Försöker ComputerSalg lura mig?

Permalänk
Medlem

Försöker ComputerSalg lura mig?

Jo, jag är väldigt konfunderad om jag är utsatt för ett bedrägeri av ComputerSalg... JA, skulle jag vilja säga och tills detta ärendet är löst vill jag passa på för att varna potentiella konsumenter att inte handla där, helt enkelt! Undvik ALLT som har med ComputerSalg att göra!!!

Varför? Jo, för de skickar fel vara som man betalt frakten för och för att att byta måste man reklamera, RMA sitt köp och skicka tillbaka den felaktiga varan i mitt fall fel färg på musen, där det står på ordern att den ska vara vit och jag fått svart. Sedan ska jag också tvingas betala 100 kr för i returfrakt för deras misstag. Så för att deras fjärrlager inte kan leverera den färg man beställt och köpt så ska alltså jag reklamera den felaktiga produkten och betala sedan en returavgift för att få "lyckan" att beställa igen. Vad händer om de gör samma sak igen, alltså skickar fel? För mig är det solklart bedrägeri!

Jag har också påpekat detta till deras konsumenttjänst och har bild på den felaktiga produkten... för att styrka mitt klagomål. Och jag har givetvis skickat denna info till ComputerSalg och sagt att de får gärna skicka den med vit färg och så skickar jag den andra tillbaks med en retursedel. Men någon returfrakt ska inte behöva betala för när felet ligger hos dem. Jag har ju sagt vad som gäller, nu har de tigit i 3-4 dagar och fått sin chans att göra rätt. Vad kan jag göra nu? Polisanmälan, konsumentverket, makulera fakturan hos Klarna, sprida det onda ordet!? Att vi konsumenter ska bli r*vknullade av företag är givetvis aldrig okej... Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Du godkänner alltid någon form av policy som företaget har (så länge det följer lagen) så frågan blir då vad som står i deras policy för returer och/eller reklamationer?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du godkänner alltid någon form av policy som företaget har (så länge det följer lagen) så frågan blir då vad som står i deras policy för returer och/eller reklamationer?

Felleverans kan inte kunden belastas, då de inte följer sitt åtagande.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

"5 kap. Påföljder vid fel på varan

Påföljder

1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen. "

" 6 § Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan. "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Felleverans kan inte kunden belastas, då de inte följer sitt åtagande.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

"5 kap. Påföljder vid fel på varan

Påföljder

1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen. "

" 6 § Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan. "

Tanken var att han skulle ta reda på informationen själv eftersom det framgår rätt tydligt i deras köpeavtal att reklamationer är kostnadsfria att retunera. Då uppstår frågan om han bad om att få göra retur eller reklamation, om det senare så har computersalg uppgett felaktig information och troligtvis kommer rätta sig med hänvisning till deras köpeavtal i vidare kommunikation med företaget.
Har han däremot uppgett att han vill retunera så har det blivit fel dels från hans sida men också kanske från computersalg då dom borde uppmärksammat att han fått fel färg om det framgått vid kommunikationen med dom.

Hur som så borde han såklart ta kontakt med företaget igen eftersom det uppenbarligen blivit fel någonstans i kommunikationen.

Permalänk
Medlem

Klart du inte ska pröjsa om dom skickat fel vara som i fel färg i detta fall.. vad är detta för pajasföretag ?

Permalänk
Medlem

Uppföljning då: Jag gav dem vänligen en till chans att göra rätt så hör och häpna så prasslade det till i mailen, en ny mus är på väg med en retursedel, så förhoppningsvis så skickar de inte svart igen eller helt fel modell denna gång. Jag kan inte ta segern ut i förskott ännu när det gäller deras danska lager att göra rätt men jag håller tummarna för dem, det är ju deras heder som stor på spel inte minst!
Jag tror felet ligger i missförstånd, de pratar danska samt deras chatbot, den tyckte jag skulle göra en RMA även fast de skickat fel vara (färg), så där får de uppdatera.

Jag ber att få återkomma om denna fars utvecklas till en Bellman historia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Uppföljning då: Jag gav dem vänligen en till chans att göra rätt så hör och häpna så prasslade det till i mailen, en ny mus är på väg med en retursedel, så förhoppningsvis så skickar de inte svart igen eller helt fel modell denna gång. Jag kan inte ta segern ut i förskott ännu när det gäller deras danska lager att göra rätt men jag håller tummarna för dem, det är ju deras heder som stor på spel inte minst!
Jag tror felet ligger i missförstånd, de pratar danska samt deras chatbot, den tyckte jag skulle göra en RMA även fast de skickat fel vara (färg), så där får de uppdatera.

Jag ber att få återkomma om denna fars utvecklas till en Bellman historia!

RMA är korrekt om du fått fel på produkt eller fel produkt och vill ha en ny korrekt produkt, så där har inte botten gjort fel.
Retur är när du fått den vara du beställt men av någon anledning inte gillar den och vill ångra köpet.