Nya kurser startar på SweClockers – anmäl dig nu!

Permalänk
Melding Plague

Nya kurser startar på SweClockers – anmäl dig nu!

Vill du komma igång och lära dig mer om programmering och starta egna projekt? Missa inte vårens kurser!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

404 på samtliga länkar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Fint initiativ, dock är länkarna broken, förutom när man trycker på samlingslänken där det står Early Bird pris

Visa signatur

Roze +

Permalänk
Redaktion
Skribent

Tack hörni! Nu funkar länkarna.

Permalänk
Testpilot

Tror tyvärr inte jag själv kommer kunna ta dessa kurser, men delade med mig till klasskamrater som kanske kan vara intresserad som komplement till de kurser vi läser i programmet redan – just att det kommer med ett diplom kan nog få en del att vara intresserad

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Hmm, C# hade ju varit fantastiskt kul att haka på. Får se om det finns platser kvar nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Intressant att betala för en kurs man kan egentligen ta gratis. Vad är fördelen med detta jämfört med vanliga kurser? Går det ha som merit på ett CV?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Broken-arrow:

Intressant att betala för en kurs man kan egentligen ta gratis. Vad är fördelen med detta jämfört med vanliga kurser? Går det ha som merit på ett CV?

Det finns många kostnadsfria föreläsningar på till exempel på YouTube. Våra kurser skiljer sig dock genom att de leds av en lärare och handledare, vilket innebär att du får personlig hjälp både under kurstillfällena och mellan dem. Dessutom får alla som slutför kursen ett personligt diplom/intyg som bekräftar att de genomgått utbildningen, som blir en liten merit i CV.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Anmäld till kurs
Lite snopet att man blir debiterad "frivillig" fraktavgift på 99:- som inte går att välja bort....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skrivet av Dimestam:

Det finns många kostnadsfria föreläsningar på till exempel på YouTube. Våra kurser skiljer sig dock genom att de leds av en lärare och handledare, vilket innebär att du får personlig hjälp både under kurstillfällena och mellan dem. Dessutom får alla som slutför kursen ett personligt diplom/intyg som bekräftar att de genomgått utbildningen, som blir en liten merit i CV.

Ja, dock värt att poängtera att man ju kan skriva vad som helst man gjort i sitt CV, beroende på var man är i karriären kan det ju vara mer eller mindre relevant med en kurs som denna, respektive en förinspelad onlinekurs / eller skriven då, ett intressant hobbyprojekt på github som man kan visa upp, eller vad det nu må vara.

Men sett till faktisk funktion och inlärning (rent allmänt, har ingen närmare koll på dessa specifika kurser men ser ingen anledning att de skulle avvika från min generella slutsats):

Just att faktiskt ha en kunnig kursledare som är där för att svara på frågor är ju en av de viktigaste poängerna.
(I viss mån kan man ställa sina frågor till typ ChatGPT, visst. Inte riktigt samma sak, men inte att förringa det heller.)

Men sedan då just att det är ett uppstyrt format; någon har valt ut kursmaterialet, har bestämt tider, osv. Detta ger den som kanske inte är extremt självgående och/eller har svårt att avsätta tid en bättre chans att faktiskt genomföra kursen jämfört att välja ut något själv och fritt planera när detta ska genomföras (vilket ju då riskerar att bli "jag påbörjade tre olika kurser sedan behövde jag göra annat och sedan blev det inte mer").

Men det handlar ju, som jag ser det, mycket om vem man är, hur man lär sig, vad ens livssituation är osv, om en kurs i den här stilen tillför stort värde eller ej.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av herbamare:

Anmäld till kurs
Lite snopet att man blir debiterad "frivillig" fraktavgift på 99:- som inte går att välja bort....

