AMD utreder rapport om brända Ryzen 9950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Visst man kan kasta skugga både på processortillverkaren och moderkortstillverkarna, men det påminner ju bara än mer om debacklet med Intels 13 och 14-gen.

Om inte jag missat något är det ändå rätt nyligen som den här sortens självdödande processorer blivit vanliga. Vill minnas att man tidigare kunde köra valfri extrem beräkning hur mycket som helst och behövde aldrig fundera på om något skulle gå sönder.

Kan inte skaka känslan att både Intel och AMD har lite slut på ideer och därför har pressat frekvenser och strömförbrukning helt till bristningsgränsen. Vi kanske står inför en längre prestandaplatå.

Förr var ju konsensus att kiseln optimalt skulle hålla sig under 60 grader för bästa livslängd. Nu verkar ju både Intel och AMD anse att det är acceptabelt att pressa CPU:erna hela vägen till tjmax.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Förr var ju konsensus att kiseln optimalt skulle hålla sig under 60 grader för bästa livslängd. Nu verkar ju både Intel och AMD anse att det är acceptabelt att pressa CPU:erna hela vägen till tjmax.

Amd har länge haft låg gräns på rekomenderar temp, är väl mer Bulldozer och Ryzen som ändrat just gränsen på AMD sidan. Innan kom man inte över 60 grader utan anledning trottla den eller fick andra problem. Min antika amd 6000+ verkar inte klara över 60 blankt, utan får stabilitets problem.

Men även från Sandy bridge tiden hade Intel högre gräns och runt 70 grader var inget större problem (var ju när man kom över 80 grader som de börjar bli ett problem).

Kör fortfarande de systemet, men vist 4.2ghz överklockning sen den varit ny kanske slitit en del på systemet. Men verkar vara mer moderkortet som tagit mest stryk av tidens tand. Den har när man kör den hårdast kommit upp till ungefär 72 grader men inget jag kört 24/7.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Kan vara överhettade spänningsmatningspinnar.
Har man warpage så går vissa pinnar varmare än andra. Ute längs kanterna hålls allt rakt av fästanordningen. Men närmare mitten kan ett klent kort svikta lite om man spänner en kylare snett och hårt. Och du märker inte om du saknar massa vcore-pinnar, mer än att kvarvarande överhettas. Eller om du har dålig kontakt och därmed hög värmeutveckling.

Hur varmt det blir kan du nog inte fånga upp med tempsensor inne i den aktivt kylda processorn. Allra helst inte som det är dålig fysisk kontakt.

Så, spänn inte kylaren snett och hårt på skräpmoderkort.

<Uppladdad bildlänk>

Där verkar AM4 ha fördelar gentemot AM5.

Saknar AMD Ryzen 9 7950 utan X, AMD Ryzen 9 7900 har ett TDP på bara 65 Watt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Spännande problem för AMD att undersöka.

Utvecklaren skriver "We don't overclock or overvolt or play other teen games with our hardware" vilket har en sorts ton som får mig att undra om de är öppensinnade nog att kunna hantera hårdvaruissues om de tror att klockning etc enbart är "teen games". Undrar om de sett till att moderkortet inte slår på PBO som standard?

Att kalla ett av Asus billigare kort av budgetsockel för "top quality" är väldigt konstigt. Vill får för mig att det har varit en hel del rapporter på Reddit genom åren om olika moderkort som ger upp eller överhettar när man kör AVX och liknande, detta låter ju inte helt olikt typ prime95 som jag tror kör AVX.

"The systems were under maximal load at the time their CPUs died, running very tight handcrafted asm loops sustaining one MULX per cycle. That might be a "hot" instruction."

Så de verkar ha skrivit test load i assembly själva, och verkar hålla integer multipliers upptagna 100% antar jag med en komplett operation per cycle (med en fördröjning antar jag, då det är en pipeline)? Zen5 verkar ha 3 INT MUL pipelines per CCD, se bild från techpowerups djupdykning. Det är då en maxlast på ett relativt litet område, undrar om tempsensorerna kan fånga det properly?

Oavsett ska det ju funka givet tillräcklig kylning etc, även om jag verkligen inte skulle köra något sådant här på ett billigt moderkort. Men om jag behövde göra det så skulle jag inte göra följande:

The so-called TDP of the Ryzen 9950X is 170W. The used heat sinks are specified to dissipate 165W, so that seems tight. We have extra fans in the cases and a low ambient temperature, making these 5W seem negligible. But of course, this is not completely kosher.

