EU vill standardisera laddare och laddkablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp. Samma som standardiseringen av våra vägguttag.
Själv ser jag mer fördelar än nackdelar med den gemensamma standarden.

Dessutom svårare att rensa usb-c kontakten från damm jämte lightning.

Själv har jag haft många usb-C och få ligtningkontakter. Aldrig brutit en usb-C kabel men däremot haft problem med att lightningkablar gått sönder precis där kontaktdonet slutar och vanliga sladden börjar. En riktig apple-klassiker då de verkar vara gjorda av extra skräpigt material där alltid ;).
Så i praktiken har det väl varit brister på båda fronter.

Men.
Det spelar kanske mindre roll hur lightningkontakten är.
Lightningkonstanten är i oduglig för standardisering eftersom den är nedlåst till apple.
Så den har aldrig uppnått nivån att ens kunna axla en standardiseringsroll.
Det här är ett ganska avslutat kapitel.

Problemet med USB-C som jag upplevt är att den är otillförlitlig i anslutningen. Glappar och lossnar ofta. Skulle vilja ha en kontakt som snäpper fast ordentligt och inte ramlar ur för minsta lilla. Fast det är väl alltid en kompromiss, risken är väl större att produkten går sönder istället för att sladden lossnar om den sitter för hårt fast. Lightning har jag knappt använt då jag inte använder Apple-produkter men den har säkert också sina nackdelar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

jag kan inte se in i framtiden och se vilka innovationer som inte uppkommer på grund av att vi låser in oss i olika standarder.
Det är principen som är huvudsaken. Ju fler ramar ju trängre utrymme för innovation. Det borde vara självklart att se.

Det kan faktiskt vara tvärt om också.
Med standardisering kan man accelerera teknikutvecklingen.
Standardisering ska inte underskattas.

Exempel:
Ett system som gör att alla kör på höger sida vägen behöver inte göra att alla måste köra långsammare. Tvärt om kan det faktiskt effektivisera trafiken att tvinga in körregler om vilken sida vägen man får köra.

Att det är samma spänning och frekvens i alla vägguttag gör att man inte behöver bygga in en massa extra grejer i enheter som behöver ström som säkerställer rätt spänning beroende på vilket vägguttag som används.

Standardiseras laddare som i nyheten så kan företag lägga mindre tid på att uppfinna laddare igen och igen och igen och igen och igen - och istället lägga dessa resurser på faktisk innovation istället för inlåsning där laddningen egentligen inte är nå vidare ny.

Det behöver inte bli så heller. Jag kan inte heller se in i framtiden 😊. Och ja - det kan begränsa som du tar upp.
Men de där ramverken som standardiserar är inte bara väggar som tränger in - utan det är också fundament/basplattor som möjliggör för mer byggande.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det är första gången ett EU-initiativ faktiskt adresserar ett reellt tekniskt problem inom konsumentelektronik: den splittrade och ineffektiva strömförsörjningsstandarden. När även switchar, routrar och andra nätverks- och IoT-enheter i hemmet får stöd för USB-C PD (Power Delivery) innebär det ett stort steg mot enhetlig strömförsörjning och interoperabilitet.

Att ersätta dagens proprietära nätadaptrar och väggtransformatorer med standardiserad USB-C-matning på 5–20 V minskar inte bara elektroniskt avfall utan också komplexiteten i strömförsörjningskedjan. Det öppnar för modulära, skalbara nätverksinstallationer där samma typ av kabel kan användas för både data och effekt, vilket i praktiken kan eliminera hela transformatorhärket som länge varit en svag punkt i konsumentnätverkens design.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om EU.. men gud vete att de har varit konsumenter behjälpliga under de senaste åren. Inte minst inom IT/tech områdena.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Bra . Så man inte behöver köpa svindya laddare från tillverkarna +minska massa elskrot

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Problemet med USB-C som jag upplevt är att den är otillförlitlig i anslutningen. Glappar och lossnar ofta. Skulle vilja ha en kontakt som snäpper fast ordentligt och inte ramlar ur för minsta lilla. Fast det är väl alltid en kompromiss, risken är väl större att produkten går sönder istället för att sladden lossnar om den sitter för hårt fast. Lightning har jag knappt använt då jag inte använder Apple-produkter men den har säkert också sina nackdelar.

