Isärplockning avslöjar Switch 2:s komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

eftersom ingen kunde svara på min fråga googlade jag lite själv, PS5 har ett "rtx 2070"(inom situationstecken) som då var 2 år gammalt när PS5 släpptes, skulle nog tro att det fungerar lite annorlunda än det då PS5 har 4k 120hz stöd, hela min mening verkar ha försvunnit i cyberrymden nånstans eftersom ingen verkar fatta vad jag menar, nintendo ligger alltid minst 4 år efter alla andra konsoller, det känns typiskt japanskt att köra så, istället för att vi får ett zelda som ser amazing ut så har juh knappast nintendo varit där man säger "WOW kolla grafiken hålly shit!"

Jo, men det var ju för att man fick känslan av att du hade förväntat dig en toppmodern GPU i en Switch-konsol. Nintendo har väl inte legat i framkant rent tekniskt sedan SNES... och även på den tiden var det väl mest jävligt duktiga spelutvecklare som gjorde underverk med rätt så undermålig hårdvara.

Men nu är både du och jag klokare än innan för även jag fick rättelser så allt gott i slutändan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Trodde hela grejjen med switch var att man kunde plugga in den dock, för mig personligen så skulle jag bara vara intresserad av en nintedo konsoll, dvs inte nått gameboy -shrugs-

Wow här läser vi inlägg bokstavligen ordagrant.

eftersom ingen kunde svara på min fråga googlade jag lite själv, PS5 har ett "rtx 2070"(inom situationstecken) som då var 2 år gammalt när PS5 släpptes, skulle nog tro att det fungerar lite annorlunda än det då PS5 har 4k 120hz stöd, hela min mening verkar ha försvunnit i cyberrymden nånstans eftersom ingen verkar fatta vad jag menar, nintendo ligger alltid minst 4 år efter alla andra konsoller, det känns typiskt japanskt att köra så, istället för att vi får ett zelda som ser amazing ut så har juh knappast nintendo varit där man säger "WOW kolla grafiken hålly shit!"

vet inte vad en Orin SOC är men jag vet att ampere släpptes runt 2020 så det finns nog nått nyare än det....

Du vet inte vad en Orin SoC är men trots det vet du att det finns nyare. Sen jämför du en bärbar spelkonsol som drar 7 watt mot en stationär som drar 200 watt

Och jag antar att du vill ha detta mirakel chipp som du är säker på måste finnas för en billig peng också va?

Nintendo med Blackwell GPU för 1990 kr kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Trodde hela grejjen med switch var att man kunde plugga in den dock, för mig personligen så skulle jag bara vara intresserad av en nintedo konsoll, dvs inte nått gameboy -shrugs-

Det är just detta som gör mig lite tveksam till Switch 2.

Jag kör helst antingen 100% bärbart i stil med Nintendo Switch Lite (720p) eller 100% stationärt likt PC/Xbox/Playstation (4K).

Switch 2 kommer även i fortsättningen vara primärt en portabel spelkonsol för mig. Däremot smått tveksam om storleken samt krav på Internetkoppling kommer göra det möjligt att ersätta min Switch Lite helt. Även lite tveksam till avsaknaden av riktigt styrkors på vänstra joy-con:en.

Att spela på TV:n eller projektor lär inte hända för annat än partyspel eller couch co-op.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Men ja, du har en stor poäng i att kostnader kommer bli ett problem. Bleeding edge noder på konsol kommer nog vara ett minne blott.

Är väl även fallet på PC... Varken AMD eller Nvidia valde 3nm för denna generation, och 2nm är ju faktiskt inte så långt bort och fortsätter dom med tvåårs cyklar så kan man ju knappast kalla det bleeding edge på pc heller.

Dock i fallet med switch, tror ingen förväntar sig bleeding edge, eller iaf borde inte förvänta sig. Men en nod från 2018 är väl kanske lite väl gammalt/snålt när prestanda/w är så extremt kritiskt, TSMC N6/Samsung 5LPE/LPP hade väl känts som en rimligare nivå.

Citat:

"Kurnal Salts har utlovat en djupdykning i Tegra-systemkretsen inom kort. Nyfikna användare har bland annat spekulerat kring huruvida den tillverkas med TSMC:s gamla 8-nanometerprocess eller den modernare 5-nanometerprocessen."

@alundberg jag gissar på att du menar Samsung och inte TSMC.

Permalänk
Medlem

Känns som en väldigt lustig konfiguration med antalet Cortex A78?
Brukar det inte vara 4st Cortex A78?
Har Sweclockers skrivit fel?
Varför ens ha snåla och smått värdelösa a55 kärnor i en konsol, är inte en mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Du vet inte vad en Orin SoC är men trots det vet du att det finns nyare. Sen jämför du en bärbar spelkonsol som drar 7 watt mot en stationär som drar 200 watt

Och jag antar att du vill ha detta mirakel chipp som du är säker på måste finnas för en billig peng också va?

Nintendo med Blackwell GPU för 1990 kr kanske?

skithärligt att du gör typ 20 antaganden här om vad jag menar och vill, det enda jag pekade ut var att nintendo (igen) väljer att släppa en konsol med hårdvara som är gammal, och typiskt nintendo, och jag förstår inte varför man tar sånna konstiga beslut, det är samma sak med monster hunter serien.

jag har inte nämnt pris nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jo, men det var ju för att man fick känslan av att du hade förväntat dig en toppmodern GPU i en Switch-konsol. Nintendo har väl inte legat i framkant rent tekniskt sedan SNES... och även på den tiden var det väl mest jävligt duktiga spelutvecklare som gjorde underverk med rätt så undermålig hårdvara.

Men nu är både du och jag klokare än innan för även jag fick rättelser så allt gott i slutändan.

Det är väl det som är sorgligt, jag kommer aldrig förvänta mig att nintendo ligger i närheten av playstation/xbox, varken nu eller 40 år i framtiden, förstår helt enkelt inte varför japan/nintendo alltid tar så konstiga beslut/försöker nå ut till en specifikt liten del människor istället för att försöka nå en bredare publik med moderna lösningar, modern teknologi, etc.
Det är juh inget snack om att dem inte är mega-stora men samtidigt har jag aldrig träffat en människa som inte ifrågasatt varför zelda inte kunde sett mycket mycket snyggare ut eller varför monster hunter serien inte kunde haft bättre UI/modern inventory management etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

förstår helt enkelt inte varför japan/nintendo alltid tar så konstiga beslut/försöker nå ut till en specifikt liten del människor istället för att försöka nå en bredare publik med moderna lösningar, modern teknologi, etc.

ja switch har ju bara sålt mer än Playstation och Xbox tillsamans den här generationen, så man ju undra vem det är som riktar sig mot en bredare publik...

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av jefff:

Är väl även fallet på PC... Varken AMD eller Nvidia valde 3nm för denna generation, och 2nm är ju faktiskt inte så långt bort och fortsätter dom med tvåårs cyklar så kan man ju knappast kalla det bleeding edge på pc heller.

Dock i fallet med switch, tror ingen förväntar sig bleeding edge, eller iaf borde inte förvänta sig. Men en nod från 2018 är väl kanske lite väl gammalt/snålt när prestanda/w är så extremt kritiskt, TSMC N6/Samsung 5LPE/LPP hade väl känts som en rimligare nivå.

@alundberg jag gissar på att du menar Samsung och inte TSMC.

🤦‍♂️ ja, tack för påpekandet, fixar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

...förstår helt enkelt inte varför japan/nintendo alltid tar så konstiga beslut/försöker nå ut till en specifikt liten del människor istället för att försöka nå en bredare publik med moderna lösningar, modern teknologi, etc.

Vill nog fortfarande inte kalla 150 miljoner sålda enheter som "en specifikt liten del människor".

Nintendo Wii samt 3DS sålde också båda rätt bra.

Frågan borde väl snarare vara varför Xbox sålt så dåligt efter 360:n, med tanke på att deras konsoler alltid haft prestandan på rätt ställe till förmånligt pris (bortsett från första Xbox One)?

Kan det bero på att Microsoft behandlar sina användare som idioter och pissar på oss?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

ja switch har ju bara sålt mer än Playstation och Xbox tillsamans den här generationen, så man ju undra vem det är som riktar sig mot en bredare publik...

Skrivet av walkir:

Vill nog fortfarande inte kalla 150 miljoner sålda enheter som "en specifikt liten del människor".

exakt, men jag har trots det aldrig träffat en människa som inte önskar att nintendo hade modernare hårdvara för att kunna pusha spelupplevelsen ännu högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag förstår inte varför man tar sånna konstiga beslut, det är samma sak med monster hunter serien.

Capcom utvecklar Monster Hunter, inte Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det är väl det som är sorgligt, jag kommer aldrig förvänta mig att nintendo ligger i närheten av playstation/xbox, varken nu eller 40 år i framtiden, förstår helt enkelt inte varför japan/nintendo alltid tar så konstiga beslut/försöker nå ut till en specifikt liten del människor istället för att försöka nå en bredare publik med moderna lösningar, modern teknologi, etc.
Det är juh inget snack om att dem inte är mega-stora men samtidigt har jag aldrig träffat en människa som inte ifrågasatt varför zelda inte kunde sett mycket mycket snyggare ut eller varför monster hunter serien inte kunde haft bättre UI/modern inventory management etc etc.

Alltså, Nintendo är ju störst så jag förstår inte hur dom ska leta en bredare publik än så? Bara Nintendo Switch har ju sålt i närmare 200 miljoner exemplar eller något sånt löjligt. Långt många fler än Playstation 5.

Edit: Såg ditt andra svar nu och kan säga att min 8-åring aldrig klagat på Switchens hårdvara.

Du är helt enkelt inte kundgruppen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

exakt, men jag har trots det aldrig träffat en människa som inte önskar att nintendo hade modernare hårdvara för att kunna pusha spelupplevelsen ännu högre

Har faktiskt aldrig känt att prestandan varit begränsande i sig, då även The Witcher 3 samt No Man's Sky flyter på rätt bra på en gammal Switch från 2017.

Sen kör även många spel 60fps rakt igenom såsom Super Mario Odyssey samt Mario Kart 8 Deluxe.

Att Pokémon Scarlet och Pokémon Violet knappt är spelbara hänger nog mer på att Gamefreak inte är så duktiga på kodning

Det fina med Nintendo är att deras spel och enheter är lite som Lego... passar alla mellan 3-99 år, där jag är någonstans i mitten. Dock verkar det inte vara något för dig, men du kanske inte håller på med Lego heller?

Edit: När jag flög hem från Japan i slutet av mars 2017 med min nyinköpta Switch med BotW i knäet, så var batteritiden mitt största bekymmer. Nu är jag däremot redo för Switch 2 med en powerbank som klarar 100W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Du inser att du pratar om företaget som skapat två av de tre bäst säljande konsollerna någonsin? Samt den i särklass bäst säljande konsollen som släpptes efter 2004.

Det kanske är dags att inse att du själv är inte lika med den breda massan..

Självklart önskar många att botw/totk skulle varit snyggare, sammtidigt är väldigt många nöjda över prioriteringen med lång batteritid och lågt pris över högre prestanda. Personligen håller jag inte med om den prioriteringen, men jag får glatt inse att jag är i minoritet här.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att en iPhone 16 PRO är bättre än denna? CPU/gou ön denna en iPad Pro m4 lär ju definitivt ha det i alla fall övennom den är dyrare men är ju då mer användbar och man behöver köpa några kontroller till den men då har du åven en oirneller surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är det inte så att en iPhone 16 PRO är bättre än denna? CPU/gou ön denna en iPad Pro m4 lär ju definitivt ha det i alla fall övennom den är dyrare men är ju då mer användbar och man behöver köpa några kontroller till den men då har du åven en oirneller surfplatta

Både ja och nej på den frågan. Kontrollerna du pratar om kostar ~1500 SEK (tänk Backbone One) samt att emulering på iPhone/iPad är smått värdelös utan sideloading och StikJIT idag. Hade vi varit kvar på iOS 16.3.1, så hade situationen sett mycket bättre ut (även stöd för virtualisering).