Fel bakom spakarna här, det ska givetvis vara fraktfritt! Vi justerar och återbetalar frakten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Tänkte också på traditionella kurser, som man söka som också leds av lärare (Som även ska ha någon koppling till arbetslivet). Antingen på distans eller på plats. Just föreläsningar har aldrig gett mig mycket hjälp, på någon kurs jag varit på.

Skrivet av evil penguin:

Ja, dock värt att poängtera att man ju kan skriva vad som helst man gjort i sitt CV, beroende på var man är i karriären kan det ju vara mer eller mindre relevant med en kurs som denna, respektive en förinspelad onlinekurs / eller skriven då, ett intressant hobbyprojekt på github som man kan visa upp, eller vad det nu må vara.

Men sett till faktisk funktion och inlärning (rent allmänt, har ingen närmare koll på dessa specifika kurser men ser ingen anledning att de skulle avvika från min generella slutsats):

Just att faktiskt ha en kunnig kursledare som är där för att svara på frågor är ju en av de viktigaste poängerna.
(I viss mån kan man ställa sina frågor till typ ChatGPT, visst. Inte riktigt samma sak, men inte att förringa det heller.)

Men sedan då just att det är ett uppstyrt format; någon har valt ut kursmaterialet, har bestämt tider, osv. Detta ger den som kanske inte är extremt självgående och/eller har svårt att avsätta tid en bättre chans att faktiskt genomföra kursen jämfört att välja ut något själv och fritt planera när detta ska genomföras (vilket ju då riskerar att bli "jag påbörjade tre olika kurser sedan behövde jag göra annat och sedan blev det inte mer").

Men det handlar ju, som jag ser det, mycket om vem man är, hur man lär sig, vad ens livssituation är osv, om en kurs i den här stilen tillför stort värde eller ej.

Jag har personligen gått par kurser, mest för ha något form av bevis på vad jag kan. Dessa kostade mig inget direkt, utan något vi alla är med på att betala genom skattesedeln. Allt är gjort på distans, ska även erbjudas hjälp om man behöver (både på zoom/teams och ibland även discord) och man får sen ett betyg (efter ett examens arbete som antingen är på tid eller man får till runt kursens slutdatum på sig).

Har ju lärt mig webbutveckling och om databaser, ChatGPT är ju bra mycket bättre idag än för par år sen (används uteslutande till fel sökning eller förklaring vad viss funktion gör (som man kan dubbelkolla emot google)). Bara bra att de inte fanns dock när jag lärde mig Java för par år sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk

Jag pluggar swift ihop med chatGPT, funkar strålande har inte kört fast helt en enda gång, lättare när man kan ställa fria frågor än att hitta en sida som beskriver det man vill göra.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem

Grym ide! Hinner inte haka på någon själv men hoppas det blir bra!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av BasiqfuXX:

Jag pluggar swift ihop med chatGPT, funkar strålande har inte kört fast helt en enda gång, lättare när man kan ställa fria frågor än att hitta en sida som beskriver det man vill göra.

Absolut, det går att komma väldigt långt med självstudier särskilt om man har motivation och tålamod. Fördelen med att gå en kurs eller utbildning är att upplägget är genomtänkt. Någon har planerat utbildningen, skapat relevant kursmaterial och säkerställt att du lär dig saker i rätt ordning och på rätt sätt. Det kan vara extra viktigt inom programmering, där det faktiskt är ganska lätt att "lära sig fel".

Visa signatur

Permalänk

Bra initiativ, mer sådant vore bra. Jämfört emot vad utbildningar brukar kosta så är det inte dyrt. Någon kan säkert övertala deras arbetsgivare betala utbildningen, men då frågar dem om priset för kurserna inte är i dollar.

Nästa kurstips är datasäkerhet och där kan ett intyg vara mer värt, då det ofta inte ingår i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Absolut, det går att komma väldigt långt med självstudier särskilt om man har motivation och tålamod. Fördelen med att gå en kurs eller utbildning är att upplägget är genomtänkt. Någon har planerat utbildningen, skapat relevant kursmaterial och säkerställt att du lär dig saker i rätt ordning och på rätt sätt. Det kan vara extra viktigt inom programmering, där det faktiskt är ganska lätt att "lära sig fel".

Hur är kurserna runt feedback? Förstår det viss begränsning runt detta. Tidigare erfarenhet är mest klagomålet runt de inte kan köra deras rättnings skript och inte om koden själv (förutom de är beskrivet några "kod standarder" i kurs materialet), vet inte om jag gör för bra job eller bara brist på tid. Nu när du ändå pratar om "lära sig fel".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra initiativ, mer sådant vore bra. Jämfört emot vad utbildningar brukar kosta så är det inte dyrt. Någon kan säkert övertala deras arbetsgivare betala utbildningen, men då frågar dem om priset för kurserna inte är i dollar.

Nästa kurstips är datasäkerhet och där kan ett intyg vara mer värt, då det ofta inte ingår i skolan.

Universitetsutbildningar kostar gratis. Kan gå kurser där med, även 100% distans

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Universitetsutbildningar kostar gratis. Kan gå kurser där med, även 100% distans

Dock kan betyg vara ett hinder, men vet de kan i vissa fall göra undantag om man kan bevisa sin kunskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Fel bakom spakarna här, det ska givetvis vara fraktfritt! Vi justerar och återbetalar frakten.

Låter bra

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

ja, den som är helt grön har nog betydligt brantare uppförsbacke än en annan som programmerat sen 1980, typ.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Var med i första rundan, vet inte riktigt...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Azure känns relevant men att lära sig c nu känns lite sent iom LLMs framfart

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varför skulle Azure vara mer relevant än C# ur det perspektivet? LLMer kan ju infrastruktur också..

Permalänk
Skrivet av hakd:

C och C# är stor skillnad. Båda tillhör allmänbildningen att behärska för en datannörd och LLM lär inte ta bort detta behov de närmsta hundra åren.

När man pratar kurser så C# eller motsvarande språk ingår i typ alla datautbildningar, de andra är för fler nytt. Spelutveckling kan vara roligt att pröva på för många, Azure bör man kunna.

Det som hindrar mig är att jag lägger ut på tok för mycket privata pengar på att förbättra mina kunskaper, jag får försöka hålla ner. Så jag velar fram och tillbaka om jag ska gå en av dessa eller ej..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det som hindrar mig är att jag lägger ut på tok för mycket privata pengar på att förbättra mina kunskaper, jag får försöka hålla ner. Så jag velar fram och tillbaka om jag ska gå en av dessa eller ej..

Jobbar du med programmering? För om du gör det så är det ju bara att göra ett utlägg, eller jobbar du för någon snål firma/myndighet?

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
Gainward GeForce GTX 1080 8GB

Permalänk

För dom som tvekar så kan jag verkligen rekommendera att prova på C#. Jag har jobbat med C# och .NET sen 2010 och jag älskar det fortfarande.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Varför skulle Azure vara mer relevant än C# ur det perspektivet? LLMer kan ju infrastruktur också..

De kan knappt IaC.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Erooo:

Jobbar du med programmering? För om du gör det så är det ju bara att göra ett utlägg, eller jobbar du för någon snål firma/myndighet?

Jag rekommenderade tidigare om att folk kunde fråga deras arbetsgivare. För min del så är det grundkurser. Jag har fått Microsoft certifieringar betalt av arbetsgivaren och det är mer den nivå som de vill betala för.
Alltså få provkostnaden för olika certifieringar betalt, fixa kunskapen själv.
Men jobbar man på ett visst företag som anlitar svindyra personer för t.ex. Azure så kanske man vill att ordinarie personal ska ha lite kunskap om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

De kan knappt IaC.

Eehh... Det ska nog vara någon riktigt usel LLM eller obskyr miljö för det, för de kan defintivt ösa ur sig spaltmeter av vettig terraform för aws.