Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej ni Linux förespråkare har haft fel i 30 år! Bara önsketänkande från er sida. Ni tror att normalanvändaren tänker som er.

Men fortsätt pila med era kommandon!

Det märks att du inte har testat Linux Mint Cinnamon. Cinnamon ser ut som Windows och fungerar som Windows;

• samma tangentbordsgenvägar (åtminstone de vanligaste, som Win+E),

• samma utseende som Windows 10 (fast mer modernare, Linux style),

• samma väg för och uppdatera systemet + mjukvarorna man har installerat (Update Manager),

• samma väg att installera mjukvaror (Software Manager).

Vet du vad. Testa Linux Mint Cinnamon virtuellt eller live-versionen via ett USB-minne och utforska hela systemet. Se vad olika saker gör och använd aldrig terminalen! Öppna den inte ens! Se hur långt du kommer, och kom sen tillbaka till den här tråden och försök upprepa det du sa i citatet ovan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

finns redan folk som lyckats kringgå kravet och tror nog alla framtida försök från ms kommer misslyckas med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur får man tag i den versionen?

Står fortfarande "Enrolment of Windows 10 extended support will be coming soon".

Tack Microsoft! Verkligen!

/s

Laddade hem Windows 11 25H2 Home/Pro Multi-ISO direkt från Microsoft hemsida den 8:e Oktober.
(Win11_25H2_Swedish_x64_multi-iso_2025.10.08.iso)

start ms-cxh:localonly funkade finfint på den.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Kommer såklart kringgås på ett eller annat sätt men ändå tråkigt att det ska behöva vara så.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Chris Titus Tech har lösningen på detta.
https://youtu.be/aEWb1otLVPo?si=zC4z-ofj6OG3ZAjB

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Funderar på att skapa ett nytt Microsoftkonto som enbart ska användas för att logga in men inte aktivera Windows. För att sedan när jag är inne skapa de lokala konton jag vill ha på datorn och sedan ta bort det första kontot. Loggar sedan in på mitt huvudkonto där min licens är kopplad och därmed aktivera licensen.

Kan Microsoft hitta på något som ställer till det med min plan. Tänker mest på om licenskopplingen blir till det första microsoftkontot som loggar i datorn, eller om jag kan välja vilket konto som ska aktivera.
Kan ni komma på något annat som kan strula?

Detta är min backupplan för när Microsoft lyckas stänga till alla sätt att skapa lokaltkonto vid installationen, då jag fortfarande har Pro-version. Där domäninloggning fortfarande fungerar, frågan är bara hur länge till!

Hjälper även personer som har homeversionen och då fungerar inte domäninloggningen. Är även med i en förening och dess ITgrupp där det finns datorer som har home och där MSA ej används.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Laddade hem Windows 11 25H2 Home/Pro Multi-ISO direkt från Microsoft hemsida den 8:e Oktober.
(Win11_25H2_Swedish_x64_multi-iso_2025.10.08.iso)

start ms-cxh:localonly funkade finfint på den.

Nu var det inte problemet jag hade utan att jag inte fick extended updates. Jag löste problemet nu men jag tror inte det är okej att skriva ned det här då det är en registerändring och det tror jag inte det är tillåtet att skriva ned här.

Ska ändå göra en nyinstallation av Windows 11 så det kvittar egentligen men gamla datorn kan iallafall köra Windows 10 ett år till.

Skrivet av Airikr:

Det märks att du inte har testat Linux Mint Cinnamon. Cinnamon ser ut som Windows och fungerar som Windows;

• samma tangentbordsgenvägar (åtminstone de vanligaste, som Win+E),

• samma utseende som Windows 10 (fast mer modernare, Linux style),

• samma väg för och uppdatera systemet + mjukvarorna man har installerat (Update Manager),

• samma väg att installera mjukvaror (Software Manager).

Vet du vad. Testa Linux Mint Cinnamon virtuellt eller live-versionen via ett USB-minne och utforska hela systemet. Se vad olika saker gör och använd aldrig terminalen! Öppna den inte ens! Se hur långt du kommer, och kom sen tillbaka till den här tråden och försök upprepa det du sa i citatet ovan.

https://img.airikr.me/uploads/ZbYedFl23fjRMmfiYDbCYEJjnFNliWolK8MmUtZB.png

Känns som vi går utanför topic. Jag erkänner att jag spädde på lite med flit när det egentligen handlar om Windows så jag får ursäkta!

Jag vill inte att alla ska missförstå jag hatar inte Linux jag tycker det är jättebra att det finns det alternativet! Men problemed med Linux är alla distributioner och inte bara skiljer sig de när det kommer till gränssnittet utan även andra grejer kerneln, shell, olika programhanterare, inställningar mm.

Den ena är sig olik den andra.

Microsoft är långt ifrån enkelt för normalanvändaren men det är ett operativsystem inte flera olika varianter av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Funderar på att skapa ett nytt Microsoftkonto som enbart ska användas för att logga in men inte aktivera Windows.

Varför ska du ha ett microsoft-konto för då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Varför ska du ha ett microsoft-konto för då?

Jag har ett konto som jag är inloggad på, men jag har också ett lokalt adminkonto som jag alltid skapar vid en installation och först därefter skapar ett lokalt konto till som jag sedan loggar in med.
Då Microsoft tar bort möjligheten att logga in lokalt under installation överväger jag att skapa ett nytt MSA enbart för att användas vid installation.
Att jag behöver ett MSA är att jag använder några program jag måste vara inloggad, samt till onedrive.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är förvisso sant, men det är fortfarande Windows på speldatorn för att det är lättare så. Den dagen det inte längre är lättare så får det blir något annat.

Lite OT men flikar in:
Nu kör jag iofs mestadels singleplayer-spel (multiplayer via Steam dock) och jag har ärligt talat aldrig haft några problem med att kunna spela något spel i Linux (Pop-OS / Ubuntu).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Borde vara upp till användaren om denne vill logga in via MS konto eller lokalt, finns ingen anledning att strula om saken, dessutom finns det faktiskt datorer som inte är kopplade till nätet 24/7.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro