Långsam nedladdning samt låser hela nätverket

Permalänk
Medlem

Långsam nedladdning samt låser hela nätverket

Hej alla glada!

När min dotter laddar ner saker på Steam t ex går det långsamt och fryser all annan nätverkstrafik i hela huset. På Steam peakar nerladdningen på 11,9 MB/s och när det händer kan ingen annan använda nätet alls fast vi har en 500/500 Mbit lina. För alla andra i huset fungerar det fint. Bredbandskollen peakar också på runt samma värde.

Det är en stationär dator, med fast lina. Datorn har några år på nacken, men har en Ryzen 2700X CPU och 16GB minne, så borde inte vara problemet. Hon har även en SSD med mycket ledig plats.

Att det går långsamt är väl sin sak, problemet är mest att han låser all annan trafik. Vad är det som går fel?

Permalänk
Medlem

Får ni verkligen ut 500Mbit? Låter nästan som att det skulle kunna vara en kass kabel mellan routern och medieomvandlaren (begränsad till 100Mbit alltså).

För att förhindra att en dator använder all bandbredd finns det olika inställningar i routern, t.ex. QoS eller helt enkelt begränsa bandbredden till X-antal Mbit/s per inkopplad enhet (om nu routern har stöd för det).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som dålig kabel, ganska vanligt att det blir 100Mbit/s över såna om de tappat nån ledare eller glappar i övrigt. Du bör kunna se vad WAN får för länkhastighet om du loggar in på routerns webinteface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Får ni verkligen ut 500Mbit? Låter nästan som att det skulle kunna vara en kass kabel mellan routern och medieomvandlaren (begränsad till 100Mbit alltså).

För att förhindra att en dator använder all bandbredd finns det olika inställningar i routern, t.ex. QoS eller helt enkelt begränsa bandbredden till X-antal Mbit/s per inkopplad enhet (om nu routern har stöd för det).

Jo, brorsan i rummet bredvid kan maxa ut på 500 Mbit både upp och ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter helt klart som dålig kabel, ganska vanligt att det blir 100Mbit/s över såna om de tappat nån ledare eller glappar i övrigt. Du bör kunna se vad WAN får för länkhastighet om du loggar in på routerns webinteface.

Då måste det vara hennes nätverkskabel från väggen till datorn alltså? Ska testa byta den. Resten av huset har inga problem som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Då måste det vara hennes nätverkskabel från väggen till datorn alltså? Ska testa byta den. Resten av huset har inga problem som sagt.

Kanske, men då skulle inte alla andra påverkas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jo, brorsan i rummet bredvid kan maxa ut på 500 Mbit både upp och ned.

Och bara för att dubbelkolla - båda dessa datorer kör mot samma router?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Och bara för att dubbelkolla - båda dessa datorer kör mot samma router?

Ja! Ganska nytt hus så sitter en under trappan och så kabel i väggarna till alla rum.

Så mediasplitter (?) - > Router -> Switch -> Panel med alla husets kontakter.

Så en sladd från Mediasplitter till Router och en från router till Switch och så många från Switchen till alla rummen.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som problemet som fanns i Blizzards Battle.net, om man hade obegränsad nedladdningshastighet slog den ut internet för användaren. Kan kanske vara något liknande här?

Så kanske det hjälper om du sätter en hastighetsbegränsning på nedladdningar i Steam.

https://help.steampowered.com/en/faqs/view/163C-7C89-406E-2F6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hej alla glada!

När min dotter laddar ner saker på Steam t ex går det långsamt och fryser all annan nätverkstrafik i hela huset. På Steam peakar nerladdningen på 11,9 MB/s och när det händer kan ingen annan använda nätet alls fast vi har en 500/500 Mbit lina. För alla andra i huset fungerar det fint. Bredbandskollen peakar också på runt samma värde.

Du får rätta mig om jag förstått fel i det du skriver men det du menar är:
1. när din dotter tankar från steam (även andra tjänster så låser det nätverket för "hela huset" tills hennes nedladdning är klar?
2. om någon annan än hon tankar något så sänks inte nätet för hela huset utan det fungerar bra?

Då blir frågan som någon annan var inne på: är alla kopplade exakt lika mot utrustningen i ditt hus?
att hon bara får ut 100Mbit tyder iaf att kabeln är skadad men det borde inte sänka nätet för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Låter nästan som problemet som fanns i Blizzards Battle.net, om man hade obegränsad nedladdningshastighet slog den ut internet för användaren. Kan kanske vara något liknande här?

Så kanske det hjälper om du sätter en hastighetsbegränsning på nedladdningar i Steam.

https://help.steampowered.com/en/faqs/view/163C-7C89-406E-2F6...

Testat det med, men även om jag sätter ett lågt värde låser den resten av huset. Måste ner på 5 MB/s för att någon annan ska kunna göra något på nätet.

Permalänk
Medlem

Testa att bära över dotterns dator till brorsans rum, och koppla in den med exakt samma kabel som han använde.
Får ni fortfarande samma problem? Då är det något datorn gör. Försvinner problemet? Då är det något med kablarna eller kopplingen till switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du får rätta mig om jag förstått fel i det du skriver men det du menar är:
1. när din dotter tankar från steam (även andra tjänster så låser det nätverket för "hela huset" tills hennes nedladdning är klar?
2. om någon annan än hon tankar något så sänks inte nätet för hela huset utan det fungerar bra?

Då blir frågan som någon annan var inne på: är alla kopplade exakt lika mot utrustningen i ditt hus?
att hon bara får ut 100Mbit tyder iaf att kabeln är skadad men det borde inte sänka nätet för alla andra.

Precis så ja.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har exakt samma bekymmer hemma.
Iperf3 mellan dator och router löser 1 Gbps utan bekymmer, men tankar jag spel, t ex steam/epic så blir systemet trött och all form av annan uppkoppling mot nätverket dör. Har inte lyckat klura ut varför.

Har haft 250 Mbps ned och det smäller, att köra filer lokalt i nätverket verkar inte vara några bekymmer dock i gigabit-hastigheter.
Min tanke har varit att mitt nätverkskort i desktopen är vajsigt och en ominstallation av OS troligen hade löst det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Testa att bära över dotterns dator till brorsans rum, och koppla in den med exakt samma kabel som han använde.
Får ni fortfarande samma problem? Då är det något datorn gör. Försvinner problemet? Då är det något med kablarna eller kopplingen till switchen.

Bra idé, ska testa det.

Permalänk
Medlem

Intressant, ska bli kul att se vad för problem du och @DavidtheDoom har och hur det löses.

Kommer ihåg att jag och ett gammalt ex hade liknande problem, det visade sig att att hennes nätverkskort var lågbudget som ställde till massa problem, som tur var hade jag ett annat kort hemma men visade det sig att kabeln också var skadad. Detta var dock i en lägenhet på ca 60kvm så det var enkelt att pröva kablar.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Kan det vara nått knepigt med switchen? Provat med en annan sån?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hobs0n:

Intressant, ska bli kul att se vad för problem du och @DavidtheDoom har och hur det löses.

Kommer ihåg att jag och ett gammalt ex hade liknande problem, det visade sig att att hennes nätverkskort var lågbudget som ställde till massa problem, som tur var hade jag ett annat kort hemma men visade det sig att kabeln också var skadad. Detta var dock i en lägenhet på ca 60kvm så det var enkelt att pröva kablar.

Jag kommer nog olösa det. Vi flyttar från lägenheten inom snar framtid, att jag ska ladda ner stora filer innan dess är rätt osannolikt. Kanske har samma bekymmer i nästa boende, men då vet jag att det är hårdvaran jag ska titta på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu kom jag hem och testade bara att byta nätverkssladden och allt funkar normalt igen. Känner mig lite dum men glad att det fungerar. 😄

Lite skumt att en trasig sladd kan hänga all annan trafik.

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Det har varit spännande att följa fallet. 🙂
Nätverket kan bli överbelastat då en massa paket måste skickas om på grund av dålig kabel/kontakt, vilket även förklarar den relativt låga hastigheten på Steam. Nu lär spelen till och med laddas ned snabbare samtidigt som nätverket orkar med.

Att ha en hastighetsbegränsning i Steam-klienten kan vara en bra idé ändå, på alla maskiner som har Steam på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kommer nog olösa det. Vi flyttar från lägenheten inom snar framtid, att jag ska ladda ner stora filer innan dess är rätt osannolikt. Kanske har samma bekymmer i nästa boende, men då vet jag att det är hårdvaran jag ska titta på!

Haha bra Olösning där. Lycka till med lägenhetsbytet.

Skrivet av Doomfarer:

Nu kom jag hem och testade bara att byta nätverkssladden och allt funkar normalt igen. Känner mig lite dum men glad att det fungerar. 😄

Lite skumt att en trasig sladd kan hänga all annan trafik.

Tack för all hjälp

Jag har varit med på LANs sedan tiden då Atari och Amiga var större än PCs och fram till typ 2005 och min erfarenhet är att det första man kollar är kablarna. Därav är det alltid bra att ha extra kablar hemma som man vet funkar

Skönt att det löste sig! Hare kul med familjen å nätus värkus!

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hobs0n:

Haha bra Olösning där. Lycka till med lägenhetsbytet.

Lägenhet -> Hus! 😁

Visa signatur