...

The extremely thin layer of thermal paste which resulted from the off-centre heat sink mount, might seem fine. We however suspect that there might be a problem, as when the system heats and cools, things bend a little. With a remaining layer of thermal paste, such bending will not create any void as the paste's elasticity will maintain some contact. When the thermal paste is squeezed away as with the suggested Noctua mounting, an ever-so-slight void between the CPU and the heat sink might be created.

Men som de säger så verkar det ju funka på tidigare generation så är ju ändå ett problem AMD /Asus får stå för till slut.

Jag låter kanske negativ men det är mest för att jag tycker tonen är fjantig.

Detta är ju rätt användbart och intressant för oss andra - om någon hade planera på att maxbelasta specifika delar av arkitekturen med custom assemblykod så vet ni nu att ni kanske iallafall ska ha lite marginal med kylaren!

Svårt att köpa deras argument om allmän CPU degradation över tid när de noterar att deras setup eller något med processorn orsakat tydliga brännmärken. Jag kan tända eld på mitt hus men försäkringen kommer inte täcka det om jag säger att det helt enkelt degraderades över tid under påverkan av värme.

Menar inte att det är deras fel men kanske klura ut varför de har brännmärken innan de drar slutsatsen om degradation, låter ju som att de typ menar att problemet är inte vad som nu orsakar brännmärken utan att processorerna till slut dog när de körts så?

Oavsett grattis AMD, roligt problem att lösa

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns mer mekaniskt väldesignade cpu-sockel-kylsystemkoppling system där man från början tänkt ett de skulle gå med maxbelastning och inget annat. Det är kanske dags att kolla bakåt i tiden för att lära sig igen.
De här ser onekligen mer robusta ut och "byggda för att alltid fungera"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förr var ju konsensus att kiseln optimalt skulle hålla sig under 60 grader för bästa livslängd.

Sagda 'konsensus' var nog inte så spridd, och mest baserad på rena påhitt av folk med "termoångest", om vi pratar om långsiktiga effekter av temperaturer över 60C.

Pratar vi däremot om att det är dåligt, framförallt för alla lödningar, med termiska cykler så är det något annat. Där är det ju fakta som inte är begränsad till kiselvärlden som ligger till grund för att en ökad temp, och påföljande avstängning/nedkylning, ger upphov till [relativt] större krafter i den termiska cykeln, som kan förkorta livslängden på grejerna ju större delta man har.

Stäng inte av datorn, om du är oroad över den tekniska livslängden.

Det relaterar till hur det gamla MacGyver-tricket fungerar, när man "bakar" [eller hobby-reflow:a] sitt trasiga grafikkort hemma i ugnen. Idén om att det är så viktigt med låga idle-temperaturer kommer nog antagligen från förvrängda bitar av kunskap som blivit till nya "sanningar" genom viskleken på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men även från Sandy bridge tiden hade Intel högre gräns och runt 70 grader var inget större problem (var ju när man kom över 80 grader som de börjar bli ett problem).

Slog ett öga på Intel ARK och i7-2600K för skojs skull, eftersom du nämnde Sandy Bridge:

Citat:

TCASE 72.6°C
[T]Case Temperature is the maximum temperature allowed at the processor Integrated Heat Spreader (IHS).

Där får man ju hålla under kepsen att det är svårt att veta vad den verkliga temperaturen på kislet var.

Tittar man på Ivy Bridge så har den en lägre TCase-temperatur:

Citat:

TCASE 67.4°C

... men, här anger Intel också TJunction!

Citat:

TJUNCTION 105°C
Junction Temperature is the maximum temperature allowed at the processor die.[min kursivering]

Nu påstår jag inte att Core i7 2:a & 3:e generationen har "samma kyllösning" (för det har jag ingen som helst aning om), men som du ser är stor skillnad i temperaturvärden beroende på var man mäter. Den mest troliga förklaringen till att Intel "ligger högre idag" är alltså att man begränsar efter TJunction istället för TCase.

Permalänk
Medlem

"matematiska beräkningar med godtycklig precision"

Nån dag ska jag ta reda på det där innebär, men det blir inte i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

"Fyrahundratusen miljarder."

