Komprimera hela biblioteket med spelvideor

Permalänk
Medlem

Komprimera hela biblioteket med spelvideor

Jag har nu fyllt en 2TB SSD med shadowplayinpelningar. 1080p 50Mbps med ett 3070.
Tänkte komprimera allting med eventuell handbrake men funderar på vilka inställningar jag ska välja? Det är endast Quake Champions som är inspelat. Trots att jag kör med intern rendering motsvarande 540p när jag spelar så ser hårdare komprimering rätt illa ut kan jag tycka. Vill ha så nära originalinspelning som möjligt i kvalitet men helst få ned storleken så mycket som möjligt. Så jag önskar förslag på vilka inställningar jag ska välja.

Det jag testat är:
NVENC 10 bit.
CQ 18
"Main 10"
Variabel framete
Same as source vad gäller fps. Dvs 60.

Är det nåt jag missat eller kan förbättra? Vet inte vilket ljud shadowplay spelar in med. Men med standardinställningarna blev för svagt. Tror det enda pass thru alternativet var AAC. Innebär det att originalljudet var i AAC då?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har nu fyllt en 2TB SSD med shadowplayinpelningar. 1080p 50Mbps med ett 3070.
Tänkte komprimera allting med eventuell handbrake men funderar på vilka inställningar jag ska välja? Det är endast Quake Champions som är inspelat. Trots att jag kör med intern rendering motsvarande 540p när jag spelar så ser hårdare komprimering rätt illa ut kan jag tycka. Vill ha så nära originalinspelning som möjligt i kvalitet men helst få ned storleken så mycket som möjligt. Så jag önskar förslag på vilka inställningar jag ska välja.

Det jag testat är:
NVENC 10 bit.
CQ 18
"Main 10"
Variabel framete
Same as source vad gäller fps. Dvs 60.

Är det nåt jag missat eller kan förbättra? Vet inte vilket ljud shadowplay spelar in med. Men med standardinställningarna blev för svagt. Tror det enda pass thru alternativet var AAC. Innebär det att originalljudet var i AAC då?

Jag skulle tro att 8bit vs 10bit är rätt skitsamma för de flesta uppspelningsenheterna, inte minst datorspel som Quake där kanske färg är det viktigaste.

Vad kör du för bitrate och codex på videon? Just 50 Mbps NVENC är ju väldigt "okomprimerat".
20Mbps 1080p motsvarar ungefär vad man kallar "DVD-kvalité". Netflix kör väl snarare 7 Mbps i deras 1080p upplösning.

Så om du kör 540p så borde du nog kunna komma ner till 3-4 Mbps och ändå ha nästan alla pixlar kvar orörda med rätt codex.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

50Mbit/s är väldigt mycket för 1080p, det är vad UHD Bluray kör i normalfallet, Kör AV1-codec och typ 5-10Mbit och se vad du tycker om den kvaliteten.

Permalänk
Hedersmedlem

H.264 NVEnc
CQ 24
förval: slowest
profil: high
nivå: 4.0

Kör jag med för 1080p, tycker det blir snyggt, inte för stora filer och kompatibelt med det mesta.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Skulle knappast kalla 50Mb/s för koprimerat...

Är ju typ samma som en blueray Och kommer troligen i runda drag gå åt en ~20GB/h lagring typ...

Jag brukar koda 1080 videos med ~6500Kbps vilket jag tycker är good enough.

En timme tar typ ~4Gb eller nått åt hållet.

Sen så är säkerligen inte källmaterialet heller direkt top notch iom att det är utdraget till typ dubbel ytstorlek i videon så kan tänka mig att troligen lider shadowplay filerna redan innan av en hel del skalningsblurr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är kvalité väldigt viktigt ska du undvika *NVEnc profilerna i Handbrake och gå på de som bara kodar med mjukvaran.
Men räkna med att kodningstiden blir rejält mycket längre.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2