All-around Laptop runt 5000-7000kr

Permalänk
Medlem

All-around Laptop runt 5000-7000kr

Tjenare!

Letar laptop åt min kompis. Behoven han har för denna är ganska all around.
Ska ses film/serier, surfa, jobba (göra webbutbildningar, skriva dokument). Kanske lättare gaming ibland, men inget seriöst.

Men gärna att det kanske _går_ att spela typ CS GO 2, Fifa/NHL, eller GTA på lägre grafikinställningar.
Det som vore fint skulle väl vara att hitta något i 8-10k klassen som är nedsatt i pris.

Det viktigaste är väl att det inte blir en sån där bajsdator som folk köper ibland för några tusenlappar som ser fina ut men har noll prestanda och redan efter halvår börja lagga när man har 3 flikar öppna i webbläsaren.

Ju bättre pris man kan hitta desto bättre men får som sagt inte bli skräp, därav bad jag polarn vara redo att spendera mer än bara några tusen för att undvika just en sån här "bajsdator" som bekanta till mig har köpt. Men att vi då lägger ett tak där vid ungefär 7000kr.

Krav:

• Pris: 5000-7000 - Målet är då att hitta något härikring.

• Skärm: 14-15 tum - Då den ska bäras med till och från så är detta en optimal skärmstorlek.

• Upplösning: 1080p - Bra standard alternativ, 1440p blir overkill i pris/prestanda.

Plus men inget krav:

• Vikt - Plus om den inte är tung, men prestanda är viktigare

• Hyfsad batteritid - Kommer ibland användas utan strömsladd

• "Okej" grafikkort - Gärna för att klara lättare spel i 60 fps på lägre inställningar

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom flera olika sidor och gått igenom och redan sållat bort flera datorer.
De flesta som var mest prisvärda just nu verkade vara på Elgiganten. Dessa är dom som blev kvar.

acer-aspire-3-r3 - Billig & Bra?
Helt okej för sitt kampanjpriset ser det ut som? Antar att denna dock knappt går att spela med.
4290:-
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

hp-laptop-r58512 - Bra men ändå inte?
Denna dator såg bra ut för priset vid första anblick, men när jag kollar närmare och jämför med andra datorer så känns det som att den är överprisad? Visst med rean på den så blir det väl ett okej pris.
5790:-

msi-modern-14 - Samma pris som HP:n ovan men kändes spontant bättre?
5790:-

asus-vivobook-15 - Bra all-around alternativ?
i7a processor, och vad jag sett verkar ju Intel Iris Xe Graphics vara ett av det bättre integrerade grafikkorten.
6995:-

msi-thin-a15 - Bästa speladatorn för 7,5k?
Denna kändes oväntat bra för kampanjpriset 7,5k, typ enda datorn med riktigt grafikkort som jag hittat för max 7-7,5k. För inte så krävande spel bör 8gb ram DDR5 räcka tänker jag? Det brukar ju gå att uppgradera också om man vill lägga in en till likadan sticka.
7490:-
https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

Vad tror ni om någon av dessa? Eller något annat förslag i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

i den prisklassen är det bättre att köpa begagnat. "Det viktigaste är väl att det inte blir en sån där bajsdator som folk köper ibland för några tusenlappar som ser fina ut men har noll prestanda och redan efter halvår börja lagga när man har 3 flikar öppna i webbläsaren", du kan inte göra ett sånt påstående och sen allvarligt ha din föreslagna toppkandidat med 8GB RAM och windows 11 som OS

snabb koll på blocket, fanns två laptopar från förra veckan i Norrbotten som matchar budget och önskemål. hade starkt föreslagit nån av dem före vad du länkat.

Permalänk
Snusfri

Kruxet med bärbar gaming-dator i dom här prisklasserna är att det blir för mycket kompromisser.
Väljer man en med GPU (i 95% av fallen 3050 eller 4050) så blir datorn tung, bulkig och har väldigt kort batteritid.

Har man en budget på 5-7000kr så får man en klumpig enhet som inte är speciellt bra på något tyärr.

Man måste upp i runt det dubbla för att få något som är något att ha, det är då tillverkarna faktiskt börjat lägga ner lite energi på att göra en vettig "allround".

Jag skulle istället kolla på tex en Lenovo IdeaPad Slim 5x där din kompis får en dator som med lång batteritid, inte väger speciellt mycket, har en bra skärm och är kvalitativ.

Man kan sedan kolla på lösningar som Geforce Now, Amazon Luna, Xbox Game Pass etc för spelandet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabbkoll på asus-vivobook-15 och msi-thin-a15.

Enligt bilderna hos Elgiganten resp. Power, så verkar tangentborden vara engelska. Svenska/ nordiska tangenter ÅÄÖ saknas helt.
Produktspecifikationerna säger inget om svenskt eller nordiskt tangentbord. Säkrast att kolla upp detta med resp. återförsäljare, om det är viktigt för din kompis.
Annars bra prissänkningar.

Permalänk
Medlem

Skulle också tittat Lenovo IdeaPad Slim 5x, som THB föreslår, OM den fanns som 15 tummare.

