Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Skyddsombud och arbetsmiljöombud på kontorsjobb

Permalänk

Skyddsombud och arbetsmiljöombud på kontorsjobb

Hej
På alla arbetsplatser ska det finnas Skyddsombud och arbetsmiljöombud. Vissa yrken är mer utsatta än alla, men det finns behov överallt.

När det kommer kontorsjobb så är min uppfattning om att det inte precis är så hård konkurrens om att ta på sig dessa roller, snarare raka motsatsen med svårt att hitta någon som vill ställa upp. Är min bild likadan eller är det samma hos er?

När jag en gång arbetade på en fabrik så hade skyddsombudet ett märke på sina kläder, den ansågs av oss arbetare vara lite förmer eller hur man ska säga det. På kontorsjobb, så är snarare så att folk inte ens vet vem det är utan att först fråga runt.
Jag hörde en bekant som var skyddsombud i en större fabrik, han fick gå en veckas kurs, bo på hotell etc. Inte precis vad jag hör motsvarande på kontor får göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det kommer kontorsjobb så är min uppfattning om att det inte precis är så hård konkurrens om att ta på sig dessa roller, snarare raka motsatsen med svårt att hitta någon som vill ställa upp. Är min bild likadan eller är det samma hos er?

Jag delar din bild.

Permalänk
Medlem

Riskerna är generellt väldigt mycket mindre på kontor jämfört med i fabriker eller liknande, så det är ju mycket viktigare att det utförs bra där riskerna är större. Naturligtvis ska det alltid finnas och vara bra, men det är nog en förklaring i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Riskerna är generellt väldigt mycket mindre på kontor jämfört med i fabriker eller liknande, så det är ju mycket viktigare att det utförs bra där riskerna är större. Naturligtvis ska det alltid finnas och vara bra, men det är nog en förklaring i alla fall.

Är faktiskt väldigt mycket risker på ett kontor, mer än många tror. Framförallt saker många inte tror tillhör just SO.
Stress, ergonomi, ljussättning, luftkonditionering, solljus insläpp, antal toaletter, vilorum mm
Sen är väl de inte lika nära döden men antal stress relaterade saker är mång dubbla på kontor
Allt skall ha en riskbedömning och en beredning.

oavsett arbetsplats skall företaget se till att SO får rätt utbildning. Det bör vara 1st SO per 12 anställda. Detta är dock ovanligt.
Första kursen är 3 dagar...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hej
På alla arbetsplatser ska det finnas Skyddsombud och arbetsmiljöombud. Vissa yrken är mer utsatta än alla, men det finns behov överallt.

Jag jobbar på ett åkeri. Vi har både lager med truckar, lastbilar osv.
(många saker som kan skada eller döda en)

Vi har varken skyddsombud eller arbetsmijöombud hos oss. Vad jag vet. Är ganska säker på det. Aldrig sett eller hört talas om nån av dom.

Så är det lag på att man ska ha sånna personer på plats?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är faktiskt väldigt mycket risker på ett kontor, mer än många tror. Framförallt saker många inte tror tillhör just SO.
Stress, ergonomi, ljussättning, luftkonditionering, solljus insläpp, antal toaletter, vilorum mm
Sen är väl de inte lika nära döden men antal stress relaterade saker är mång dubbla på kontor
Allt skall ha en riskbedömning och en beredning.

Nu är det inte antalet utan allvarlighetsgraden det handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Vi har varken skyddsombud eller arbetsmijöombud hos oss. Vad jag vet. Är ganska säker på det. Aldrig sett eller hört talas om nån av dom.

https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer...
Det ska finnas minst ett skyddsombud på alla arbetsplatser som har fem eller fler anställda.

Jag vet inte de exakta detaljerna. På vissa arbetsplatser behöver det inte vara så komplicerat. Men som jag skrev i trådstarten så ser jag att det inte precis är en eftertraktad roll på kontor och nyfiken på om min bild stämmer med andras.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ja
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer...

Skrivet av cyklonen:

Nu är det inte antalet utan allvarlighetsgraden det handlar om.

Finns flera risker på kontoret som kan innebära allvarliga men iofs 😊
Inte lika många som på en industri såklart men handfulla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag är skyddsombud på en hemtjänst-enhet i Linköping (Igenom Kommunal). Det är sant att det inte är något hårt tryck i folk villiga att ta på sig rollen som skyddsombud eller arbetsplatsombud.

