Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hade tyvärr ett av två B850 kort dö då det kortslöts... :/ Fick det till boot och igång windows, sen stängde den av sig och dog.

2x av pinsen hade böjt sig inte ens en mm men touchade en annan, bara köpa ett nytt moderkort då allt med pins inte går under garantier än... -.-

Men Nu funkar det perfekt, gjorde precis samma sak på denna Asrock kontra Gigabyte brädan och här funka allt perfekt. Var som "plop" så satt CPUn perfekt kontra gigabyte där du här den sätta sig, allt är lined upp rätt endå knappt kan stänga bygeln... Nu har man lärt sig det, tar det ens emot något så är det nåt fel.

Ja jag har ett gigabyte och det va som du sa att det bara säger plop också satt den där 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Hej alla igen, jag vart så peppad över era kommentarer så jag tog tag i saken och gjorde det nu ikväll. Det gick över förväntan måste jag säga!

Kör cinebench r23 nu medans jag skriver och den hetaste punkten 5 minuter in i stresstestet är 62°C! (CPU CCD1 Tdie)

Det enda problemet jag hade var att få på kylaren, det var lite småsvårt att få på den på de 2 skruvarna men det gick till sist 😂

Tack alla för era peppande kommentarer, jag är glad över att äntligen är den här ångesten över! Edit: 63°c nu 😎 <Uppladdad bildlänk>

Wow, jag har inte kört just Cinebench r23 men det där är ju riktigt fina låga temperaturer såvitt jag kan se!
Vad kör du för fläkthastigheter? Är det originalfläktarna?
När jag kört viss belastning med min 9800X3D med Thermalright Phantom Spirit så klättrar den definitivt över 75+ grader i vissa lägen har jag sett, och då har jag nog ändå inte maxbelastat den.

Ja, att få dit skruvarna kan vara bökigt! Kräver ett bra grepp och lite kraft för att få gängorna att ta, och gäller att få dit den på båda sidor. (hade nog kunnat skriva mer om det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Wow, jag har inte kört just Cinebench r23 men det där är ju riktigt fina låga temperaturer såvitt jag kan se!
Vad kör du för fläkthastigheter? Är det originalfläktarna?
När jag kört viss belastning med min 9800X3D med Thermalright Phantom Spirit så klättrar den definitivt över 75+ grader i vissa lägen har jag sett, och då har jag nog ändå inte maxbelastat den.

Ja, att få dit skruvarna kan vara bökigt! Kräver ett bra grepp och lite kraft för att få gängorna att ta, och gäller att få dit den på båda sidor. (hade nog kunnat skriva mer om det)

Ja originalfläktarna använder jag
Nu har jag inte hunnit spela något än men ska bli intressant och se vad tempen kommer ligga på efter typ 3 timmar

Har du undervoltat din? Jag kör -20 i curve optimizer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Ja originalfläktarna använder jag
Nu har jag inte hunnit spela något än men ska bli intressant och se vad tempen kommer ligga på efter typ 3 timmar

Vad får du för poäng i multi core?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad får du för poäng i multi core?

15976 fick jag igår
Nu idag får jag 16527

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

15976 fick jag igår
Nu idag får jag 16527

Med en 9800X3D? Det låter lågt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Med en 9800X3D? Det låter lågt?

Ingen aning.
Den boostar mellan 5,3 - 5,4Ghz
Använder 140W
Och högsta temperaturen just nu är 70,4°C

Har gått från -20 i curve optimizer till -30 och +200 mhz.

Verkar rätt vanligt att man får låga scores med X3D modellerna tydligen om man läser runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Ingen aning.
Den boostar mellan 5,3 - 5,4Ghz
Använder 140W
Och högsta temperaturen just nu är 70,4°C

Har gått från -20 i curve optimizer till -30 och +200 mhz.

Verkar rätt vanligt att man får låga scores med X3D modellerna tydligen om man läser runt.

Det är alltså detta testet du kör?
https://www.techspot.com/downloads/7579-cinebench-r23.html

Jag får nämligen ut närmare 23 500 poäng med min nya 9800X3D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Japp. Kör du med PPT/TDC/EDC Limit på motherboard och Scalar på 10x?

Vad har du för andra inställningar i bios?

Permalänk
Medlem

Gjorde också samma byte. 7600x till 9800x3d. Vilken skillnad... alla spel flyter på riktigt bra.

Men varmt blir det i rummet. Tror grafikkortet mitt får sträcka mer på benen och genererar mer värme än med 7600x.

360 Radiatorns fläktar som blåser ut luft samt 3 fläktar in i chassit och har ställt in så alla går via cpu-tempen så de varvar upp när cpun får jobba.

Så tänk på att ha välventilerat chassi. Och iaf att cpukylarfläktarna varvar upp när cpun blir varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Japp. Kör du med PPT/TDC/EDC Limit på motherboard och Scalar på 10x?

Vad har du för andra inställningar i bios?

Kort svar: Jag gjorde det enkelt för mig och aktiverade ASUS inbyggda TDP Limit-profil på 105 watt
Långt svar: Jag länkar min egna tråd och tackar återigen för alla bra svar jag fick! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1744946-varm-9800x3d

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nästan besviken: jag får 21985 i Cinebench R23 med min 9800X3D efter en 10 min loop.
Förvisso med Phantom Spirit och inte med vatten dock.
Mina temps nådde hela vägen till precis över 90 grader som varmast trots rätt ordentligt fart på CPU-fläktarna. (1700+1900rpm)

(ursäkta den hemska bilden! Jag glömde tydligen beskära den... Kan behöva öppnas i eget fönster för att den ska bli läsbar)

Lite småbesviken faktiskt även om jag vet att AMD gärna går så varma de kan, och jag belastar normalt inte CPU på det här viset.

Skrivet av Blazrulf:

Ingen PBO än! I princip bara EXPO aktiverat och resten bör vara default...
(om någon ser att tex någon av mina spänningar på bilden ser för höga ut som tyder på att mitt moderkort mosar på mer än det behöver får ni gärna tipsa mig )
Jag behöver nog testa -20 jag också vid tillfälle... vill dock ha en tokstabil burk så har inte gett mig på det än.

Men det verkar ju som det är något skumt med dina resultat om du bara får ca 16000? Gissar du får högre temps om du får upp prestandan högre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nästan besviken: jag får 21985 i Cinebench R23 med min 9800X3D efter en 10 min loop.
Förvisso med Phantom Spirit och inte med vatten dock.
Mina temps nådde hela vägen till precis över 90 grader som varmast trots rätt ordentligt fart på CPU-fläktarna. (1700+1900rpm)
<Uppladdad bildlänk>
(ursäkta den hemska bilden! Jag glömde tydligen beskära den... Kan behöva öppnas i eget fönster för att den ska bli läsbar)

Lite småbesviken faktiskt även om jag vet att AMD gärna går så varma de kan, och jag belastar normalt inte CPU på det här viset.

Ingen PBO än! I princip bara EXPO aktiverat och resten bör vara default...
(om någon ser att tex någon av mina spänningar på bilden ser för höga ut som tyder på att mitt moderkort mosar på mer än det behöver får ni gärna tipsa mig )
Jag behöver nog testa -20 jag också vid tillfälle... vill dock ha en tokstabil burk så har inte gett mig på det än.

Men det verkar ju som det är något skumt med dina resultat om du bara får ca 16000? Gissar du får högre temps om du får upp prestandan högre?

Jag hade X3D Turbo Mode aktiverat, slog av det och nu har jag 24212 😂 tydligen stänger turbo mode av vissa trådar.. Men men nu är det löst och tempsen ligger fortfarande på låga 70°c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Jag hade X3D Turbo Mode aktiverat, slog av det och nu har jag 24212 😂 tydligen stänger turbo mode av vissa trådar.. Men men nu är det löst och tempsen ligger fortfarande på låga 70°c

Aha, den ska väl möjligen användas på mer än åttakärniga processorer - om ens där... (om jag minns rätt nu)
Jag får kolla på curve optimizer helt klart. Annars måste jag misslyckats ordentligt med min CPU-kylare montering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Ja jag har ett gigabyte och det va som du sa att det bara säger plop också satt den där 😂

Ja... Jag håller mig till avstånd från gigabyte, haft 3x moderkort med dem vara alla 3 strulat hittills. Sen 2x 980s när dem va nya, dem funkade sådär. Coilwhine som fan....

