Nu kan Mac-användare köra Nvidia-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nu kan Mac-användare köra Nvidia-grafikkort

För AI, inte spel och annan grafik, bör tilläggas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Innan någon öppnar plånboken och säger här ska köpa en 400 000kr dator till mitt barnbarn för den ska spela lite AI. Så se en filmsnutt från filmen Orion som heter Bates 4000.

Min poäng är utvecklingen av AI behöver bli mycket bättre, samtidigt går utvecklingen så snabbt fram så ”vanligt folk” kommer bli sura att datorn de köpte i år är dålig emot de som finns nästa år och de borde egentligen sitta med en dator som först finns om 20år.

Annars är just Mac med Nvidia ett intressant val, med AI kan man börja från noll. Inga Legacy mjuk eller hårdvaror att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Senast något Nvidia-grafikkort fungerade över huvud taget på Mac var GTX 700-serien som gick att använda med Mac OS 11 (Big Sur) och tidigare.

Kan även påpekas att det krävs Intel-CPU (läs x86) för att få eGPU att fungera på Mac som just grafikkort.

NVidia-drivers försvann efter macOS "Big Sur", men det hindrar egentligen inte att någon försöker peta in egna drivrutiner.

Har länge drömt om att skaffa eGPU till både Mac samt Wintel, men har hittills aldrig haft en laptop med fullt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Innan någon öppnar plånboken och säger här ska köpa en 400 000kr dator till mitt barnbarn för den ska spela lite AI. Så se en filmsnutt från filmen Orion som heter Bates 4000.

Min poäng är utvecklingen av AI behöver bli mycket bättre, samtidigt går utvecklingen så snabbt fram så ”vanligt folk” kommer bli sura att datorn de köpte i år är dålig emot de som finns nästa år och de borde egentligen sitta med en dator som först finns om 20år.

Annars är just Mac med Nvidia ett intressant val, med AI kan man börja från noll. Inga Legacy mjuk eller hårdvaror att ta hänsyn till.

Jag fattar ingenting av vad du menar.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Skrivet av Erooo:

Jag fattar ingenting av vad du menar.

Utvecklingen går så snabbt fram så det inte är roligt. Lite som förr när någon köpte en 486 33MHz och någon kort tid efter köpte en 486 66MHz för typ samma pris. Och datorn för det personen behövde för att utföra sin arbetsuppgift var egentligen en Apple M5 Pro.

Så roligt att det går köra Nvidia på MacBook och företag som tjänar pengar på deras arbete kan investera i det, för oss andra så bränner det pengar utan dess like.

Permalänk
Medlem

Så roligt att det går köra Nvidia på MacBook och företag som tjänar pengar på deras arbete kan investera i det, för oss andra så bränner det pengar utan dess like.

Förklarar fortfarande inte varifrån summan på 400 000 kr kommer ifrån.

Vi vanliga dödliga får väl helt enkelt lära oss att ha lite mer tålamod och köra LLM på våra Mx:or direkt.

Själv kör jag hellre modeller optimerade för just Apple Silicon framför konkurrerande standarder från Nvidia eller AMD.

Ang. 486:orna, så stod priset på minneskretsar länge still på den tiden. Var inga problem att lämna in gamla kretsar i inbyte

Permalänk
Skrivet av walkir:

Förklarar fortfarande inte varifrån summan på 400 000 kr kommer ifrån.

Vi vanliga dödliga får väl helt enkelt lära oss att ha lite mer tålamod och köra LLM på våra Mx:or direkt.

Själv kör jag hellre modeller optimerade för just Apple Silicon framför konkurrerande standarder från Nvidia eller AMD.

Ang. 486:orna, så stod priset på minneskretsar länge still på den tiden. Var inga problem att lämna in gamla kretsar i inbyte

En maxutstustad MacBook plus detta grafikkort. https://www.dustinhome.se/product/5020032690/nvidia-rtx-a800-...
Resultat är segt som tusan. Nej inte jämfört emot dagens dator utan vad många hade önskat att deras LLM skulle prestera.

Lite tänk på personen som köpte sin exklusiva 386a och säger att trots den är så otroligt dyr så klarar den ej av fotorealitisk grafik, trams säger alla andra nördar. Bättre 3D grafik än wolfenstein 3D kommer aldrig att behövas och grafiken i Wolfenstein är redan fotorealitisk.

Så min åsikt om MacBook plus Nvidia är en cool kombination för företag som drar in pengar på att arbeta med denna utrustning.

Permalänk
Medlem

En maxutstustad MacBook plus detta grafikkort.

Låter onödigt att köpa något som inte ens passar ihop

Själv har jag enbart kört FLUX.1 för bildgenerering lokalt på min MacBook, men tyckte det gick överraskande bra.

Vad är det som går långsamt för dig? Vilka konkreta exempel har du? Eller tänker du helt hypotetiskt?

Permalänk
Medlem

Förvirrad diskussion om nånting som troligen aldrig kommer att bli användbart.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Hela grejen är en "jag gör bara för att se om det går" grej. Inget som är tänkt att användas "på riktigt". Företag eller entusiaster köper inte den här kombon. Finns redan rimligt prissatta system och cloud-lösningar för detta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3