Omöjligt att handla begagnat?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att handla begagnat?

Inte nog med att begagnatmarknaden av bilar totalförstörts av opportunistiska bilflippare som artificiellt driver upp priserna på begagnade bilar och skapar en stagnation på marknaden där de sen bara sitter och håller på bilarna... Tänkte nu köpa en begagnad kamera till flickvännen i födelsedagspresent. Hade tänkt mig något gammalt, typ Sony A5000 eftersom vi aldrig lägger pengar på presenter till varandra. Har själv en gammal Sony nex som hon hade kunnat få men den känns lite utdaterad. Sony A5000 är 11 år gammal och gick att köpa för 4000:- när det begav sig. Hittade en för 800:- på blocket men fick inget svar. Såg att typ 50 pers hade favoritmarkerat den. Kollar nu på Marketplace och folk vill ha runt 2800 kr eller mer för samma modell? Sitter folk och köper upp begagnade kameror och tror att de ska kunna sälja dem vidare med vinst också? Är begagnatmarknaden för kameror lika förstörd som bilmarknaden?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Inte nog med att begagnatmarknaden av bilar totalförstörts av opportunistiska bilflippare som artificiellt driver upp priserna på begagnade bilar och skapar en stagnation på marknaden där de sen bara sitter och håller på bilarna... Tänkte nu köpa en begagnad kamera till flickvännen i födelsedagspresent. Hade tänkt mig något gammalt, typ Sony A5000 eftersom vi aldrig lägger pengar på presenter till varandra. Har själv en gammal Sony nex som hon hade kunnat få men den känns lite utdaterad. Sony A5000 är 11 år gammal och gick att köpa för 4000:- när det begav sig. Hittade en för 800:- på blocket men fick inget svar. Såg att typ 50 pers hade favoritmarkerat den. Kollar nu på Marketplace och folk vill ha runt 2800 kr eller mer för samma modell? Sitter folk och köper upp begagnade kameror och tror att de ska kunna sälja dem vidare med vinst också? Är begagnatmarknaden för kameror lika förstörd som bilmarknaden?

Ja, begmarknaden är trasig. Det är inte folks fel utan landets ekonomiska sits. Vi befinner oss i en långdragen lågkonjunktur.

3e året i rad med sjunkande reella inkomster, privata skulder hos Kronofogden ökar med miljoner varje dag, företagskonkurser rekord, svag krona och höga livsmedelspriser.

Fler söker sig då till begmarknaden och bort från nya saker - det driver upp efterfrågan som i sin tur bör leda till en uppgång i begpriser.

Visa signatur

Jag har fler GPU än du och ser mig själv som GPU fattig ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tror inte att det är så illa på begagnade kameror att folk köper upp och säljer dyrare.
Dock kan ju vissa modeller ha ett högt andrahandsvärde.
Tror att många fotointresserade inte är sådär "desperata" på att få bort sina gamla kameror även om dom bara ligger i en låda.

Skall man dessutom sälja på marketplace så drar man upp priset för att kompensera för krånglet med att sälja varor till personer som med största säkerhet kommer vara minst 2 timmar sena, börja pruta på priset och sedan ghostar en för att sedan höra av sig 4 dagar senare.
En slags stanna hemma och öppna dörren avgift snarare än priset för varan.

Permalänk
Medlem

Det hela är ju som alltid när maknaden styr; hur angelägen säljaren är att sälja vs hur angelägen köparna är att köpa.
Här kan ju det naturligtvis bli så att varken köpare eller säljare är angelägna och då stagnerar maknaden. Inte mycket man kan göra åt det...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb