Märklig kompressor på ljudet i Windows 11

Permalänk

Märklig kompressor på ljudet i Windows 11

Jag upplever att det är någon märklig kompression på ljudet i Windows 11. Det är definitivt något som processas med ljudet i realtid. Till exempel när jag spelar upp ljud i Guitar Pro så dröjer det typ 1-2 sekunder innan ljudet är i full volym varje gång jag trycker play. Upplever samma sak när jag spelar spel, ljudet låter komprimerat. Det låter skit. Går det att stänga av?

Kan tilläggas att jag har en Acer Nitro-laptop, så det kan onekligen vara medföljande mjukvara som orsakar detta också.

Permalänk
Skrivet av BloodFarmer:

Jag upplever att det är någon märklig kompression på ljudet i Windows 11. Det är definitivt något som processas med ljudet i realtid. Till exempel när jag spelar upp ljud i Guitar Pro så dröjer det typ 1-2 sekunder innan ljudet är i full volym varje gång jag trycker play. Upplever samma sak när jag spelar spel, ljudet låter komprimerat. Det låter skit. Går det att stänga av?

Kan tilläggas att jag har en Acer Nitro-laptop, så det kan onekligen vara medföljande mjukvara som orsakar detta också.

Låter som att du har någon effekt igång på ljudutgången isf.

Testa gå till gamla windows ljudinställningspanelen öppna ljudutgången och kryssa i "use no effects" rutan.

Passa även på att kryssa ur rutorna att program tillåts justera utgångens inställningar.

Kryssa även iur rutorna nedan om du upplever att olika program ändrar inställningar lite random

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows