SweClockers drop!

Nu börjar Inets 25-årskampanj – tävlingar, erbjudanden och tillbakablickar

Permalänk
Medlem

Det ligger ändå något fint och nostalgiskt när man hittar sin första order från 2008‑10‑09, ett stycke 1TB Samsung Spinpoint F1.

Tänk att jag (och säkert många fler) handlat från Inet i snart 17 år. Jag ser fram emot 17 år till! <3

Permalänk

Skulle troligen säga Inets Sveavägen öppning 2019, var där tidigt på morgonen vid 8-9, skulle öppna 10 eller så och var redan livat innan öppning. Hade det trevligt snackade lite gojja med folket i kön och personalen, alla fick bra mängder kaffe, nå snacks o pingvinstångar, riktigt mysigt.

Något som egentligen inte är ett minne men något som stannar med mig än idag är nog svin bra dealen på en sexig RTX 2080 i slutet av 2018 som gjorde det möjligt för mig som ny vuxen att äntligen ha en riktigt bra dator vilket var något jag hade längtat efter hela mitt liv. Använder den än idag och i mina ögon är den bättre än en 5090

Permalänk
Medlem

Mitt bästa minne med Inet skedde 27'e maj 2021 då jag på en Inet live i samarbete med Sweclockers, kallat Sweclive fick riktigt bra erbjudanden på en Ryzen 5800X CPU samt ett Asus Strix nätagg på 850 Watt, har för mig Swec rabatten på både CPU'n och nätagget låg på 700 Kr så sparade 1400 Kr där, dessutom hade jag lyckan att på lyckohjulet under liven vinna ett presentkort hos Inet på 500 Kr så då fick jag totalt 1900 Kr i rabatt, det blev som om jag köpte ett 1700 Kr nätagg för -200 spänn. Blev en riktigt lyckad och kul kväll. Dessa rabatter gjorde sedan att jag i budgeten för mitt datorbygge kunde klämma in ett Gigabyte 3060TI för 6000 Kr något jag annars inte haft budget för.

Riktigt positivt minne!🤩😃

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Måste nog ändå vara när jag blev känd i umgängeskretsen som han "Som kan bygga ihop datorer" sagt och gjort blev det ett par builds till polarna genom åren varav denna ordern var den absolut första som man byggde ihop åt någon annan, galet kul! Såg nu även att man har kommit upp i 100st ordrar genom åren och det hemska att man ser hur mycket man har spenderat på sina sidor som börjar närma sig 250k vilket är helt sinnes 😅

Permalänk

Kanske inte det bästa minnet av Inet, men åtminstone det äldsta. Jag tog fotot i Halmstad 1998 då kompisen pluggade på högskolan där. Jag är inte helt säker på vad som inhandlades just den gången, men det skulle kunna ha varit CD-växlaren till min BBS vid namn Caverna Magica, som vid den tiden kördes den på en Pentium 100 med 8 Mb RAM. Det var tider det! Inet Data och Pyttemjuk var favoritbutikerna att handla hårdvara från

Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan se alla ordrar på inet, men den äldsta av mina jag kan se är från 2009.
Köpte bland annat ett HD4890 för 1800kr. Önskar grafikkort var på samma nivå idag.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 7 8700F▐ ASUS Radeon RX 9070 XT Prime OC▐
▐ Asus TUF Gaming B650M-Plus▐ Patriot Viper Elite RGB DDR5 RAM 32GB 6000MT/s CL30▐
▐ WD Green SN3000 2TB▐ 2,5" SSD 1TB▐ Thermaltake Toughpower GT 850W▐

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte borde avslöja detta här egentligen, för att inte jinxa det ... MEN, grejen är att under alla år som jag beställt från Inet, och det är många, så har jag fått godis med i lådan.

Det låter som ett skämt men nä, jag skojar inte, det är alltså en datorbutik, men ändå är det någon där som packar med godis, en sån där pinne med en fågel på (nån sorts kakadua?).

Jag vet inte om det bara är någon på lagret som typ råkat köpa upp ett lager med dessa godsibitar och nu vill spela ledningen ett spratt, eller om det bara är jag som får dem. Ett tag tänkte jag att det kanske var någon där som var extra förtjust i mig, men samtidigt, det är ju ingen jag träffat så varför?

Ja, nu när jag avslöjat det lär jag väl inte få något mer godis, men jag tyckte ändå det var ett roligt minne från Inet så det får det väl vara värt!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul! 😊🙌

Men är inte Inet äldre än 25 år?

Jag har varit kund till Inet redan sedan i mitten av 90-talet när de hade en källarbutik i Vasastan.

Det fanns ett Inet under 90-talet, ja. De hade dock inget vidare rykte, åtminstone inte i Göteborg, och konkade när IT-bubblan sprack. Någon köpte upp namnet och tog över, och det var nog 25 år sen så det är väl därifrån de räknar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag körde min 2500K otroligt länge. Fick sen tag i en 1700X med moderkort begagnat här på marknaden som jag var väldigt nöjd med och använde i ett par år tills 3000serien släpptes. Gick då från en 1700X till 3900X och det var en riktig best när det kom till tunga grejer som kompilering mm. Var så taggad på att köpa min första nya CPU från butik.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul! 😊🙌

Jag har varit kund till Inet redan sedan i mitten av 90-talet när de hade en källarbutik i Vasastan.

Får också för mig det. Är väldigt säker på att en gammal kompis i Göteborg tidigare knäckt extra på Inet när jag lärde känna henne innan sekelskiftet. Oklart var den butiken låg dock. Har det möjligen inträffat någon konkurs eller liknande emellan, och att 25-årsfirandet gäller Inet i sin nuvarande skepnad? Det blev ju en del överetablering efter hem-PC-reformen i slutet av 90-talet, fanns typ en whiteboxbyggare i vartannat kvarter...

Intressant i sammanhanget är väl också vilken resa Inet gjort med sitt rykte sedan dess. På den tiden var det kort sagt inget vidare, det var Skribofont som gällde. Gillade också Diavolo på Aschebergsgatan, gjorde många galna dealar på returprylar där.

Har väl tyvärr (?) inga särskilt intressanta eller uppseendeväckande minnen av Inet, men det är väl i slutändan som man vill ha det. Överraskningar är sällan önskvärda i IT-sammanhang.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bösta minnet är från 2009. Skulle med kort varsel bygga en dator åt min kusin vars föräldrar just genomgått en skilsmässa. Hade bara två dagar att hinna få hem delarna annars hade han fått vänta flera veckor då han bodde på annan ort. Valet föll på Inet.

På två dagar var allt levererat och jag kunde bygga ihop den på plats. Glädjen hos min kusin när den var igång minns jag än idag. Tack för många år av pålitliga snabba leveranser Inet!

Permalänk
Medlem

Första minnet var första inköpet. Hade precis tjänat ihop egna stålar från första jobbet och tvekade inte en sekund på valet av tangentbord.

Permalänk
Medlem

Första gången vi skulle LANa fick vi det inte att fungera. Åkte ut till ringön och blev där upplsyst att man behövde ändmotstånd till koaxialkabeln. Inet hade både kunskap och produkt hemma, så skollovet räddades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Min första beställning från Inet.
Har aldrig varit så nöjd.
Men fasiken vad dyrt, köpte nyligen Nvme SSD 1TB 509,14 kr
<Uppladdad bildlänk>

Instämmer. Förändrade mitt liv. *plz review profile picture*

Permalänk
Medlem

Man har gjort många bra köp och fynd under åren, inte minst under alla live-streams.
Detta kvalar nog in som ett av mina sämre köp genom tiderna

Jag gjorde dock en egen komponent för dom till Fibaro HC2
https://github.com/dhanjel/fibaro_vd_rockiplay

Permalänk
Medlem

Mitt roligaste minne är från när man skulle skicka in en bild på sin dator – och jag, mot alla odds, faktiskt vann! Vinsten? 2,5 kilo Ferrari-bilar. Lyckan var total! Det var min första (och hittills enda) vinst i en onlinetävling, och jag kan lova att de där Ferraribilarna smakade dubbelt så gott

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Sötast
Skrivet av jedijens:

Grattis till 25 år! Förhoppningsvis behandlar ni andra kunder bättre än mig eftersom ni överlevet så länge!

<Uppladdad bildlänk>

Grattis jedijens! Det är endast få som kan få vilket event som helst att handla om sig själv!
Grattis Inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det fanns ett Inet under 90-talet, ja. De hade dock inget vidare rykte, åtminstone inte i Göteborg, och konkade när IT-bubblan sprack. Någon köpte upp namnet och tog över, och det var nog 25 år sen så det är väl därifrån de räknar.

Ahh. Ja, det förklarar! De hade rätt dålig kundservice och även tveksam kvalitet på deras datorer på 90-talet upplevde jag (var en kund som köpt flera datorer där, som jag som konsult fick hjälpa till att returnera eller ordna service på hos Inet för deras räkning), och även källarlokalen i Vasastan var lite "sunkig".

Därav att det dröjde innan jag återigen började handla av Inet personligen igen, just pga. den negativa upplevelsen av de på 90-talet. Var nog runt 2004-2005 jag återigen vågade började handla av Inet, som då hade flyttat till Hisingen (jobbade åt Volvo Cars i Göteborg på den tiden så relativt nära att smita iväg på lunchen med en bil). Sedan dess så har jag bara haft positiva upplevelser som kund till Inet. Så det märktes som kund att det var som ett helt annat bolag än på 90-talet, och med en helt annan och bra seriös kundservice/kundhantering.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul! 😊🙌

De hade en butik på Parkgatan och innan dess i Kungshöjd på Luntantu-gatan om mitt minne inte sviker mig. Men som övriga i tråden har skrivit så var bägge dessa butikerna när det var gamla "inet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Får också för mig det. Är väldigt säker på att en gammal kompis i Göteborg tidigare knäckt extra på Inet när jag lärde känna henne innan sekelskiftet. Oklart var den butiken låg dock. Har det möjligen inträffat någon konkurs eller liknande emellan, och att 25-årsfirandet gäller Inet i sin nuvarande skepnad? Det blev ju en del överetablering efter hem-PC-reformen i slutet av 90-talet, fanns typ en whiteboxbyggare i vartannat kvarter...

Intressant i sammanhanget är väl också vilken resa Inet gjort med sitt rykte sedan dess. På den tiden var det kort sagt inget vidare, det var Skribofont som gällde. Gillade också Diavolo på Aschebergsgatan, gjorde många galna dealar på returprylar där.

Har väl tyvärr (?) inga särskilt intressanta eller uppseendeväckande minnen av Inet, men det är väl i slutändan som man vill ha det. Överraskningar är sällan önskvärda i IT-sammanhang.

Ja, jag fick tjata mycket på Inet för att de på den tiden skulle serva, byta ut eller reparera de datorer som en inte ont anande kund köpt där (inte på min inrådan). Fick "bråka" rätt mycket innan de brydde sig om att fixa alla trasiga komponenter och delar. Var nog mycket undermålig noname-kvalitet på de.

Skrivet av joakim99:

De hade en butik på Parkgatan och innan dess i Kungshöjd på Luntantu-gatan om mitt minne inte sviker mig. Men som övriga i tråden har skrivit så var bägge dessa butikerna när det var gamla "inet".

Tack! 👍

Ja, det var den Inet på Parkgatan jag besökte ett antal gånger, som hade lokal en halvtrappa ner i källarplan.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Instämmer. Förändrade mitt liv. *plz review profile picture*

Mitt med har 2st Nvme SSD i alla datorer där det går även USB med Nvme SSD 1TB.
SSD gjorde verkligen stor skillnad i diskprestanda.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Mitt bästa Inet minne är när jag under 2000-talet cyklade ned från Kortedala och över Hisingsbron till Ringön för att köpa mina
datorkomponenter jag behövde från Inet! Det var sommar och härligt och man såg alltid fram emot att komma fram till Inet för att handla! Men sen efteråt värkte benen rejält förståss, men det var inga problem man hade ju handlat på Inet och allt var frid och fröjd!

Permalänk
Medlem

Har inte så många minnen men känslan av en trevlig butik (Malmö) med bra priser och kunnig personal har varit med länge. Verkar dessutom som många här delar den känslan så just keep doing you Inet.

Permalänk
Medlem

Beställde en 8 megapixels webkamera 2007.
Några dagar senare registrerade jag mig här på Sweclockers 😁
Strök över gamla adressen, fast man har flyttat några gånger sen dess och kommit närmare inet varje gång 😁

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Ser att jag har köpt 4 st datorer ifrån INET som jag byggt själv

Kommer ihåg denna beställning! Min första SSD någonsin, köpte den för att kunna logga in snabbare in i World Of warcraft

Senaste köp är Nothing Phone 3(a) pro, valde att boka och köra 10 mil för att hämta :), mycket trevlig butik! Fick testa Asus ROG, häftigt!

Permalänk
Medlem

Det finns många minnen, men det mest bestående är ju alla lakritsstänger som jag behövt kassera...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Bästa Inet minne, när man äntligen fick en pingvinstång med hallonsmak.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg när man köpte dessa ifrån Inet

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem

Den här skärmen som köptes Black Friday 2016 för att ersätta det glappande härket jag hade innan. Använder den än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det ligger ändå något fint och nostalgiskt när man hittar sin första order från 2008‑10‑09, ett stycke 1TB Samsung Spinpoint F1.

Tänk att jag (och säkert många fler) handlat från Inet i snart 17 år. Jag ser fram emot 17 år till! <3

Typ samma här, 2008-12-17, 1 st HD750GB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint för 766 kr

Visa signatur

RIPE LIR