Kan det vara på grund av dålig kabel du upplever detta?

Aldrig haft detta problem med min mobil eller någon annan enhet för delen, men då använder på min mobil till exempel uteslutande den kabeln som följde med när jag köpte min fold 4 för 3 år sen, och den varken glappade eller åker ur fram tills en månad sen när katten tyckte den va intressant att tugga på. Medans sambon haft en hel del problem men då med diverse billiga kablar från biltema, ikea eller som följt med andra billigare produkter.

Ända vi annars haft problem med när det kommer till USB-c med vettiga kablar är snarare att dom lossnar med åren där kabeln går in i kontakten och går sönder där, men aldrig haft problem med kontakten i sig (såklart utöver bös och skräp som hamnar i enheten's uttag men det är som jag förstått det något som va ett stort problem med Lightning också och går nog inte att komma runt oavsätt vilken kontakt man använder.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det blev värre med USB-C än innan. Man vet aldrig vilken kombination av kablar och adaptrar som klarar vad. Alla ser lika ut i lådan hemma. Total kaos råder.

Får du bara 60hz istället för 120hz med usb-c till hdmi? - lycka till att börja felsöka det. Kan va kabeln, kan va adaptern, kan va chipset och drivrutin, kan va skärmen osv osv

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan det vara på grund av dålig kabel du upplever detta?

Aldrig haft detta problem med min mobil eller någon annan enhet för delen, men då använder på min mobil till exempel uteslutande den kabeln som följde med när jag köpte min fold 4 för 3 år sen, och den varken glappade eller åker ur fram tills en månad sen när katten tyckte den va intressant att tugga på. Medans sambon haft en hel del problem men då med diverse billiga kablar från biltema, ikea eller som följt med andra billigare produkter.

Ända vi annars haft problem med när det kommer till USB-c med vettiga kablar är snarare att dom lossnar med åren där kabeln går in i kontakten och går sönder där, men aldrig haft problem med kontakten i sig (såklart utöver bös och skräp som hamnar i enheten's uttag men det är som jag förstått det något som va ett stort problem med Lightning också och går nog inte att komma runt oavsätt vilken kontakt man använder.

USB-C är lätt den absolut sämsta kontakt jag någonsin haft olyckan att behöva använda, det absolut enda som talar för den är att den är vändbar.
Jag och de flesta människor använder billiga kablar från både biltema, ikea och amazon, en jävla laddkabel ska fan inte kosta mer än 50 spänn. Dessutom är det inte bättre med "vettiga" kablar, det är samma sladdriga kontakt efter bara en par månader oavsett om det är samsungs orginalkabel eller något annat.

Det är designen på kontakten som inte verkar vara gjord för att återanslutas mer än ett fåtal gånger, vilket, i alla fall för mig, kan tyckas vara det mest grundläggande kravet på ett laddkabelsystem för batteridrivna enheter som laddas 1 eller fler gånger per dag. USB-A till exempel fungerar utan dessa problem med såväl 2-kr kontakter från aliexpress som supra-kontakter för 4000spänn.

Det här är det vanliga problemet med EU, det ska reguleras och förbjudas till det vi får är det sämsta av flera världar eftersom varenda jäkla pryl ska använda samma kontakt. Grundtanken är väl god, men USB-C var inte tillräckligt mogen när vi nu i efterhand ser att den inte håller måttet över tid. Men nu har de ju målat in sig i ett hörn med usb-c så vi får gott sitta med skiten i all framtid, hurra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

USB-C är lätt den absolut sämsta kontakt jag någonsin haft olyckan att behöva använda, det absolut enda som talar för den är att den är vändbar.
Jag och de flesta människor använder billiga kablar från både biltema, ikea och amazon, en jävla laddkabel ska fan inte kosta mer än 50 spänn. Dessutom är det inte bättre med "vettiga" kablar, det är samma sladdriga kontakt efter bara en par månader oavsett om det är samsungs orginalkabel eller något annat.

Det är designen på kontakten som inte verkar vara gjord för att återanslutas mer än ett fåtal gånger, vilket, i alla fall för mig, kan tyckas vara det mest grundläggande kravet på ett laddkabelsystem för batteridrivna enheter som laddas 1 eller fler gånger per dag. USB-A till exempel fungerar utan dessa problem med såväl 2-kr kontakter från aliexpress som supra-kontakter för 4000spänn.

