Permalänk
Medlem

Moderkort

Tänkte införskaffa mig ett Ryzen 7 9800X3D men har aldrig haft så bra koll på när det kommer till lämpliga moderkort då priserna kan variera väldigt mycket, tips uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arro99:

Tänkte införskaffa mig ett Ryzen 7 9800X3D men har aldrig haft så bra koll på när det kommer till lämpliga moderkort då priserna kan variera väldigt mycket, tips uppskattas enormt!

Allt över 2000kr är totalt slöseri på pengar om du inte specifikt är ute efter ett speciellt tema eller specifikt behöver x antal usb portar av specifik version!

Något i stil med denna
https://www.inet.se/produkt/1904052/asrock-b650m-hdv-m-2

Alla som säger något om pci-e 5.0 för grafikkort osv är värt pengarna ska du bara ignorera, pci-e gen 3 på ett 5090 har en förlust på typ några enstaka % så vi är fortfarande många år kvar innan pci-e gen 5 blir relevant för något annat än lagring! Med tanke på att 3.0 fortfarande fungerar ypperligt för grafikkort med undantag för budget modeller med mindre antal pci-e linor (inget man direkt parar med en 9800x3d)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kolla även upp så att moderkortet har alla portar och uttag du behöver.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kom fram till samma som norrby skrev, att man behöver inte lägga massa tusen och att pci-e gen 5 va ganska onödigt i dagsläget. Så köpte ett ASUS Tuf Gaming B650-E wifi till min 9800x3d. Hittils väldigt nöjd med de, går att få för 1800kr från asus via amazon. Ca 400-500 billigare än dom flesta webshoppar. Va bara att uppdatera bios för att de skulle lira med 9800an, super enkelt med ett usb minne direkt i moderkortet innan posessorn ens va monterad.