Sociala medier lovar krafttag mot näthat i EU

Permalänk
Melding Plague

Sociala medier lovar krafttag mot näthat i EU

Plattformarna går med på att följa EU:s uppdaterade uppförandekod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra. Men vem definierar vad som är hatiskt eller inte. Rasism, nazism och personhat hör givetvis inte hemma på Internet. Men vissa saker får inte ens kritiseras utan att hatkortet dras fram. Hoppas då på rimliga gränser för vad som räknas som hat eller inte, annars har vi snart ett dött Internet där inget får diskuteras, nagelfaras eller kritiseras.

hat - substantiv

fiendskap, ovänskap, avsky
stark känsla av ogillande eller avsky

Permalänk
Medlem

Sociala medier och traditionell nyhetsmedia är roten till mycket hatbildning. Stäng ner det bara, helt ärligt det är samhällscancer på hög nivå.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Sociala medier och traditionell nyhetsmedia är roten till mycket hatbildning. Stäng ner det bara, helt ärligt det är samhällscancer på hög nivå.

Internetforum är sociala medier, alltså bör SweC lägga ner kommentarsfältet och forumet?

Permalänk
Medlem

The United States invents, China imitates… and Europe regulates!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Så länge man håller sig till lagbrott och inte jagar folk för avvikande/obekvämma åsikter.

Permalänk

Bra, jag såg en på TikTok la en ananas på en pizza utan att detta blev censurerat.
Jag har för skojs skull kollat in några live på TikTok för att se vad ”vanligt folk” idag gör på internet och folk sa i princip inget som var intressant att lyssna på. Någon lagade mat, många tjejer sminkade sig, någon åt, en annan fiskade, äldre damer stickade sockar, en person skottade snö osv.
Jag misstänker att näthat finns på mer privata grupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra, jag såg en på TikTok la en ananas på en pizza utan att detta blev censurerat.
Jag har för skojs skull kollat in några livs på TikTok för att se vad ”vanligt folk” idag gör på internet och folk sa i princip inget som var intressant att lyssna på.
Jag misstänker att näthat finns på mer privata grupper.

Kritik mot offentliga person = näthat. Så har jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt. Att moderera med algoritmer eller ai är inget som är gjort i en handvändning direkt

Permalänk
Avstängd

Det blir intressant hur det här ska kunna implementeras.
Ett "Hej" kan ju uppfattas som hat.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Såg att Meta tydligen ska sparka alla som faktagranskar. Det var en överraskning för mig att Meta ens hade det med tanke på all skit som sprids på Facebook. Tycker faktiskt synd om dagens ungdom som måste växa upp med den här sociala medier hetsen. Måste vara sjukt stressande. Får nästan tvinga sig själv till att lägga ifrån sig mobilen och inte kolla flödena numera.

Permalänk
Medlem

Hot är redan olagligt. Hat är lagligt. ""The DSA requires tech companies to do more to combat illegal and harmful content on their platforms. ""

Att göra mer mot olagliga hot eller andra dåliga saker är jag absolut för. ""harmful content"" känns väldigt luddigt. Kommer åsikter/tankar/värderingar som skrivs eller diskuteras om vara "skadligt"? Det vill säga, kommer det här användas för att censurera personer som tycker fel/uttrycker sig mot rådande politiskt korrekta värderingar/tankar?

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Såg att Meta tydligen ska sparka alla som faktagranskar. Det var en överraskning för mig att Meta ens hade det med tanke på all skit som sprids på Facebook. Tycker faktiskt synd om dagens ungdom som måste växa upp med den här sociala medier hetsen. Måste vara sjukt stressande. Får nästan tvinga sig själv till att lägga ifrån sig mobilen och inte kolla flödena numera.

https://www.pbs.org/newshour/politics/zuckerberg-says-the-whi...
the White House pressured Facebook to ‘censor’ some COVID-19 content during the pandemic

jo jo. denna "fact check" du syftar på?

Permalänk
Medlem

Härligt med mer 1984.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bra. Men vem definierar vad som är hatiskt eller inte. Rasism, nazism och personhat hör givetvis inte hemma på Internet. Men vissa saker får inte ens kritiseras utan att hatkortet dras fram. Hoppas då på rimliga gränser för vad som räknas som hat eller inte, annars har vi snart ett dött Internet där inget får diskuteras, nagelfaras eller kritiseras.

hat - substantiv

Det är journalister från Metro som avgör vad som är sanning på fb. De kallar sig Källkritikbyrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Härligt med mer 1984.

Accepterar du att folk säger vadsomhelst i verkligheten? Varför ska det accepteras bara för att det är online? Behöver inte vara något förmynderi över det för att fungera.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Accepterar du att folk säger vadsomhelst i verkligheten? Varför ska det accepteras bara för att det är online? Behöver inte vara något förmynderi över det för att fungera.

