Permalänk

Uppgradering (utan scratch?)

Hej,
för att försöka formulera mig så tydligt som möjligt...

Jag kommer denna vecka att byta ut alla vitala komponenter, detta är alltså CPU, RAM, PSU, GPU, moderkort... i princip allt förutom hårddiskar. Det jag vill göra är att undgå en formattering av min Windows disk i och med detta. Jag vet att jag gjorde denna procedur för ca 7 år sedan, så mitt minne är inte totalt färskt från detta tillfället - men som jag tror är, att det enda jag gjorde före "nybygget" var att totalt avinstallera chipset drivers, samt alla andra drivrutiner som gällde förra moderkortet, men även för grafikkort, och sedan fungerade det felfritt och acceptabelt.

Låter detta helt orimligt för er, eller bör det vara okej?
Är det något annat som jag har missat?

Det jag kommer göra i det stora hela är att gå från Intel till AMD5.

Permalänk
Medlem

Antar att du kör windows?
Isåfall brukar det fungera rätt bra att bara flytta över disken.
Men det är ändå ingenting jag skulle rekommendera.
Framförallt byte mellan platformar brukar leda till irriterande prestandaproblem som smålagg och instabilitet.

Så en ren installation rekas varmt.
Men vad du än gör så se till att du har backup på allt du anser vara viktigt.

Permalänk
Medlem

Gör backup på allt viktigt och koka en kopp kaffe och ominstallera windows. Då slipper du som ovan skrev eventuella problem som kan komma med plattformsbyte.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Antar att du kör windows?
Isåfall brukar det fungera rätt bra att bara flytta över disken.
Men det är ändå ingenting jag skulle rekommendera.
Framförallt byte mellan platformar brukar leda till irriterande prestandaproblem som smålagg och instabilitet.

Så en ren installation rekas varmt.
Men vad du än gör så se till att du har backup på allt du anser vara viktigt.

Tack för svar, ja det är Windows 11 - så där ingen förändring.
Det här med att göra backup är inga problem, tycker mest bara det är så *otroligt* tråkigt att lägga in alla filer igen och optimiera windows från allt "skräp" Om Linux låg före med prestanda i spel hade jag gått över till det för flera år sedan...

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gör backup på allt viktigt och koka en kopp kaffe och ominstallera windows. Då slipper du som ovan skrev eventuella problem som kan komma med plattformsbyte.

Det får bli så
Tack!