Så, jag köpte nya delar och byggde en ny dator, och den gamla fick då överta rollen som Unraid NAS/Docker-server.
Jag upptäckte då att den gamla häcken är bra mycket ljudligare än den nya AM5-datorn som har fläktstyrning redan ute i BIOS.
Den gamla häcken är förövrigt en Lenovo-dator från 2017 med alla begränsningar det innebär. Eftersom jag egentligen inte stördes av fläktarna, (och gör det kanske inte nu heller trots att de är tydligt ljudligare än den nya datorn,) så har jag inte utforskat hur man får en dator tystare....
Det första jag gjorde dock, var att sätta in nya fräscha fläktar, så det är nog mest pga varvtalet de låter.
Jag har noterat att moderkortet vill ha 2st CPU-fläktar anslutna, samt 2 system-fan, annars vägrar den starta alls.
Och det finns ingen möjlighet att stänga av detta i BIOS heller.
Annars hade jag en tanke på att köpa nån sån däringa USB-styrd fläktstyrning och koppla in alla fläktar den vägen. Men datorn kommer inte att starta...
Och jag har inte hittat nåt sätt att styra fläktarna via Unraid plugins eller nånting. Ärligt talar så vet jag ju inte ens om det GÅR att styra fläktarna på denna Lenovo-historia.
Jag antar att jag borde kunna styra fläktarna som sagt, med en USB-fläktkontroll-enhet. Men hur lurar jag då BIOS att det finns fläktar?
Hur gjorde man i forntiden?
Eller ska jag skicka in härket i klädkammaren istället?