Är dock supernöjd med Powercolor, 2x GPUs så långt med dem "4850" och 6800XT, Sapphire också superbra. Såg dem började med Moderkort i B850 serien nu och dem tar legitima priser kontra överprisade som fan. Och dem håller måttet.

Sen dem jag skulle säga sämst till bäst enligt mig: Sämsta: Gigabyte och Asus. Båda GPU och Mobo, båda två speciellt Asus kör med extrem marketing för att kunna "kräva" superhöga priser men deras kvalité är då inte så hög längre som den va 20år sedan...

Medelklass: Msi, Acer och PNY, Zotac och Gainward. Gainward var ett superbra märke för GPU då dem va billiga, men du fick modda om kylaren för dem körde blower cards. Värd trad off.

Dem bästa överlag i min mening: Asrock, inte sett en enda legit dött mobo och jag har haft mitt med min 9800X3D sen 3.05 Bios, folk drog på för hög OC och allt dog vilket det hade gjort ändå. Sapphire, Powercolor, XFX. Alla har speciellt Sapphire och PC har tokbra rykte. Synd bara att 2x av dessa 3 inte gör Moderkort också...

Absolut bäst OM du får ett bra pris: Moderkort: NZXT. Brukar alltid ligga långt före andra med nya lösningar men därför kostar det också för mycket... Och görs/säljs inte mycket vad jag sett i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Absolut bäst OM du får ett bra pris: Moderkort: NZXT. Brukar alltid ligga långt före andra med nya lösningar men därför kostar det också för mycket... Och görs/säljs inte mycket vad jag sett i Sverige.

Kollar jag runt på nätet så verkar det som NZXT köper in lösningar från andra tillverkare? Vad jag kan läsa så är tex B650 korten egentligen från Asrock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha, den ska väl möjligen användas på mer än åttakärniga processorer - om ens där... (om jag minns rätt nu)
Jag får kolla på curve optimizer helt klart. Annars måste jag misslyckats ordentligt med min CPU-kylare montering

Ja, på 9800x3d är turbo mode meningslöst läste jag nyss.
Jag läste även att vissa 9800X3D går fruktsnsvärt varmt även i idle så det kanske inte är du som monterat kylaren fel. Kolla om det blir någon skillnad i CO annars hade jag nog gått tillbaka till butiken där du köpte den.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Ja, på 9800x3d är turbo mode meningslöst läste jag nyss.
Jag läste även att vissa 9800X3D går fruktsnsvärt varmt även i idle så det kanske inte är du som monterat kylaren fel. Kolla om det blir någon skillnad i CO annars hade jag nog gått tillbaka till butiken där du köpte den.. :/

Jepp, bra att du fixade turbo mode

För mig är idle är ca 40 grader på Tdie + Tctl/Tdie, och varje separat kärna är max 30 grader så tror inte det är CPU:n som är helt hopplös. Har haft burken för länge för retur i vilket fall
Kan vara lite kurva som behövs bara så ska inte haka upp mig på det nu (eller lite halvkass montering - eller ett halvdåligt ex av min Thermalrightkylare antar jag... Chassiventilationen är inte problemet i min NZXT H7 känner jag mig trygg med!)

Men grattis till din config och din montering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kollar jag runt på nätet så verkar det som NZXT köper in lösningar från andra tillverkare? Vad jag kan läsa så är tex B650 korten egentligen från Asrock.

En del av dem är det, men dem brukar ju ha riktigt bra lösningar tex kablarna på baksidan som Asus sen hoppade upp till sitt premium segment, däremot så är "basen" i många kort från ett fåtal tillverkare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, bra att du fixade turbo mode

För mig är idle är ca 40 grader på Tdie + Tctl/Tdie, och varje separat kärna är max 30 grader så tror inte det är CPU:n som är helt hopplös. Har haft burken för länge för retur i vilket fall
Kan vara lite kurva som behövs bara så ska inte haka upp mig på det nu (eller lite halvkass montering - eller ett halvdåligt ex av min Thermalrightkylare antar jag... Chassiventilationen är inte problemet i min NZXT H7 känner jag mig trygg med!)

Men grattis till din config och din montering

PBO är det du vill slå på, och du vill sikta på att "sänka" värmen dvs underclocka CPUn inte överclocka, för går den kallare boostar den högre och ger mer effekt.

Visa signatur