Sparade lite tid åt dig! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Visst man kan kasta skugga både på processortillverkaren och moderkortstillverkarna, men det påminner ju bara än mer om debacklet med Intels 13 och 14-gen.

Om inte jag missat något är det ändå rätt nyligen som den här sortens självdödande processorer blivit vanliga. Vill minnas att man tidigare kunde köra valfri extrem beräkning hur mycket som helst och behövde aldrig fundera på om något skulle gå sönder.

Kan inte skaka känslan att både Intel och AMD har lite slut på ideer och därför har pressat frekvenser och strömförbrukning helt till bristningsgränsen. Vi kanske står inför en längre prestandaplatå.

I det här fallet rekommenderar kylflänstillverkaren en sned belastning av monteringsanordningen. Har svårt att tänka mig att det är enligt AMDs riktlinjer.

Skrivet av Alexraptor:

Det var inte riktigt det som var konsensus. Det var konsensus att tempdioden på moderkortet inte skulle gå över 60 grader, eftersom kislet kunde hålla långt högre temperatur. Det blev framförallt uppenbart när Pentium 4 kom med sina dubbelpumpade ALU:er som skapade de första riktiga hot-spot problemen. Då gick man över till tempsensorer i kislet, och med finmaskigare tempsonsorer så kan man styra mer efter faktiska, och högre, temperaturer än de som rapporteras på moderkortet.

Skrivet av Ratatosk:

Där verkar AM4 ha fördelar gentemot AM5.

Saknar AMD Ryzen 9 7950 utan X, AMD Ryzen 9 7900 har ett TDP på bara 65 Watt.

Ja, på många sätt har LGA-plattformar brister. De tillåter fler pinnar, men det kan också vara att de kräver fler pinnar för effektöverföring. Intel som har större erfarenhet av LGA för desktop har valt att ha en dödzon i mitten där kontakten kan bli sämre pga. warpage. Och de har lagt sin spänningsmatning nära kanten. Kan finnas anledning till det.

Kör förövrigt själv 7900X3D i ECO-mode med en voitage offeset. Typ samma prestanda men kall som en piggelin.
Sjukt bra pris/effekt/prestanda över hela registret från spel till flertrådstugg.

Skrivet av Shiprat:

Spännande problem för AMD att undersöka.

Utvecklaren skriver "We don't overclock or overvolt or play other teen games with our hardware" vilket har en sorts ton som får mig att undra om de är öppensinnade nog att kunna hantera hårdvaruissues om de tror att klockning etc enbart är "teen games". Undrar om de sett till att moderkortet inte slår på PBO som standard?

Att kalla ett av Asus billigare kort av budgetsockel för "top quality" är väldigt konstigt. Vill får för mig att det har varit en hel del rapporter på Reddit genom åren om olika moderkort som ger upp eller överhettar när man kör AVX och liknande, detta låter ju inte helt olikt typ prime95 som jag tror kör AVX.

"The systems were under maximal load at the time their CPUs died, running very tight handcrafted asm loops sustaining one MULX per cycle. That might be a "hot" instruction."

Så de verkar ha skrivit test load i assembly själva, och verkar hålla integer multipliers upptagna 100% antar jag med en komplett operation per cycle (med en fördröjning antar jag, då det är en pipeline)? Zen5 verkar ha 3 INT MUL pipelines per CCD, se bild från techpowerups djupdykning. Det är då en maxlast på ett relativt litet område, undrar om tempsensorerna kan fånga det properly?

https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-5-technical-deep-dive/images/architecture-2.jpg

Oavsett ska det ju funka givet tillräcklig kylning etc, även om jag verkligen inte skulle köra något sådant här på ett billigt moderkort. Men om jag behövde göra det så skulle jag inte göra följande:

The so-called TDP of the Ryzen 9950X is 170W. The used heat sinks are specified to dissipate 165W, so that seems tight. We have extra fans in the cases and a low ambient temperature, making these 5W seem negligible. But of course, this is not completely kosher.

...

The extremely thin layer of thermal paste which resulted from the off-centre heat sink mount, might seem fine. We however suspect that there might be a problem, as when the system heats and cools, things bend a little. With a remaining layer of thermal paste, such bending will not create any void as the paste's elasticity will maintain some contact. When the thermal paste is squeezed away as with the suggested Noctua mounting, an ever-so-slight void between the CPU and the heat sink might be created.

Men som de säger så verkar det ju funka på tidigare generation så är ju ändå ett problem AMD /Asus får stå för till slut.

Jag låter kanske negativ men det är mest för att jag tycker tonen är fjantig.

Detta är ju rätt användbart och intressant för oss andra - om någon hade planera på att maxbelasta specifika delar av arkitekturen med custom assemblykod så vet ni nu att ni kanske iallafall ska ha lite marginal med kylaren!

Svårt att köpa deras argument om allmän CPU degradation över tid när de noterar att deras setup eller något med processorn orsakat tydliga brännmärken. Jag kan tända eld på mitt hus men försäkringen kommer inte täcka det om jag säger att det helt enkelt degraderades över tid under påverkan av värme.

Menar inte att det är deras fel men kanske klura ut varför de har brännmärken innan de drar slutsatsen om degradation, låter ju som att de typ menar att problemet är inte vad som nu orsakar brännmärken utan att processorerna till slut dog när de körts så?

Oavsett grattis AMD, roligt problem att lösa

Du har en poäng anående degradering över tid, det matchar inte. I alla fall inte överhettade beräkningsenheter.
AMD har väl ganska finmaskigt tempsensornät, har inte sett någon tempsensor-layout för Zen5, men även fast det är möjligt så borde man se stabilitetsproblem först. Har de fungerat så länge så borde degraderingen inte vara så plötslig. Dessutom, det har varit multicorelast. Varje enskild ALU blir inte i närheten av lika varm vid multicore-laster.

Värmeutveckling i beräkningsenheter ger helt enkelt problem nära på omedelbart, framförallt värmeproblem av hotspot-modell, de syns snarast vid högfrekvens-laster (få trådar) och ger instabilitet. Tycker allt pekar på överhettning i en "dummare" del av systemet. Just att en del vcore-pinnar är överhettade medan andra inte är det är rätt tydligt.
Vi ser också att det överhettade området INTE är under kärnorna, utan på andra halvan av substratet, just där vcore matas som tätast, och just där du borde ha sämre kontakt om moderkortet flexar på grund av för hårt monterad kylfläns med en offset mot kärnorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falistar:

Det är inte så komplext. Hoppas du inte tar illa upp om jag går emot din önskan att lära dig idag
Datorer jobbar enklast med nummer som har begränsad storlek, t ex 32 bitar (drygt 4 miljarder olika värden) och 64 bitar (18 miljarder miljarder olika värden).
GMP som jobbar med godtycklig precision (arbitrary precision) kan jobba med vilka nummer som helst, så länge som du har nog med minne nog att lagra dem, och beräkningskraft.
Det gäller både heltal och flyttal/decimaltal.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Slog ett öga på Intel ARK och i7-2600K för skojs skull, eftersom du nämnde Sandy Bridge:
Där får man ju hålla under kepsen att det är svårt att veta vad den verkliga temperaturen på kislet var.

Tittar man på Ivy Bridge så har den en lägre TCase-temperatur:
... men, här anger Intel också TJunction!
Nu påstår jag inte att Core i7 2:a & 3:e generationen har "samma kyllösning" (för det har jag ingen som helst aning om), men som du ser är stor skillnad i temperaturvärden beroende på var man mäter. Den mest troliga förklaringen till att Intel "ligger högre idag" är alltså att man begränsar efter TJunction istället för TCase.

De med temperatur är inte de enklaste och bara gått efter värden som gäller den tempsensor som man kan hitta i bios och mjukvara.

Sitter troligen fler än en temp sensor och troligen får du mer sammanfattning än exakt den varmaste punkten. Sen beror det på precision och exakthet och hur värdet tolkas i programvaran.

Finns tydligen hotspot för gpu, vet inte hur de fungerar. Om den väljer ut den sensorn som blir varmast?

Sen har de väll egentligen inte varit någon generell sanning hålla sig under 60 grader, gpu och cpu klara närmare 100. Om man ser till vad materialen tål för temp.

Men nästan i alla tider haft spärrar som gör säkert att även köra cpu utan kylare (var ju rätt länge sen när amd hade en bug, där den inte klockade ner vid överhettning). Sen kör vissa med kylpasta i stället för löda his och de påverkar kylförågan rätt mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är inte så komplext. Hoppas du inte tar illa upp om jag går emot din önskan att lära dig idag
Datorer jobbar enklast med nummer som har begränsad storlek, t ex 32 bitar (drygt 4 miljarder olika värden) och 64 bitar (18 miljarder miljarder olika värden).
GMP som jobbar med godtycklig precision (arbitrary precision) kan jobba med vilka nummer som helst, så länge som du har nog med minne nog att lagra dem, och beräkningskraft.
Det gäller både heltal och flyttal/decimaltal.

Kunskap är lätt att bära, så du är förlåten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det var inte riktigt det som var konsensus. Det var konsensus att tempdioden på moderkortet inte skulle gå över 60 grader, eftersom kislet kunde hålla långt högre temperatur. Det blev framförallt uppenbart när Pentium 4 kom med sina dubbelpumpade ALU:er som skapade de första riktiga hot-spot problemen. Då gick man över till tempsensorer i kislet, och med finmaskigare tempsonsorer så kan man styra mer efter faktiska, och högre, temperaturer än de som rapporteras på moderkortet.

"I was there Gandalf, I was there 3000 years ago"

Detta hade jag förträngt tills du tog upp det igen! Intressant hur idén om "60C" levt kvar i så många år, men också en påminnelse om att testa sina egna kunskaper istället för att anta att allt är som förr. Tack!

Permalänk
Medlem

Intel hade ju liknande problem när de införde lga borde vara sockeln det är fel på dvs glappkontakt?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Du har en poäng anående degradering över tid, det matchar inte. I alla fall inte överhettade beräkningsenheter.
AMD har väl ganska finmaskigt tempsensornät, har inte sett någon tempsensor-layout för Zen5, men även fast det är möjligt så borde man se stabilitetsproblem först. Har de fungerat så länge så borde degraderingen inte vara så plötslig. Dessutom, det har varit multicorelast. Varje enskild ALU blir inte i närheten av lika varm vid multicore-laster.

AMD har också implementerat ett rätt smart sätt att hantera det faktum att SIMD-instruktioner, framförallt AVX-512, drar rätt mycket ström som är vettigare än Intels modell att dra ned frekvensen.

AMD väljer i stället att dynamiskt minska "IPC för SIMD" vid hög SIMD-last, gissningsvis baserat på en kombo av aktuell temperatur och antalet SIMD-instruktioner som körts i närtid.

Så en potentiell källa till det här specifika problemet kan vara att man p.g.a. ovan kunnat pusha frekvenser till en nivå där icke-SIMD instruktioner borde vara OK, men att man kanske lade sig lite för nära gränsen på den högst klockade modellen för de mest strömslukande icke-SIMD instruktioner som normalt inte är speciellt vanliga. MULX i detta fall.

Slutligen: finns ju rätt många orsaker till varför CPU-tillverkarna vill pusha TJ så högt som möjligt. Ju högre temperatur kretsen tål, ju lättare är det att kyla kort en given effekt allt annat lika!

Det har varit ett liten ökning här, verkar hyfsat vanligt med TJ 100°C och även 105°C idag. Kretsar designade för industrimiljö fixar idag ofta en TJ på 125-150°C.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Asus B650 Prime moderkorten är skräp, vrm (och sannolikt annat) överhettas och throttlar hela system, givetvis beroende på applikation. När Hardware Unboxed testade en B650 Prime bräda nådde vrm en temp av 115grader och systemet slutade svara, de körde Cinebench 2024 vid testet.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det har varit ett liten ökning här, verkar hyfsat vanligt med TJ 100°C och även 105°C idag. Kretsar designade för industrimiljö fixar idag ofta en TJ på 125-150°C.

150 är ju på gränsen att lödtenn börjar smälta

Skrivet av [SmR]BMF:

Asus B650 Prime moderkorten är skräp, vrm (och sannolikt annat) överhettas och throttlar hela system, givetvis beroende på applikation. När Hardware Unboxed testade en B650 Prime bräda nådde vrm en temp av 115grader och systemet slutade svara, de körde Cinebench 2024 vid testet.

Tycker över lag moderkorten blivit dyrare med mindre funktioner och sämre kvalitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asus och Asrock är skräp just nu. Bara titta på tester som kör längre än timma. Trixandet från mk tillverkare ger ofta sämre resultat och ev brända CPUer. Han borde kört på annat märke och handplocka en modell med rimliga bios inställningar.

Visa signatur

hardqare.com