Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm (nu då)?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-skärm (nu då)?

Evnia kikar in på SweClockers för att följa upp sin fråga från 1,5 år sedan. Har du blivit med OLED-skärm sedan sist?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För min del blev det just en Philips 32" Evnia 32M2N8900 i början på sommaren. Är otroligt nöjd än så länge även om jag inte testat HDR-läget än

Permalänk
Medlem

Vann en för dryga halvåret sedan i en Asus tävling, lite tråkigt då jag nu vill uppgradera alla mina skärmar till oled och som är samma gloss..!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Om jag får ge mina 2 cents om Philips som märke i allmänhet så ser jag ingen anledning för min del att välja Philips framför Asus rog/msi på oled marknaden speciellt när priserna oftast är bättre på Asus skärmarna. Förutom det så är väl designen på Asus/msi mycket bättre - tror Philips får steppa upp rejält både design/prismässigt innan de får en chans i detta segment

Permalänk
Medlem

Efter att ha vant mig vid en OLED-TV så är backlight bleed på IPS-paneler oerhört irriterande. Det gör så mycket för upplevelsen.

Själv väntar jag ivrigt på att LGs 45GX990A ska släppas.
45", 5120x2160 pixlar i 165Hz.

Permalänk
Medlem

Nej däremot hoppas jag nästa VR headset jag köper har micro oled.
Att byta vanliga skärmen har jag inga planer på för VR spel är mitt större intresse.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köpte min AOC i signaturen under förra BF. Väldigt nöjd

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa Evnia 32M2N8900/00 på komplett om inte Inet kommer med någon bra deal på 25 års jubileumet imorgon.

Kan få den för 7649:- då jag har rabattcheck för medlemsnivå. Finns det någon bättre skärm i den prisklassen just nu?

Har ett par Logitech Z207 högtalare idag, hur står sig de inbyggda i skärmen mot ett par såna? Någon som vet?
Skulle vara skönt med ett renare skrivbord.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Svarade nej, men jag har helt enkelt avvecklat datorskärm helt och hållet. Kör datorn inkopplat till en LG 77" oled istället. Jag är gammal och soff-gejmar med handkontroll nu för tiden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nope, Samma "skärm" TV, sedan 2014. (Sony KDL-50w805b)
Priserna sjunker inte till min nivå, allt avvecklas långt före och försvinner från marknaden.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Svarade nej av enkla anledningen att jag inte planerar köpa skärm. Inte heller känner jag ett skriande behov av just en oled i den omfattningen att jag känner att jag måste uppgradera.

Permalänk
Medlem

Nej då jag är fortfarande nervös för inbränning. Kör mini-led monitor tills vidare

Permalänk
Medlem

Jag tänker aldrig köpa oled datorskärm så länge inbränningar är ett problem vilket det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tänker aldrig köpa oled datorskärm så länge inbränningar är ett problem vilket det är.

Exakt, skulle inte kalla OLED en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Ja det blev nyligen en Samsung Odyssey G8 G80SD när den var på rea för 6666kr.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor 1: Samsung Odyssey G8 G80SD | Monitor 2: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem

Kommer 100% uppgradera till en nu i höst när gen4 panelerna kommer.

Permalänk
Medlem

Nope. Mina LCD/LED skärmar fungerar bra fortfarande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nej men håller utkik efter en av dells senaste tillskott, Dell Alienware AW2725D.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tonii:

För min del blev det just en Philips 32" Evnia 32M2N8900 i början på sommaren. Är otroligt nöjd än så länge även om jag inte testat HDR-läget än

Samma här! Håller precis på att montera den på ett vertikalt skärmstativ i skrivande stund, i ett försök att få plats med både två skärmar och stora studiomonitorer på ett snyggt sätt. Det är inte helt lätt med just den skärmen, eftersom den både är ganska tung och dess VESA-fäste bygger på ovanligt mycket i djupled. Vridmomentet på stativets tiltningsled blir därför mycket stort, och leden måste spännas extremt hårt för att skärmen inte ska ”falla framåt”.

Skrivet av Zajoxx:

Förutom det så är väl designen på Asus/msi mycket bättre - tror Philips får steppa upp rejält både design/prismässigt innan de får en chans i detta segment

What? Pratar vi om samma skärm? För mig var det en fördel att Philips erbjöd en vit/silverne skärm som inte skriker ”GAMING!!!” i hela sin framtoning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är sugen på men avvaktar tills det finns billigare alternativ. Spelar ändå mest på min LG CX, så känner inte direkt något behov än.

