Permalänk
Medlem

Hur mycket watt behöver min dator?

CPU: I7-8700k
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070
Moderkort: MSI Z370
RAM: 32 GB Dual-Channel DDR4
DISK1: 250GB SSD Samsung EVO 860
DISK2: 1TB SATA

Nu har jag PSU: TX550W

Jag pratade med Inet och dem sa att det ska funka precis, men jag vill kolla med er som har mer koll här också.

Tack så mycket i förhand

Förlåt för det, jag har köpt 4070, men inte satt in det ännu

Permalänk
Medlem

Mycket oklart ställd fråga. Vill du veta hur mycket din dator drar (effekt, mäts i watt), eller hur kraftigt nätaggregat du behöver? Men om du redan har komponenterna ovan vet du väl om det funkar eller inte?

Permalänk
Medlem

Hela systemet med 12900KS och 4070 drog 250 W i SweClockers test. 550 W borde alltså räcka med god marginal.

https://www.sweclockers.com/test/36143-nvidia-geforce-rtx-407...

Permalänk
Medlem

Om datorn fungerar med det nuvarande nätaggregatet och att den inte stänger ner sig när du belastar den till max så är det ingen fara med det nätaggregatet du har idag.

Skrivet av Alastor Moody:

Hela systemet med 12900KS och 4070 drog 250 W i SweClockers test. 550 W borde alltså räcka med god marginal.

Marginalen är ju till och med större än så, då Sweclockers test mäter "vid väggen", vilket betyder att man får räkna av ca 10% på den effekten för förlusterna i nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Brukar använda en PSU calculator för att kolla vad som rekommenderas. (Nästan alla nätaggs tillverkare har en kalkylator, tog bara en i mängden.)

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hej!
Med tanke på att rekommendationerna för ditt grafikkort är 700W, så hade åtminstone jag valt ett nätaggregat på minst 850W. Att ha lite mariginal är bra sett till stabilitet, värmeutvckling, driftsäkerhet mm. Om du dessutom har planer på att så småningom uppgradera datorn (eller delar av den), så kanske 1000W kan vara bra redan nu i detta skede? Något att fundera på kanske....men oavsett vilken PSU du än väljer, så rekommenderas det numera att den har ATX 3.1-standard.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Mycket oklart ställd fråga. Vill du veta hur mycket din dator drar (effekt, mäts i watt), eller hur kraftigt nätaggregat du behöver? Men om du redan har komponenterna ovan vet du väl om det funkar eller inte?

Förlåt för det, jag har köpt 4070, men inte satt in det ännu. Jag undrar hur mycket kraftigt nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

https://www.sweclockers.com/test/36143-nvidia-geforce-rtx-407...

Tack!