Psu till z77/3770-k

Permalänk
Medlem

Psu till z77/3770-k

Hej!
Tänkte bygga en xp/vista-rigg och funderar lite kring val av nätagg. I och med att jag har barn som kommer att vilja ha egna datorer om något år vore det smidigt att kunna köpa ett framtidssäkrat 1000w. Men nu råkar jag vara el-analfabet, så jag undrar om det är kompatibelt med ett z77 moderkort och 3770 cpu? Eller behöver jag gå ner i w?

Permalänk
Medlem

Antal W är bara hur mycket ström det kan leverera som mest till de interna komponenterna, så det har inget med kompatibilitet att göra.

1000W känns väldigt overkill dock om du inte planerar att bygga en värstingdator med bästa grafikkort och processor framöver.

Sikta istället på ett i 700-850W klassen om du vill framtidssäkra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Hur många watt du behöver beror på hur kraftfulla dom framtida datorerna kommer vara. Processor/grafikkort/hårddiskar mm.
Men dom flesta system klarar sig gott och väl med te x ett 850w guld cert nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Sitter på ett 850w i min primära burk nu, så tanken var att switcha när jag bygger en ny till mig själv om något år och sätta 850w:aren i ungarnas framtida dator.

Men då kanske jag ska tänka om och köpa ett rimligare agg till retro burken och se om jag ens behöver kliva upp på ett 1000w när det är dags!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E449:

Tack för hjälpen!
Sitter på ett 850w i min primära burk nu, så tanken var att switcha när jag bygger en ny till mig själv om något år och sätta 850w:aren i ungarnas framtida dator.

Men då kanske jag ska tänka om och köpa ett rimligare agg till retro burken och se om jag ens behöver kliva upp på ett 1000w när det är dags!

850w kommer nog räcka till barnens dator, så kan du lyxa till det och köpa nått snyggt modulärt 1000w till din nya dator :>

Permalänk
Medlem

Det låter som en plan! Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Tekniskt kommer i grova drag vilket modernt agg som helst med högre märkeffekt än det faktiska uttaget funka med z77/3770k. Som redan konstaterat är märkeffekten bara ett maxvärde.

Ska man hårdra det kan det väl dock sägas varje nätagg har sin verkningsgradskurva, och att de i allmänhet har högst verkningsgrad mellan 50 och 80% av maxlast. Köper man ett nätagg specifikt för sagda XP-maskin och vill tokoptimera kan det finnas anledning att välja något mindre. Det kanske inte är aktuellt med en retrodator som man väl egentligen bara har igång när man använder den aktivt, men rent sådär brukar datorer spendera mest tid idle med låg förbrukning.

Åt andra hållet åldras komponenter i nätagget, och med tiden blir de känsligare för att ligga nära maxlast. Det kan vara bra med lite marginaler.

Har ett 650W-agg i min z77/3770k/GTX680/XP-maskin. Skulle tippa på att det ligger i den lägre delen av 50-80%-intervallet vid full last, vilket i alla fall jag tycker är ganska passligt givet att det är 13 år gammalt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!