Permalänk
Medlem

Liknande dator

Om ni skulle bygga en ny dator med minst lika bra prestanda som denna, vad skulle det kosta tror ni? Chassi och utseende spelar ingen roll. Det ska bli så billigt som möjligt men inte ha sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Om ni skulle bygga en ny dator med minst lika bra prestanda som denna, vad skulle det kosta tror ni? Chassi och utseende spelar ingen roll. Det ska bli så billigt som möjligt men inte ha sämre prestanda.

<Uppladdad bildlänk>

bättre fråga, vad är din budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

bättre fråga, vad är din budget?

Hen skriver ju "Det ska bli så billigt som möjligt".

Vi har en lägsta prestanda att förhålla oss till, så vi ska inte behöva nån budget.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

något sånt här, mer tror de flesta skulle rekommendera att spenderar lite mer på grafikkortet för att få något kraftfullare (men är rätt likvärdigt mot vad du har idag)

edit går att få billigare moderkort om du inte behöver wifi, men tog det då den tidigare datorn hade det.
edit2 du får med BF6 om du köper cpun på Elgiganten istället för Amazon.

Permalänk
Medlem

Billgaste GPU och CPU som är snabbare än angivet i TS således.
Jag noterar att det är DDR5 i exemplet också, men jag antar att det är en helt ny maskin som efterfrågas, inte uppgradering, så nya minnen. Och snabbare.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Tack! Jag köpte den begagnad för 6500 kr och min bror vill köpa den för 8500 kr. Jag är sugen på att bygga nytt. Så jag funderade på om jag ska sälja eller om han bygger en liknande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hen skriver ju "Det ska bli så billigt som möjligt".

Vi har en lägsta prestanda att förhålla oss till, så vi ska inte behöva nån budget.

Jo men vi har heller ingen information om vad hen är ute efter, ska han sälja, ska han uppgradera, eller nånting annat...
Om vi ska svara på frågan "likvärdig och så billigt som möjligt" så är juh svaret "exakt den datorn du redan har, kostar 0 kr, grattis"
Förstår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jo men vi har heller ingen information om vad hen är ute efter, ska han sälja, ska han uppgradera, eller nånting annat...
Om vi ska svara på frågan "likvärdig och så billigt som möjligt" så är juh svaret "exakt den datorn du redan har, kostar 0 kr, grattis"
Förstår du?

Nu försöker du bara argumentera för sakens skull utan att ha originalposten i åtanke...
Det var en enormt enkel instruktion: Hen vill köpa en prestandamässigt lika bra dator för så lite pengar som möjligt.

Jag gjorde antagandet att det var nya prylar, i övrigt inget att fundera på, men visst, begagnat lär vara billigaste alternativet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM