Hyfsad action kamera man kan montera på pannan.

Permalänk
Medlem

Hyfsad action kamera man kan montera på pannan.

Hej!

Jag söker en hyfsad action kamera man kan montera i pannan, kanske med ett medföljande band. Ska filma enkla saker så den behöver inte vara tålig(tex när jag meckar bil).
* 1080p helst i 60fps
* Batteritid på ca en timme.
* Ska gå att enkelt montera på pannan.
* helst vara rätt liten.
* enkelt att överföra videos till datorn för editering
* Inga krav på moln/premunationstjänst för användning
* 2-3 tusen kan jag nog lägga ändå.

Finns allt från 500kr kameror till gopros super dyra modeller som har funktioner jag aldrig kommer använda. Det är en riktig djungel speciellt om man vill kunna hitta ett fäste till pannan.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en uppsjö av "Gopro headbands" liksom kameror//hållare som har Gopro fäste men jag har inga erfarenheter av vilka kameror som är bra eller inte men den här dök upp i fyndtråden för nån dag sen, budgetkamera så det lär ju finnas bättre men kanske prisvärd om man inte har höga krav.
https://www.amazon.se/dp/B08KT8MRZ6

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har letat och kikat på otaliga reviews och en slutsats är att det finns inga genvägar.
De billigare kamerorna har tyvärr i många fall massiva nackdelar. AKASO Brave 8 Lite var någon jag kikade på länge men även om jag inte använder så mycket ljud nu i mina videos så kanske jag börjar. Allt verkar rätt bra förutom 2 saker.
Mikrofonen låter som skit, det är riktigt illa. Antiskak funktionen appliceras bara om du först laddar upp videorna på deras app och sen tar ned dom igen. De billigare kamerorna filmar dessutom i tex 1080p och sen skalar upp till 4k.

Gopro lider av sina egna problem som frysningar och dubbelbild trots priset.

Den mest vettiga verkar vara DJI Osmo Action 4.
Kostar ca 3500 kr men det kan det vara värt för att slippa dålig mik, kort batteritid eller krav på uppladdning för att nämna några.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Insta360 GO 3

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGorgo:

Insta360 GO 3

Ganska högt pris. Tittade på den men minnet är ej expanderbart och då vill man gärna inte begränsa sig och då springer priset iväg ganska rejält.

Mobilkameror dominerar dessutom i mörker om inte annat så dom är svårslagna. Mer än jag trodde de skulle vara faktiskt. Nästan lite chockad hur bra de är.

Hård nöt att knäcka men just nu lutar det åt att hitta fästen till mobil kameran när jag såg hur värdelösa dessa "action kameror" är i lågt ljus.
Hade lite högre förhoppningar, speciellt för de som är uppe i över 5k klassen.
Såg en gopro 11 mot en S22 och de låg jämnt men i mörker blev det gameover direkt för gopron. Slaktad är nog ett mer passande ord. Vid zoomning var även där s22an löjligt överlägsen.

Så tyvärr verkar "action kameror" enbart ha storlek, tålighet till sin fördel. Att de överhettar efter 10-30 minuter och stänger av sig själva är ytteligare ett slag i kistan. Min mobil kamera kan jag slå på så får den gå varpå jag sedan klipper bort allt jag inte vill ha. Den kan gå i 30 min plus utan att stänga ned sig.

Får se om jag kanske väntar på någon rea?

Köper jag en kamera så är det dessutom massor av belysning jag kommer behöva.

Det action kamerorna däremot har är att jag kan på mobilen eller deras "framåt skärmar" kan se vad som filmas.
Tror det inte går med en vanlig mobil till en annan, typ screen share?
Har filmat saker men inte kunnat se om det blivit bra och fått kassera det när jag lagt mobilen ned brevid mig vid tex meckande under bilen.

Visa signatur