Anledningar finns det gott om. Det innebär per definition att man kommer gå i clinch med arbetsgivaren vid något tillfälle. En del är rädd för repressalier, hur det påverkar karriären eller arbetsuppgifterna. En del chefer är jättebra men behöver handledning i vad som faktiskt gäller i arbetsmiljö och arbetsrätten. En del chefer skiter fullständigt i det och gör som dom vill. Då går skyddsombudet och arbetsplatsombudet, beroende på situationen in, och kan med fackets samlade kraft påverka det som sker. Ibland går det fort, ibland krävs det flera samtal och begäran om åtgärd (6:6a) eller i yttersta nödfall ett skyddsstopp.

Tillägger att skyddsombudets roll är att värna arbetstagarens arbetsmiljö och ställer inga krav på att arbetstagarna är fackligt anslutna. Arbetsmiljölagen gäller alla arbetsplatser. Arbetsplatsombudets roll är att värna om arbetsrättsliga frågor och rättigheter hos arbetstagarna. Arbetsplatsombudet får representera den enskilda medarbetaren och inom vissa ramar förhandla med AG. Detta kräver dock en facklig anslutning. Det är som att teckna en bilförsäkring efter du krashat den. Du får ingen hjälp. Försäkringen tecknas innan allt går åt h-e.

Det är för övrigt möjligt att vara SO även utan fack och kollektivavtal, men då står man själv när stormen kommer.

Beroende på yrket och arbetsplatsen så finns det variationer i vilka faror det finns i arbetsmiljön. Det kan vara allt ifrån kemikalier, vibrationer, ljud, ljus, lokaler, arbetsbelastning, skyddsutrustning m.m.

För den som är allmänt intresserad så kan jag rekommendera att läsa arbetsmiljöverkets författningssamling (AFS 2023:x som började gälla 1/1-25) på arbetsmiljöverkets hemsida. Läs och tänk därefter på ditt jobb, och fundera på hur väl arbetsgivaren följer regelverket. En del chefer vill inte ens göra en riskbedömning eller konsekvensanalys vilket regleras i AML kap. 3 2a§, för har man väl riskerna skrivna så finns det oerhört kraftfulla kravet att åtgärda dessa. En del chefer försöker sig på att göra detta själva, vilket inte är godkänt. Skyddsombud ska vara med. Och finns det inte ett förtroendevalt skyddsombud i personalgruppen så är jag hyffsat säker på att regionala skyddsombudet ska användas.

Jag har under början av snöperioden när vi hade gul varning i Linköping varit nära att skriva en 6:6a då chefen inte hade gett oss promenadtid, utan vi skulle cykla mellan vårdtagare med samma restider som under sommaren. Restider som för övrigt är jäkligt optimistiska även då. Som tur är så kom hon själv på hur galet det höll på att bli. Att cykla i snö och is med tider som inte ens passar på sommaren. Här kan vi snacka om risker för arbetsskador.

Har man minsta intresse för arbetsmiljö eller arbetsrätt och vill vara en stöttande kraft för sina kollegor, gå en utbildning igenom ditt fackförbund. Om inget annat så får du en betydligt djupare förståelse i hur det fungerar. Arbetsgivare får inte neka facklig tillhörighet och därmed att man tar ett fackligt uppdrag om man är kollektivavtalsansluten på arbetsplatsen. Vill du, så gör det.

Hur mycket du än klagar på ditt jobb; Utan den fackliga rörelsen hade du inte ens haft det så här dåligt. Det hade varit ännu sämre.

Visa signatur

Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]

Permalänk
Rekordmedlem

Hej

När jag en gång arbetade på en fabrik så hade skyddsombudet ett märke på sina kläder, den ansågs av oss arbetare vara lite förmer eller hur man ska säga det. På kontorsjobb, så är snarare så att folk inte ens vet vem det är utan att först fråga runt.
Jag hörde en bekant som var skyddsombud i en större fabrik, han fick gå en veckas kurs, bo på hotell etc. Inte precis vad jag hör motsvarande på kontor får göra.

Skyddsombud och arbetsmiljöombud

Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas.

Arbetsmiljölagen ger dig som skyddsombud bland annat rätt att:

få utbildning
ta del av handlingar kring förhållandena i arbetsmiljön
delta vid planering av nya lokaler
begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en bra arbetsmiljö
avbryta arbeten som kan leda till omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/skyddsom...

Skrivet av Mullvaden83:

Arbetsmiljölag (1977:1160)
6 kap. Samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare m.m.
2 § På ett arbetsställe, där minst fem arbetstagare regelbundet sysselsätts, ska det bland arbetstagarna utses ett eller flera skyddsombud (arbetsmiljöombud). Skyddsombud ska utses även på ett annat arbetsställe, om arbetsförhållandena kräver det. För skyddsombud bör ersättare utses.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2 § På ett arbetsställe, där minst fem arbetstagare regelbundet sysselsätts, ska det bland arbetstagarna utses ett eller flera skyddsombud (arbetsmiljöombud). Skyddsombud ska utses även på ett annat arbetsställe, om arbetsförhållandena kräver det. För skyddsombud bör ersättare utses.

Intressant.
Får en tjänsteman vara skyddsombud? (för jag vet inte om han är det, men tror inte det. Aldrig hört nåt om det.)
Alltså typ våran transportledare? Eller ska det vara en av oss Lastbilschaffisar eller lagerarbetare?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Intressant.
Får en tjänsteman vara skyddsombud? (för jag vet inte om han är det, men tror inte det. Aldrig hört nåt om det.)
Alltså typ våran transportledare? Eller ska det vara en av oss Lastbilschaffisar eller lagerarbetare?

Tjänstemän får vara skyddsombud men olika yrkeskategorier brukar ju traditionellt ha sina egna skyddsombud då det brukar vara uppdelat efter facktillhörighet men det är inte nån befattning som lagligt är begränsad till en fackförening även om det traditionellt är det vanligaste.
Arbetsmiljöverket skriver så här >

Val av skyddsombud

Normalt utses skyddsombud på tre år av den fackliga organisation som har eller brukar ha kollektivavtal med arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation kan arbetstagarna själva välja skyddsombud.

Skyddsombudet själv behöver inte nödvändigtvis tillhöra ett fackförbund även om detta är det vanligaste. Skyddsombudet företräder alla arbetstagare på arbetsplatsen oavsett deras fackliga tillhörighet. Studerandeskyddsombud utses av de studerande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Intressant.

Varför skulle inte en tjänsteman får vara skyddsombud? Jag förstår inte alls ditt resonemang. Troligtvis är era tjänstemän mycket bättre lämpade än kollektiva som skyddsombud.
Vissa fackföreningar tror att de har en större rätt än andra att agera skyddsombud på arbetsplatser och agerar alltsomofta maffialikt. Men skyddsombud är ingen facklig funktion utan ett lagkrav och regleras i arbetsmiljölagen.

Permalänk

Det jag har hört är att chefer ej får vara skyddsombud för det förstör lite vitsen med att arbetarna har en person som är på deras sida eller hur man ska uttrycka sig, ni förstår min poäng. Sedan vem som räknas som chef är en bra fråga, kanske gör till och med en projektledare som detta.

Permalänk
Medlem

Det jag har hört är att chefer ej får vara skyddsombud för det förstör lite vitsen med att arbetarna har en person som är på deras sida eller hur man ska uttrycka sig, ni förstår min poäng. Sedan vem som räknas som chef är en bra fråga, kanske gör till och med en projektledare som detta.

Nej en chef ska inte vara skyddsombud då det kan uppstå intressekonflikter (skyddsombudet skall ju väljas av medlemmarna och representera dessa), dock är det ju lite som du säger: vem räknas som chef?

Jag är huvudskyddsombud på min arbetsplats och är samtidigt arbetsledare men det hade medlemmarna inga problem med när jag valdes (dock har jag tur och jobbar på ett ställe där chefer faktiskt värnar om arbetsmiljön).

Förresten: det är mer än en veckas kurs om man ska bli skyddsombud med flera kurser utspridda över tid (halvår-ich) men det kan säkert variera lite beroende på fack.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför skulle inte en tjänsteman får vara skyddsombud? Jag förstår inte alls ditt resonemang. Troligtvis är era tjänstemän mycket bättre lämpade än kollektiva som skyddsombud.
Vissa fackföreningar tror att de har en större rätt än andra att agera skyddsombud på arbetsplatser och agerar alltsomofta maffialikt. Men skyddsombud är ingen facklig funktion utan ett lagkrav och regleras i arbetsmiljölagen.