Permalänk
Medlem

Blev en LG4 (Som datorskärm) förra BF. Vilket haksläpp man fick när man slog igång HDR första gången i spelen! Gjorde helt klart större skillnad än jag hade föreställt mig. Bra att det finns RTX HDR om spelen saknar. Inte perfekt då även HUD och grejor blir ljusa men ser alltid bättre ut än utan.

Permalänk
Medlem

Jag tänker i alla fall inte "uppgradera" till en skärm med glansigt (glossy) ytskikt, då jag finner reflektioner oerhört mycket mer störande än icke-perfekt svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

What? Pratar vi om samma skärm? För mig var det en fördel att Philips erbjöd en vit/silverne skärm som inte skriker ”GAMING!!!” i hela sin framtoning.

Philips har ju sina korkade V formade fötter vilka tar upp plats. Sedan är byggkvaliten under all kritik. Deras 32M28900 är omöjlig att få rak vågrätt också då den har en del svängrum som inte kan justeras. Sedan är det ju tråkigt att Ambiglow inte fungerar i HDR och har väldigt långsam reaktionstid och av någon anledning kan den inte följa rätt färger.

Skrivet av grimpe:

Jag tänker i alla fall inte "uppgradera" till en skärm med glansigt (glossy) ytskikt, då jag finner reflektioner oerhört mycket mer störande än icke-perfekt svärta.

Bara för att en skärm är glansig så betyder inte det att den har en massa reflektioner.
Matta skärmar har alltid ett grynigt lager över sig som syns på allt ljust vilket ser fördrövligt ut.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av srgb:

Philips har ju sina korkade V formade fötter vilka tar upp plats. Sedan är byggkvaliten under all kritik. Deras 32M28900 är omöjlig att få rak vågrätt också då den har en del svängrum som inte kan justeras.

Fair enough! Håller med om de två första punkterna, och den sistnämnda kan du mycket väl ha rätt i också, även om jag inte kan bekräfta det av egen erfarenhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Samma här! Håller precis på att montera den på ett vertikalt skärmstativ i skrivande stund, i ett försök att få plats med både två skärmar och stora studiomonitorer på ett snyggt sätt. Det är inte helt lätt med just den skärmen, eftersom den både är ganska tung och dess VESA-fäste bygger på ovanligt mycket i djupled. Vridmomentet på stativets tiltningsled blir därför mycket stort, och leden måste spännas extremt hårt för att skärmen inte ska ”falla framåt”.

Kanske beror det på själv valet av stativ som du använder? Jag har inte upplevt några problem med gasarmen som jag återanvände från min Asus 34" som jag bytte ut. Den skärmen var relativt tjock och tung så jag dimensionerade köpet av gasarm just på grund av det.

Permalänk
Medlem

Än så länge skulle teknologin inte fungera för mitt användningsområde. TV? Ja. Skärm? Nej, inte hållbart.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Väntar på LGs 39" 5k2k panel som ska börja produceras i Q4 om ryktena stämmer. Men hoppas verkligen att det kommer en med lägre krökning. Har 2300r på min nuvarande 38" och vill inte ha mycket mer än så. Fattar inte varför 800r är så dominerande standard. Bra som alternativ för de som 100 spelar och då alltid är själva framför datorn, men bara en så enkel sak som lite hotseat gaming blir rejält lidande av tight böjning.

Permalänk
Medlem

Har haft i 3? år nu eller nåt. Otroligt nöjd med QD-OLED. Men Alienwares firmware är jag mindre nöjd med. Det har ju inte med tekniken att göra dock. Kommer fortsätta använda denna skärm till den dör eller får större problem och sen blir det ny.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grimpe:

Det finns oled med matt yta. Sen finns det variationer bland de med blank också, hur mycket anti-blänk de har som filtrerar reflektioner mer eller mindre. Philips och samsung har en glossy yta men med relativt mycket antiblänk, medan andra modeller kan vara mer som speglar. färgerna ser ju generellt ballare ut på blankare skärmar, men har bl a nackdelen du nämner.

Skit i grafikkort, köp en OLED. Bästa uppgraderingen man kan göra.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Nej, ser inte poängen med att byta. Har varit nöjd med varenda skärm som jag ägt de senaste 20 åren, byter bara om min befintliga går sönder. (Har någon 34" ips-panel, typ 160hz, 3440*1440. Köpt för 3-4 år sedan. Duger nog fint 5-10 år till.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.