En orsak att Steam har många användare är för att det fungerar som ett socialt media för gamers. Det finns forum för alla spel och folk postar lösningar för att få bukt med både problem i spel och vad att göra om ett spel börjar krascha.
Sedan har Steam tagit vissa spel och sett till att de fortfarande är spelbara när utgivaren stängt ner sina servrar. Jag kommer också ihåg att dom patchade ett spel som använde en extern gamer tjänst för att koppla ihop spelare i multi player. Tjänsten lades ner och det skulle ha blivigt omöjligt att spela med andra, så Steam patchade spelet att använda deras servrar istället och det fungerar fortfarande efter många år.
Det största på senaste tiden är att dom pumpat in pengar och kod i att hjälpa till att göra Linux användbart för spelare. Och nej, jag påstår inte att dom gjort allt, me dom har definitivt hjälpt till mycket med att få det från funkar nästan till bra nog att dom kunde köra Linux på Steam deck och få både bra prestanda och en så användarvänlig platform att de flesta användare inte ens märker att den rullar under Linux.
Jämför allt du kan se, göra och hitta på Steam med de andra alternativen så ser dom väldigt fattiga ut. Ta Epic store som jag tror är deras största rival. Vad jag minns finns det inte ens User reviews för spelen där. På steam kan du kolla vad folk som testat spelet tycker innan du bestämmer dig om du ska köpa det. Och där finns både positiva och negativa reviews. På Epic? Inget sånt. Forum angående spel? Nej inte det heller. I stort sett finns det inget att se på Epic store annat än spel att köpa. Streama ett spel till dina polare? Använd Steam om du inte vill använda något annat. Voip? Finns i Steam, ävrn om det var ganska laggit senast jag använde det för flera år sedan. Saken är att Steam har byggt upp en community som är så mycket bättre och har så många fler funktioner än konkurrenterna.
Men visst, Steam är en kommersiell produkt. Men jag känner att du som kund får mer från dom än från konkurrenterna. GoG är ett special fall. Dels har dom ofta mycket bättre priser, sedan är spelen inte kopieringsskyddade så det är möjligt att backa upp dom och även om GoG försvinner kan du föra över spelen till din nästa maskin. Så GoG bockar jag för.