2019 byggde jag en gamingdator baserat på Mini ITX-moderkort. Jag jobbar i Försvarsmakten och upptäckte att en ammunitionslåda skulle kunna användas som chassi. Den vanligaste lådan är lite över 17 cm hög invändigt, så att moderkortet skulle få plats på höjden, och 13cm bred, så att ett SF-nätagg skulle få plats på bredden.
En 120mm fläkt skulle passa i sidan, eller i locket. Man skulle kunna ställa ett grafikkort på högkant med hjälp av PCI-e riser, så länge kortet är under 280mm långt.
Jag köpte vissa delar, som en Cryorig C7, SF600, fläktgaller.
Jag skissade på lite olika idéer men var orolig över ljudnivå och temperatur.
Valet föll senare på ett "traditionellt" chassi NZXT H200, så att man kan få in vattenkylning, RGB och många fläktar.
Nu efter några år uppstod behovet av en HTPC, och jag såg att man kunde köpa M-ITX med en Intel i3 för 500kr på Tradera, så då tog jag åter upp projektet!
Utan grafikkort och med lägre belastning på processorn ska nog detta funka.
Jag har samlat på mig ett antal lådor, så jag kan kapa i dem och börja om från början ifall det går helt på röven.
120mm fläkten suger in frisk luft, och varm luft pressas ut genom nätagget och de små springorna runt omkring. Jag har inte hört nätaggregatets fläkt starta än någon gång, så det verkar ju funka.
Moderkortet sitter "upp och ner", för att I/O-plåten inte ska blockeras av gångjärnen.
Man kunde satt nätagget i framkant och insugsfläkten i bakkant, men då hade inte strömkabeln gått ut bakåt, vilket var viktigt för mig.
Besök galleriet här