Permalänk
Medlem

RGB Hjälp AURA SYNC

Tjena tjena behöver lite hjälp med att synka den förbaskade rgb i datorn,

jag har ett pure base 500dx och har precis kastat in ett 5070ti TUF

sen är jag lite kluven över kontakten som "synkar" chassits argb. det finns typ 3 olika uttag på moderkortet spelar det någon roll?

problemet jag har är att få ljuset att gå synkat, har laddat ner armory crate men där hittar jag inte ens grafikkortet, någon som har något tips?

Ber om ursäkt ifall tråden ligger i fel kategori

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Tjena tjena behöver lite hjälp med att synka den förbaskade rgb i datorn,

jag har ett pure base 500dx och har precis kastat in ett 5070ti TUF

sen är jag lite kluven över kontakten som "synkar" chassits argb. det finns typ 3 olika uttag på moderkortet spelar det någon roll?

problemet jag har är att få ljuset att gå synkat, har laddat ner armory crate men där hittar jag inte ens grafikkortet, någon som har något tips?

Ber om ursäkt ifall tråden ligger i fel kategori

Vad har du för moderkort?

Ja, olika rgb kontakter (om de har olika antal pins) spelar roll. Den ena typen är 5V och den andra 12V.

https://rog-forum.asus.com/t5/promotions-general-discussions/...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad har du för moderkort?

Ja, olika rgb kontakter (om de har olika antal pins) spelar roll. Den ena typen är 5V och den andra 12V.

Har gigabyte x870 gaming wifi 6,

Yes har koll på de olika 5v respektive 12v,

Det är den nya 3 pin kontakten jag har, men i mobo manualen finns det typ argb v1_2 v1_2 osv kommer inte ihåg exakt vad det står men ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Har gigabyte x870 gaming wifi 6,

Yes har koll på de olika 5v respektive 12v,

Det är den nya 3 pin kontakten jag har, men i mobo manualen finns det typ argb v1_2 v1_2 osv kommer inte ihåg exakt vad det står men ja

Armoury create lär inte fungera med ett Gigabyte moderkort. Testat Gigabytes RGB mjukvara?

Manualen: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_x870-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Armoury create lär inte fungera med ett Gigabyte moderkort. Testat Gigabytes RGB mjukvara?

Testat den med, men grejen är ju den att grafikkortet inte dyker upp någonstans…

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Testat den med, men grejen är ju den att grafikkortet inte dyker upp någonstans…

Har du både Gigabyte rgb fusion och Asus armoury crate installerat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du både Gigabyte rgb fusion och Asus armoury crate installerat?

Har gigabytes program som följde med direkt när jag bootade datorn, och tankade ner armory crate nu när jag kopplade in asus grafikkortet

Permalänk
Medlem

Du borde kunna styra fläktar, ram och chassie via moderkortets rgb program. Grafikkortet borde dyka upp i armoury crate. Du måste nog tyvärr manuellt synka dem då programmen från tillverkarna inte pratar med varandra. Känns som vi borde kommit lite längre år 2025 med nån framtagen standar, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Du borde kunna styra fläktar, ram och chassie via moderkortets rgb program. Grafikkortet borde dyka upp i armoury crate. Du måste nog tyvärr manuellt synka dem då programmen från tillverkarna inte pratar med varandra. Känns som vi borde kommit lite längre år 2025 med nån framtagen standar, men icke.

tycker det är skumt att jag inte hittar grafikkortet i armory crate... chassit kommer jag inte åt i moderkortets program heller, dock så lyckas jag ändra när jag är inne och "kalibrerar" men kan inte liksom välja själv det är skumt som attan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

tycker det är skumt att jag inte hittar grafikkortet i armory crate... chassit kommer jag inte åt i moderkortets program heller, dock så lyckas jag ändra när jag är inne och "kalibrerar" men kan inte liksom välja själv det är skumt som attan

UPDATE

i armory crate fungerar det att ändra chassits RBG, dock är färgerna i programmet inte detsamma som i verkligheten
(röd är blå grön är röd blå är röd....

Permalänk
Medlem

Surt att det inte fungerar. Testa avinstallera alla rgb program du har. Starta om och börja sen att installera moderkortets program, starta sedan om och kör på armory, starta om och sen testa att börja ändra. Det är nog bästa tipset jag kan ge iaf. Det har fungerat för mig när saker inte funkat eller bara slutat funka. Kör inte gigabytes grejer men har armory samt icue. Hoppas du får till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Surt att det inte fungerar. Testa avinstallera alla rgb program du har. Starta om och börja sen att installera moderkortets program, starta sedan om och kör på armory, starta om och sen testa att börja ändra. Det är nog bästa tipset jag kan ge iaf. Det har fungerat för mig när saker inte funkat eller bara slutat funka. Kör inte gigabytes grejer men har armory samt icue. Hoppas du får till det!

då får jag bara bita i de sura äpplet och vänta ska ändå byta chassi senare, uppdaterar om jag hittar en lösning

Permalänk
Medlem

Skippa alla tillverkarnas värdelösa och prestandasänkande program testa istället med SignalRGB eller OpenRGB. Funkar det där så lär upplevelsen vara betydligt bättre.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q