Varför skulle en tjänsteman vara bättre lämpad än en kollektivare? Kan en tjänsteman mer om arbetet (och dess risker) på tex en tung industri än vad kollektivaren som jobbar i det dagligen gör? Möjligt men det hör knappast till vanligheterna.

korr
Permalänk
Skrivet av Dunde:

Tjänsteman eller "knegare" har inget med lämplighet.
Det viktigaste är att man vill vara skyddsombud. Och vill försöka ha det bättre på sin arbetsplats

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken perfekt tråd för mig att vara bitter i!
Har mest arbetat i verkstäder med många incidenter och skador i min erfarenhet, skyddsombudsmännen har så sällan gjort sitt jobb att jag misstänker starkt att de varit köpta av företagen och gjort allt i deras intressen snarare än arbetarnas.
Mig har de avfärdat totalt efter skador och nära lämlästningar, jag har inte lyckats få en enda rapport skriven hittills.
Kanske det är vanligare på ställen där riskerna är höga?
När det väl finns en stadgad skyddsombudsman med uppgift att skydda företaget blir det svårare för någon eldsjäl att ta över uppgiften och svårare för samtliga att få sin rätt känns det som, ett välplanerat ondskefullt upplägg.

Det är förstås inget jag kan bevisa, känns dock orimligt att samtliga skyddsombudsmän jag varit med om valt den rollen för att de är lata och inte vill ta det ansvaret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Qzetin:

Har mest arbetat i verkstäder med många incidenter och skador i min erfarenhet, skyddsombudsmännen har så sällan gjort sitt jobb att jag misstänker starkt att de varit köpta av företagen och gjort allt i deras intressen snarare än arbetarnas.
Mig har de avfärdat totalt efter skador och nära lämlästningar, jag har inte lyckats få en enda rapport skriven hittills.
När det väl finns en stadgad skyddsombudsman med uppgift att skydda företaget blir det svårare för någon eldsjäl att ta över uppgiften och svårare för samtliga att få sin rätt känns det som, ett välplanerat ondskefullt upplägg.

Det är förstås inget jag kan bevisa, känns dock orimligt att samtliga skyddsombudsmän jag varit med om valt den rollen för att de är lata och inte vill ta det ansvaret.

Det kan vara dags att välja andra till skyddsombud om de nuvarande inte är ett bra jobb.
Sedan så låter det också som att företagen har dålig säkerhetskultur i stort, kanske lite machokultur.
Dags att ISO 45001 certifiera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Qzetin:

Du kan själv skicka in tillbud, behöver inte blanda in skyddsombud.
Även fast de borde vilja vara intresserade...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Nej en chef ska inte vara skyddsombud då det kan uppstå intressekonflikter (skyddsombudet skall ju väljas av medlemmarna och representera dessa), dock är det ju lite som du säger: vem räknas som chef?

Jag är huvudskyddsombud på min arbetsplats och är samtidigt arbetsledare men det hade medlemmarna inga problem med när jag valdes (dock har jag tur och jobbar på ett ställe där chefer faktiskt värnar om arbetsmiljön).

Förresten: det är mer än en veckas kurs om man ska bli skyddsombud med flera kurser utspridda över tid (halvår-ich) men det kan säkert variera lite beroende på fack.

Exakt det här. Skyddsombud är ett fackligt uppdrag och en kontrollfunktion för att stötta arbetsgivaren och se till att denna följer arbetsmiljölagen och AFS. I samma ögonblick chefen försöker bli skyddsombud (har sett detta beskrivas i facebookgrupper för skyddsombud) eller nominerar enskild medarbetare till uppdraget så har vi e tt enormt problem. Chefens ansvar är att se till att de relevanta lagarna följs, och skyddsombudets uppdrag är att bevaka arbetsmiljön utifrån lagen - att chefen inte gör avsteg ifrån dessa och isåfall driva detta.

Skulle en kollega bli direktnominerad av chef eller en chef som SO, hade jag ansett denne vara direkt olämplig att ha uppdraget och informerat facket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skyddsombud och arbetsmiljöombud

Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas.

Arbetsmiljölagen ger dig som skyddsombud bland annat rätt att:

få utbildning
ta del av handlingar kring förhållandena i arbetsmiljön
delta vid planering av nya lokaler
begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en bra arbetsmiljö
avbryta arbeten som kan leda till omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa.

Jag skulle snarare säga att texten betyder att det inte ska vara förhindrat att vara SO eller arbetsplatsombud. Det är ett fackligt förtroendeuppdrag där kollegorna ska känna sig trygga med ombudet, därför kan inte arbetsgivaren säga åt någon att ta rollen (förutom det uppenbart olämpliga i det). Däremot kan man vara skyddsombud utan facklig tillhörighet, men ärenden blir betydligt krångligare att driva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med arbetsmiljö i industrin. För oss är det stört omöjligt att hitta någon som vill engagera sig att vara skyddsombud bland personalen. Min tes är att den yngre generationen är totalt ointresserat i det som är kollektivt. Det är varken med i facket eller vill engagera sig fackligt. På rasterna kan de sitta 20 pers i ett fikarum och de flesta sitter i tysthet och stirrar på sina mobilskärmar. Det är riktigt sorgligt. Det känns som internet i allmänhet, och sociala medier via smartphones i synnerhet, har gjort människor mer fokuserade på jaget och oväsentligt strunt. Det är beklämmande att alla har tillgång till hela mänsklighetens kunskap i en enhet som ryms i våra fickor, men i stället för att lära oss nya spännande saker så scrollas det på TikTok videor. Mänskligheten.....

Permalänk
Skrivet av 2pac:

Jag jobbar med arbetsmiljö i industrin. För oss är det stört omöjligt att hitta någon som vill engagera sig att vara skyddsombud bland personalen. Min tes är att den yngre generationen är totalt ointresserat i det som är kollektivt. Det är varken med i facket eller vill engagera sig fackligt. På rasterna kan de sitta 20 pers i ett fikarum och de flesta sitter i tysthet och stirrar på sina mobilskärmar. Det är riktigt sorgligt. Det känns som internet i allmänhet, och sociala medier via smartphones i synnerhet, har gjort människor mer fokuserade på jaget och oväsentligt strunt. Det är beklämmande att alla har tillgång till hela mänsklighetens kunskap i en enhet som ryms i våra fickor, men i stället för att lära oss nya spännande saker så scrollas det på TikTok videor. Mänskligheten.....

Intressant att det även är så där. Jag själv har en facklig roll som jag har blivit vald som och jag skulle hur lätt som helst kunna få många roller. Det är för att ingen vill ha dem.
Jag tror detta med att man på inga sätt får mer pengar, bara mer ansvar. Söker man sedan jobb och nämner att man har haft ett sådant uppdrag så kan vissa arbetsgivare tänka ja här har vi en rättshaverist. Kanske inte, men jag tror det dock uppdraget är inget alla bör nämna direkt i första ansökningsmailet emot mindre företag.
Så folk ser det som extra obetalt jobb.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i arbetsmiljöbranschen. Det är väldigt svårt att få skyddsombud på plats både på kontor och i industrin. Men tes är att de som är yngre varken är med i facket eller har något intresse av det kollektiva. Det ända som hägrar är nästa Nocco och kattivideor på TikTok.

Permalänk
Medlem

Så folk ser det som extra obetalt jobb.

Är det verkligen så? Det fackliga får väl utföras under vanlig arbetstid?

Permalänk
Medlem

Hade varit skönt med ett skyddsombud på kontoret. Hade denne gjort sitt jobb så hade det öPpNa KoNtoRsLanDsKapeT rykt första timmen.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är det verkligen så? Det fackliga får väl utföras under vanlig arbetstid?

Som gör att man på ordinarie arbetstid presterar mindre och kan få förklara sig med att man hade fackligt arbete.
I vilket fall så är livet enklare för de arbetarna som bara gör det de måste göra.
Jag tycker det är främst är så dåligt att så få vill ställa upp.

Fast det påminner lite om vissa ideella föreningar där det är kan vara enkelt att bli ordförande, de får absolut inte ett skit för att de blir detta, bara en massa arbete. Som de såklart inte får göra på sitt ordinarie arbete, så liknelsen haltar lite.