Har testat att streama Xbox-spel i Safari mha Better xCloud, men det belastar inte hårdvaran direkt. Det fungerar även fint på min Windows-platta från 2015!

Sen är även både iPhone & iPad smått värdelösa på att vara offline, så inget direkt att underhålla sig med på en långflygning eller andra resor utan Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

.
eftersom ingen kunde svara på min fråga googlade jag lite själv, PS5 har ett "rtx 2070"(inom situationstecken) som då var 2 år gammalt när PS5 släpptes

PC motsvarigheten till PS5 är RX6000-serien och de släpptes alltså i det närmaste samtidigt.

Citat:

vet inte vad en Orin SOC är men jag vet att ampere släpptes runt 2020 så det finns nog nått nyare än det....

...eller så tar du reda på vad Orin SOC är och så vet du att det inte finns nått nyare. Så slipper du gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Tycker oxå det är snålt.
Men faktum kvarstår att det är det modernaste Nvidia erbjuder i SOC-väg i klassen.
Men ja, hade Nintendo verkligen velat hade de säkerligen kunnat använt en modernare nod (till högre kostnad då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PC motsvarigheten till PS5 är RX6000-serien och de släpptes alltså i det närmaste samtidigt.

...eller så tar du reda på vad Orin SOC är och så vet du att det inte finns nått nyare. Så slipper du gissa.

"Grafikkretsen är en specialdesignad historia baserad på Ampere-arkitekturen med 12 Streaming Multiprocessor-enheter och 1 536 CUDA-kärnor."

Eller så håller vi oss till artikeln i fråga som i huvud taget INTE nämner någon orin eller SOC, så kan du slippa sitta här och vara dryg....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

skithärligt att du gör typ 20 antaganden här om vad jag menar och vill, det enda jag pekade ut var att nintendo (igen) väljer att släppa en konsol med hårdvara som är gammal, och typiskt nintendo, och jag förstår inte varför man tar sånna konstiga beslut, det är samma sak med monster hunter serien.

jag har inte nämnt pris nånstans.

Fast du fulvinklar det ganska hårt. Gammal hårdvara? Menar du att Zen 2 och RDNA 1 var senaste tekniken när PS5 släpptes? När tror du att man börjar designa en konsol? Tror du att det gjordes förra året och Nintendo valde Ampere som om det var BF rea på Inet?

T239 är ju ett custom chip. Den är inte bara Ampere utan har delar från Ada Lovelace också. Men skillnaden mellan Ada och Ampere i ren raster prestanda är inte jättehög utan det är ju främst uppgraderade tensor kärnor som var nyheten när 40 serien kom. Och RT på en bärbar konsol kräver mer än vad det är värt så då kan man lika gärna köra Ampere i grunden

Du får försöka förstå att när man behöver landa på ett pris runt 450-500 dollar så får man antingen gå i förlust på hårdvaran och det är ju ingen tillverkare som vill göra eller så hamnar man ungefär där Switch 2 gör. GPU med Ampere/Lovelace och Cortex A78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Fast du fulvinklar det ganska hårt. Gammal hårdvara? Menar du att Zen 2 och RDNA 1 var senaste tekniken när PS5 släpptes? När tror du att man börjar designa en konsol? Tror du att det gjordes förra året och Nintendo valde Ampere som om det var BF rea på Inet?

T239 är ju ett custom chip. Den är inte bara Ampere utan har delar från Ada Lovelace också. Men skillnaden mellan Ada och Ampere i ren raster prestanda är inte jättehög utan det är ju främst uppgraderade tensor kärnor som var nyheten när 40 serien kom. Och RT på en bärbar konsol kräver mer än vad det är värt så då kan man lika gärna köra Ampere i grunden

Du får försöka förstå att när man behöver landa på ett pris runt 450-500 dollar så får man antingen gå i förlust på hårdvaran och det är ju ingen tillverkare som vill göra eller så hamnar man ungefär där Switch 2 gör. GPU med Ampere/Lovelace och Cortex A78

jag syftade på att nintendo alltid...(eller dem senaste 3-4...5?? konsolerna iaf) har äldre hårdvara än PS/xbox vid release, tycker det är synd bara, grafiken och storleken på spel som tex. zelda hade kunnat vara 600% mer amazing än vad den redan är, samt dem tekniska möjligheterna

fast du kanske inte tycker nintendo har "gammal" hårdvara i jämförelse med PS/xbox, jag vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

"Grafikkretsen är en specialdesignad historia baserad på Ampere-arkitekturen med 12 Streaming Multiprocessor-enheter och 1 536 CUDA-kärnor."

Eller så håller vi oss till artikeln i fråga som i huvud taget INTE nämner någon orin eller SOC, så kan du slippa sitta här och vara dryg....

Tegra är SoC från Nvidia. Orin är deras namn på den serie med Ampere som T239 tillhör. T239 är framtagen speciellt för Nintendo Switch 2 och är baserad på T234.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tegra#Orin

Atlan som skulle ha använt Ada Lovelace och efterträda Orin lades ner.

Thor blir tillgängligt för testning i år.

Med andra ord är Orin det senaste som finns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Om du håller dig till artikeln så ser du att systemkretsen i högsta grad omtalas.

Vad artikeln misslyckas med är dock tala om att grafikkretsen är en del av systemkretsen, eller SOC:en, om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

. Ok. Ja jag kom ihåg att Xbox One hade GCN när den kom och uppskattade att det var 3-4 år efter att arkitekturen släpptes. Var 2,5 år senare dock bara så jag tog i lite.

Ones närmasta PC-släkting var Bonaire/7790 som släpptes samma år som One, 2013.
Kallades GCN 2.0 även om skillnaden var mikroskopisk ijmf med första GCN men likväl AMDs mest moderna GPU-teknik vid tidpunkten.

Citat:

Innan det hade vi Xbox 360 som väl hade typ en ATI Radeon X1800 men med några modernare modifikationer. GPU'n kommer jag iaf ihåg som stenålders. Men du har helt rätt i att det gått fortare numer. Jag är en gubbe och kommer säkert ihåg fel.

360 GPU, R520, var den första med unified shaders, något om kom till PC avsevärt senare med Terascale/HD2000. Klart före sin tid alltså.

Dvs, den här idén man ser här lite då och då här på Swec, att konsolerna alltid nyttjar gammal GPU-teknik, är i grunden helt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ones närmasta PC-släkting var Bonaire/7790 som släpptes samma år som One, 2013.
Kallades GCN 2.0 även om skillnaden var mikroskopisk ijmf med första GCN men likväl AMDs mest moderna GPU-teknik vid tidpunkten.

360 GPU, R520, var den första med unified shaders, något om kom till PC avsevärt senare med Terascale/HD2000. Klart före sin tid alltså.

Dvs, den här idén man ser här lite då och då här på Swec, att konsolerna alltid nyttjar gammal GPU-teknik, är i grunden helt felaktig.

Intressant! Ja, i.s.f. har jag haft fel bild över det.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag syftade på att nintendo alltid...(eller dem senaste 3-4...5?? konsolerna iaf) har äldre hårdvara än PS/xbox vid release, tycker det är synd bara, grafiken och storleken på spel som tex. zelda hade kunnat vara 600% mer amazing än vad den redan är, samt dem tekniska möjligheterna

fast du kanske inte tycker nintendo har "gammal" hårdvara i jämförelse med PS/xbox, jag vet inte

Fram till Gamecube så hade Nintendo motsvarande nivå som andra.

Sen var Wii och Wii U svagare.

Efter det har dom bara haft handhållna maskiner så det går inte att jämföra.

2 generationer var alltså efter konkurrenterna kan man säga.

Permalänk

Mycket tugg i tråden, är det en min pappa är störst tävling?