Missa inte Amazon Prime Deal Days!

windows 10 upphör, vad gäller??

Permalänk
Medlem

windows 10 upphör, vad gäller??

Har provat att googla men vet inte egentligen vad som gäller..

Har en HP laptop med fabriks systemet återställt, som egentligen fått behålla windows enbart för BankID.. Använder Linux Mint i första hand.. Funderar på att ta med datorn till ett Wifi och låta den uppdatera sig en sista gång, sen får den vara så.. Kommer detta gå, eller kommer "pyttemjuk" tvinga mig att betala för att fortsätta använda systemet? Tänker då inte registrera mig hos dom så de kan spionera på mig.. Win 11 vill ja definitivt inte ha!

Det verkar vara så många turer, så det är svårt att veta vad som gäller.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Har provat att googla men vet inte egentligen vad som gäller..

Har en HP laptop med fabriks systemet återställt, som egentligen fått behålla windows enbart för BankID.. Använder Linux Mint i första hand.. Funderar på att ta med datorn till ett Wifi och låta den uppdatera sig en sista gång, sen får den vara så.. Kommer detta gå, eller kommer "pyttemjuk" tvinga mig att betala för att fortsätta använda systemet? Tänker då inte registrera mig hos dom så de kan spionera på mig.. Win 11 vill ja definitivt inte ha!

Det verkar vara så många turer, så det är svårt att veta vad som gäller.

Du kommer alltid kunna använda själva Windowset, det har aldrig MS sagt något om. Det är bara uppdateringar som inte kommer komma. Kom ihåg dock att Bank-ID har sina egna krav och kommer någon om något år eller så inte längre acceptera 10:an. Tror det tog ca 1 år efter att Windows 7 slutade få uppdateringar så slutade Bank-ID stödja Windows 7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har du inte Bank Id på telefonen?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B