Permalänk
Medlem

Odyssey G60SD OLED problem

Jag tänkte kolla här om någon vet lösningen på problemet jag har med min skärm...
När den går in i skärmsläckare (svart skärm) så efter jag väcker den så händer det ofta, inte alltid att positionen på skärmens innehåll hamnar en halv muspekare utanför skärmkanten, åt höger eller vänster. Galet störande och jag fattar inte hur och varför det kan bli så.
Det jag måste göra nu är att fysiskt stänga av skärmen och sätta på den igen, då funkar det.
Men vill ju inte ha det såhär...
Någon som vet hur man kan tänkas fixa detta?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ingen "gör så här"-lösning på liknande problem utan det är antingen skärmen eller GPU/dator som inte fungerar exakt som den ska i den här situationen. Skärmen kan ha buggar och det kan vara buggar som utlöses av en kombination av faktorer, till exempel skärmen ihop med drivrutinen till den GPU du använder.

Det du kan göra är att höra av dig till Samsungs support samt förstås googla runt och se om fler upplever samma sak. Om det är fler G60SD-ägare som beskriver samma problem kan det mycket väl vara så att det kommer en fix från något håll. Ofta är sådana här problem en kombination av faktorer där Samsung behöver arbeta med något GPU-tillverkare för att lösa problemet. Därför kan det dröja med fixar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag tänkte kolla här om någon vet lösningen på problemet jag har med min skärm...
När den går in i skärmsläckare (svart skärm) så efter jag väcker den så händer det ofta, inte alltid att positionen på skärmens innehåll hamnar en halv muspekare utanför skärmkanten, åt höger eller vänster. Galet störande och jag fattar inte hur och varför det kan bli så.
Det jag måste göra nu är att fysiskt stänga av skärmen och sätta på den igen, då funkar det.
Men vill ju inte ha det såhär...
Någon som vet hur man kan tänkas fixa detta?

Låter som skärmens inbyggda pixelshift funktion.