Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Byta disk utan att tappa Windowslicensen?

Permalänk

Byta disk utan att tappa Windowslicensen?

Har en äldre släkting som, precis som många andra, kommer behöva göra sig av med en gammal men fullt fungerande dator eftersom de behöver köra Windows för en nischprogramvaras skull.

För någon som inte använt det systemet privat sedan man skrev in 25-teckens nycklar manuellt:
När man köper en maskin från exempelvis Inrego, så är den förladdad med Windows 11. Jag antar att det är kopplat till OEM-licensen som tillverkaren betalat Microsoft för när maskinen ursprungligen tillverkades och såldes?

Om man behöver byta systemdisk i en sån dator för att det helt enkelt behövs mer lagring än vad som finns tillgängligt genom säljaren; vad är "rätt" sätt att se till att man får med sig licensen till den nya disken? Eller lagras licensen inte längre i/med operativsystemet?

Permalänk

Licensen lagras i moderkortet någonstans AFAIK. Tror det är kopplat till HWID och att den inte bör ändras om du bara byter lagringsdisk.

Permalänk
Medlem

Om personen har en Microsoft konto hen loggat in med bör det rimligen vara knutet till det.
Sen osäker på just OEM, men jag tror man inte kan flytta den till ny datta, (finns nya win11 på Ebay) har jag hört dock ^^för under 100:-

Permalänk
Medlem

Som föregående sade, licens är knutet till moderkort så byta lagring och behålla licens är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har en äldre släkting som, precis som många andra, kommer behöva göra sig av med en gammal men fullt fungerande dator eftersom de behöver köra Windows för en nischprogramvaras skull.

För någon som inte använt det systemet privat sedan man skrev in 25-teckens nycklar manuellt:
När man köper en maskin från exempelvis Inrego, så är den förladdad med Windows 11. Jag antar att det är kopplat till OEM-licensen som tillverkaren betalat Microsoft för när maskinen ursprungligen tillverkades och såldes?

Om man behöver byta systemdisk i en sån dator för att det helt enkelt behövs mer lagring än vad som finns tillgängligt genom säljaren; vad är "rätt" sätt att se till att man får med sig licensen till den nya disken? Eller lagras licensen inte längre i/med operativsystemet?

Det är en digital licens, så Windows kommer automatiskt att aktiveras efter en ominstallation

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tack för svaren! Då har jag en plan. 👍