Notera att Elgiganten verka sälja även denna laptop med engelskt tangentbord (enligt bilder; specifikationer säger inget om svensk/nordiskt tangentbord). Och extra siffertangenter saknas helt då det är en 14 tummare. Ska man skriva mycket siffror bör man titta på 15 tummare (med extra siffertangenter) istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

i den prisklassen är det bättre att köpa begagnat. "Det viktigaste är väl att det inte blir en sån där bajsdator som folk köper ibland för några tusenlappar som ser fina ut men har noll prestanda och redan efter halvår börja lagga när man har 3 flikar öppna i webbläsaren", du kan inte göra ett sånt påstående och sen allvarligt ha din föreslagna toppkandidat med 8GB RAM och windows 11 som OS

snabb koll på blocket, fanns två laptopar från förra veckan i Norrbotten som matchar budget och önskemål. hade starkt föreslagit nån av dem före vad du länkat.

Jag vill inte låta dryg men jag bokstavligt talat skrev ju att man kanske behöver uppgradera med en sticka om man vill använda för lite gaming?

Sen har Windows requirement på 4gb, och detta är 8gb DDR5. Och den ska som sagt INTE användas främst till nåt gaming, på sin höjd lite grann, det kan även bli inte alls.

Skrivet av THB:

Kruxet med bärbar gaming-dator i dom här prisklasserna är att det blir för mycket kompromisser.
Väljer man en med GPU (i 95% av fallen 3050 eller 4050) så blir datorn tung, bulkig och har väldigt kort batteritid.

Har man en budget på 5-7000kr så får man en klumpig enhet som inte är speciellt bra på något tyärr.

Man måste upp i runt det dubbla för att få något som är något att ha, det är då tillverkarna faktiskt börjat lägga ner lite energi på att göra en vettig "allround".

Jag skulle istället kolla på tex en Lenovo IdeaPad Slim 5x där din kompis får en dator som med lång batteritid, inte väger speciellt mycket, har en bra skärm och är kvalitativ.

Man kan sedan kolla på lösningar som Geforce Now, Amazon Luna, Xbox Game Pass etc för spelandet.

Yes men han vill verkligen inte betala 10k-15k för en dator, då tar han hellre en billig och inte alls spelar.
Så därav försöker jag hitta det bästa i det lägre skiktet.

Men den du länkade såg ju väldig vettig ut om för övriga ändamål. Har du någon aning om hur processorn där "Snapdragon X Plus" står sig mot övriga processorer? Det är väl från början en android-processor?

Skrivet av hittepånamn:

Gjorde en snabbkoll på asus-vivobook-15 och msi-thin-a15.

Enligt bilderna hos Elgiganten resp. Power, så verkar tangentborden vara engelska. Svenska/ nordiska tangenter ÅÄÖ saknas helt.
Produktspecifikationerna säger inget om svenskt eller nordiskt tangentbord. Säkrast att kolla upp detta med resp. återförsäljare, om det är viktigt för din kompis.
Annars bra prissänkningar.

Yes det måste jag kolla upp, tack för tipset!
Vet att bilderna kan vara missvisande ibland på det där men ska dubbelkolla för det måste vara nordiskt tangentbord.

Skrivet av hittepånamn:

Skulle också tittat Lenovo IdeaPad Slim 5x, som THB föreslår, OM den fanns som 15 tummare.

Notera att Elgiganten verka sälja även denna laptop med engelskt tangentbord (enligt bilder; specifikationer säger inget om svensk/nordiskt tangentbord). Och extra siffertangenter saknas helt då det är en 14 tummare. Ska man skriva mycket siffror bör man titta på 15 tummare (med extra siffertangenter) istället.

Tack för input åter igen!

Denna bit är dock inget problem så länge tangentbordet är nordiskt. För han ville egentligen hellre ha 14 tum men jag sa att han även skulle vara öppen för 15 tum då det är mycket vanligare storlek.

Han behöver inte extra siffror/keypad heller, blir mest skriva dokument och sånt

Permalänk
Medlem

Någon som har något mer förslag eller input?

Permalänk
Medlem

Håller med Otsu om att det ibland kan vara bättre att köpa begagnat. Man kan får mer för pengarna, och budgeten hålls. Några sajter (vet inte hur bra de är):

https://bytdator.se/
https://shop.inrego.se/
https://itastore.se/
https://www.sweclockers.com/marknad

- Finns säkert fler att kolla upp, men känner bara till ovan sedan tidigare.
- Undvika Blocket, Tradera, Facebook. Ofta trassel mellan köpare/säljare när skickade saker inte fungerar.
- Undvik för gammalt, då Windows 10-supporten upphör i oktober.
- Nytt batteri kan oftast köpas för rätt billig peng OM batteriet efter något år skulle bli sämre.

Om ni köper nytt:
- Ta tiden att läsa specifikationer noga. Ifrågasätt saker som inte står listade eller är osäkra. Läs igen.
- Snåla inte. Bättre att köpa något som håller lite längre och kan säljas med bättre andrahandsvärde.
- Ha bra med RAM, eller se till att ledig slot finns för att trycka in en extra sticka (förlänger livet på datorn).
- Expansionsplats för extra SSD är allt bra att ha om datorn ska användas under flera år...
- Fysisk nätverksport är viktigt för vissa personer, men många Laptops från 2023/2024 har skippat sådan.
- Överväg 15 tum. Problemet med Laptops: Skärm är kort i höjdled, blir massor av scrollande upp/ned.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Robinccc:

Någon som har något mer förslag eller input?

Liten input om du fortfarande inte har valt en.
Jag har en MSI Modern 14, den med 13th Gen I5 och 16GB RAM bla.
Imo är den trevlig, enkel, bra anslutningsmöjligheter men batteritid sisådär.

Fråga på!