Det här är det vanliga problemet med EU, det ska reguleras och förbjudas till det vi får är det sämsta av flera världar eftersom varenda jäkla pryl ska använda samma kontakt. Grundtanken är väl god, men USB-C var inte tillräckligt mogen när vi nu i efterhand ser att den inte håller måttet över tid. Men nu har de ju målat in sig i ett hörn med usb-c så vi får gott sitta med skiten i all framtid, hurra!

Haft USB-C sen det kom, i vissa lägen samma kabel och telefon i över fem år utan att det börjat glappa. Vi snackar tusentals användningar.

Vad har du för saker som lyckats gå sönder?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Gå på rakapparater och eltandborstar härnäst. Tänker kanske inte främst på laddningen, skulle nog inte vilja ha usb c i en tandborste, utan på att det är svårt eller nästan omöjligt att byta batteri. Jag har en rakapparat som väntar på att slängas, och vi slängde i dagarna 2 tandborstar pga batteriernas status. Sedan visade det sig att de två nya vi köpte hade NiMH-batterier så de fick gå i retur direkt, för ett par med lithiumbatterier som verkar hålla bättre.

Det är förstås lite sent påtänkt, men om det var Oral B-borstar så har det i alla fall suttit vanliga NiMH-batterier i AA-formfaktor i de jag plockat isär och bytt på. Vill minnas de dessutom bara var på 900 mAh eller nåt sånt, Ikea-batterierna jag stoppade i var på runt 2500 och räcker för en vecka mellan laddningarna för mig som borstar tänderna längre tid än de rekommenderade två minuterna

Batterierna är punktsvetsade, men går att pilla loss och löda i de nya batterierna istället.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Grundskoleelever och anpassad grundskola som hanterat dom? Eftersom den som jag svarade hade barn som knäckte dom så kändes det rätt relevant att det skulle vara barn som höll på med dom vilket det är i mitt fall.

Hade ju varit klara med skiftet för många år sen om inte Apple strävat emot.

50/50 grundskoleelever och förskolepersonal, vilken grupp som är mer destruktiv är svårt att säga men det är fler skärmar som går åt i den första och fler kablar i den senare.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

50/50 grundskoleelever och förskolepersonal, vilken grupp som är mer destruktiv är svårt att säga men det är fler skärmar som går åt i den första och fler kablar i den senare.

AGRs elever leder hos mig klart i båda kategorier

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Well aldrig haft något problem med det du beskriver, och har säkert ett 20 tal kablar som alla kopplas i och ur dagligen och har gjort's i flera år. Så i ditt fall och i din umgängeskrets snarare handhavande och inte kabelns fel, hur skulle jag, min sambo och mina barn annars kunna använda samma kablar i flera år utan problem?

Är som sagt i sånt fall kabeln i sig som går sönder för oss och inget som har med kontakten att göra, och då är det felet otroligt mycket vanligare med lightning kontakten samma sak med skräp som kommer in i enheten som kontakten ska sättas in i.

Ett fåtal gånger? USB type-C ska enligt standarden klara 10 000 återanslutningar, och är man snål och köper offspec kablar är det klart som fasen man får problem precis som med allt annat, köper du en produkt som normalt kostar 1000kr så kommer en "kina variant" för halva priset såklart inte hålla samma kvalite, att tro något annat är bara dumheter. Samt kollar vi på specifikt mobiler och iphone så har jag nog inte en ända bekant som inte beklagat sig om att konstant behöva köpa nya kablar då dom gamla går sönder eller börjar glappa, så är inte direkt någon skillnad, bättre att bara ha en "dålig" standard på allt än att ha 500 olika "dåliga" kontakter.

Samt är ganska hundra på att dom varit tydliga med att kommer det en bättre kontakt än USB Type-C så kommer man såklart även att uppdatera lagen efter det (sen om det väl görs återstår att se) men mins vagt att det skulle vara utformat på ett sådant sätt att uppdateringar av standarden skulle vara relativt enkel i framtiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ang glapp i usb-c kontakter så hade vi problem med det på ett tidigare jobb med 2016 MacBook Pro när man använt dem ett tag.