Permalänk
Medlem

Nätverksindikator

Till Linux GNOME kan man få en liten indikator uppe till höger som visar hur snabbt internet man har.
(jag är säker på att detta går att få till de flesta skrivbordsmiljöer, inkl. Windows och Mac)

Jag inbillar mig att en nätverksindikator fungerar genom att ständigt pinga nätet, eller något liknande.
Hur mycket bandbredd drar det?
(indikatorn ser ut att uppdateras någon gång i sekunden)

Normalt är detta en icke-fråga, men exakt hur många bytes/second drar funktionen om jag har den på min laptop när jag surfar via min mobil?
(är det bara 1 byte/s blir månadsförbrukningen lägre än ett enda besök på någon större skräpsajt som t.ex. aftonbladet.se och är helt ointressant, drar det mer vill jag veta hur mycket innan jag slår på funktionen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Till Linux GNOME kan man få en liten indikator uppe till höger som visar hur snabbt internet man har.
(jag är säker på att detta går att få till de flesta skrivbordsmiljöer, inkl. Windows och Mac)

Jag inbillar mig att en nätverksindikator fungerar genom att ständigt pinga nätet, eller något liknande.
Hur mycket bandbredd drar det?
(indikatorn ser ut att uppdateras någon gång i sekunden)

Normalt är detta en icke-fråga, men exakt hur många bytes/second drar funktionen om jag har den på min laptop när jag surfar via min mobil?
(är det bara 1 byte/s blir månadsförbrukningen lägre än ett enda besök på någon större skräpsajt som t.ex. aftonbladet.se och är helt ointressant, drar det mer vill jag veta hur mycket innan jag slår på funktionen)

Det är väl bara vad som går igenom ditt nätverkskort just nu som indikatorn syftar på? Typ samma sak som om du hade gått in i aktivitetshanteraren på Windows och öppnat nätverskortet i Prestanda-fliken. Det är alltså vad operativsystemet säger att den hanterar just nu, inte vad din "potentiella nätverkshastighet" skulle vara, för då hade den bara vart fast utifrån vilken länkhastighet du haft mot din router

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är väl bara vad som går igenom ditt nätverkskort just nu som indikatorn syftar på? Typ samma sak som om du hade gått in i aktivitetshanteraren på Windows och öppnat nätverskortet i Prestanda-fliken. Det är alltså vad operativsystemet säger att den hanterar just nu, inte vad din "potentiella nätverkshastighet" skulle vara, för då hade den bara vart fast utifrån vilken länkhastighet du haft mot din router

Jag uppfattade det som en aktiv tjänst, men du kanske har rätt att den är passiv.
Jag får testa lite mer, men min uppfattning hittills är att jag ser hur hastigheten ändras hela tiden trots att jag inte gör något på nätet.
(till skillnad från windows är "jag gör inget på nätet med linux" = "datorn gör inget på nätet", d.v.s. datorn gör inga konstigheter i bakgrunden. Det är en av anledningarna till att jag använder linux istället för windows)

Permalänk
Medlem

Den visar inte aktuell bandbredd som används för tillfället då?
Testa att börja ladda ner en stor fil, t.ex https://releases.ubuntu.com/24.04.2/ubuntu-24.04.2-desktop-am...
Kolla om indikatorn ökar i när du laddar ner och sjunker när du avbryter nedladdningen.