Det är väl bara att idka verbalt självförsvar. Vi har blivit alldeles för känsliga.

Ignorera går också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

hat - substantiv

I vissa kretsar verkar "nazist" kunna appliceras på alla som inte håller med...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

En bra grej såklart om de inte missbrukas och kallar obekväma åsikter för hat. Folk har tappat ordförståelsen nu för tiden. Fobi och hat används flitigt utan att förankra de i verkligehten.
Jag gillar inte ketchup på mat, de betyder absolut inte att jag har fobi för ketchup, bör denna åsikt klassas som hat och tas bort? Enligt många aå verkar de så.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag accepterar folks rätt att säga vad de vvill till mig. Om jag sedan gillar det eller ej är upp till mig och inte staten. Sedan kan det absolut finnas konsekvenser för vad du säger, men staten ska inte stoppa mig från att uttrycka mig eller lära mig konsekvenserna av vad jag säger. Staten skall inte ha rätt att forma narrativet åt mig eller begränsa mig från att forma det själv.

Vi ska dock skydda de yngre som ännu inte lärt sig hur man konvverserar eller skyddar sig.

Permalänk
Skrivet av wa:

Går mot samma situation som i uk. Arresteringar för att du hatar något enligt staten. Ut ur eu, who, nato och allt annat jävla globalist skit illa kvickt.

Nu går detta väldigt enkelt utanför ämnet men gällande uk så säger folk saker som är avskyvärd och uppmuntrar folk att utföra detta....
Att du ens tycker sådant beteende är vettigt är för mig väldigt underligt.

Folk verkar tro yttrandefriheten är något helt annat än vad som är tänkt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Samtidigt som samtliga tech-jättar allierar sig med vår tids nya fascistiska stat. Fantastiskt.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu går detta väldigt enkelt utanför ämnet men gällande uk så säger folk saker som är avskyvärd och uppmuntrar folk att utföra detta....

Finns många exempel på helt ofarliga kommentarer som gör att du hamnar i finkan. Folk som är upprörda över att människor dödas och våldtas blir arresterade. Tycker man sånt är ok har man inget i västvärlden att göra.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Skrivet av wa:

Finns många exempel på helt ofarliga kommentarer som gör att du hamnar i finkan. Folk som är upprörda över att människor dödas och våldtas blir arresterade. Tycker man sånt är ok har man inget i västvärlden att göra.

Nej det är väl bevisat fake news?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem

Samma visa varje gång...

Ett gäng lättkränkta typer blir ledsna för att de blir påminda om att det inte är okej att bete sig hur som helst varken på nätet, på jobbet eller i de flesta andra sociala sammanhang.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det räcker med att man skrivit eller bara delat ett inlägg som någon blivit kränkt om så kommer polisen.
Är det tillräckligt lindrigt i deras ögon blir det bara en "hate incident" vilket inte är ett brott men polisen kommer och varnar dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Det är väl bara att idka verbalt självförsvar. Vi har blivit alldeles för känsliga.

Ignorera går också.

Okej så ord ska inte räknas som handling enligt dig?

Permalänk
Skrivet av Hembrygd:

Det räcker med att man skrivit eller bara delat ett inlägg som någon blivit kränkt om så kommer polisen.
Är det tillräckligt lindrigt i deras ögon blir det bara en "hate incident" vilket inte är ett brott men polisen kommer och varnar dig.

Jo det brukar bli det när man uppmuntrar något olagligt 🤔 det är ju inte riktigt vad yttrandefrihet betyder...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det ska inte accepteras men det ska heller inte censureras

Om du beter dig som en skitstövel så har folk rätt att påpeka det oavsett om det sker i verkligheten eller på internet.
Skillnaden är enorm - finns ingen som tvingar dig att vara på sociala medier men verkligheten är svårare att fly från.
Om ord sårar såpass så kanske man istället får se över sin digitala närvaro.

Märk gärna att jag är helt för att man går mot trakasserier etc, men som vi sett i Storbritannien där folk fått fängelse för att gilla bilder med anti-[lägg in valfri minoritet / icke-erkänd stat] så är steget till full censur helt beroende på vem som styr definitionen

Jag måste ha rätt att säga sånt som du inte håller med om, och det ska heller inte automatiskt klassas som hatbrott. Folk måste kunna ha avvikande åsikter kring känsliga ämnen utan att placeras i fack

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vilket skämt.

Facebook kan ju börja med att sluta dränka min feed med 95% AI-generat skräp och/eller bots som spammar uppenbar kontroversiell ragebait för att generera trafik och posts från upprörda människor som inte har vett att inse att dom svarar på botinlägg.

Efter det kanske jag kan börja ta deras snack om att motarbeta näthat någonlunda seriöst...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.