Permalänk
Medlem

AMD XP2800+ för filmerdigering

Skall i slutet av september byta ut min gamla P2 350 mhz! Främsta orsaken är att jag skall redigera DV film, men vill även kunna ha den till spel. Funderar på följande;

Antal Benämning à pris pris

1st CD-RW Lite-On 52X/32X/52X IDE, retail, Nero 5.5

1st Codegen 6064 MidiTower ATX 300W, 4x5.25", 2x3.5", 2xUSB+ljuduttag i fronten, vit, inkl. 80 mm fläkt

1st 16X/48X LG, IDE bulk 450,00kr 450,00kr
1st PowerColor ATI Radeon 9700 Pro, 128 MB DDR AGP, video-ut+DVI

1st AMD AthlonXP 2800+ 2,08 GHz, 512 kB cache, SocketA, 333 MHz FSB, Barton

1st Asus A7N8X Deluxe AMD SocketA, nForce2, ATX, 3xDDR, 5xPCI, SerialATA RAID, USB 2.0, 5.1-ljud, 2xLAN, Firewire

1st CPU-kylare Arctic Cooling Copper Silent 2 TC SocketA upp till AthlonXP 3500+, 12-27 dB

1st 120 GB Seagate Barracuda V, 7200 rpm, UDMA100, 8 MB cache
2st 512 MB PC400 DDR SDRAM Twinmos 1 080,00kr 1 080,00kr ta bort

1st 16X/48X LiteOn, IDE bulk

Har ingen kunskap om hur kraftigt system man behöver ha, funderar dock på att köra på två hårddiskar. Vet inte heller hur pass bra AMD funkar på Multimedia, men det finns det säkert andra som har. Tips och råd är jag tacksam för. Tror ni denna konfig pallar??? Datorn får kosta, utan monitor och skärm c:a 10.000 + moms...

OBS skall ej klocka datorn, punkt!

Visa signatur

P4 2,4 800fsb, @3,06, AsusP4800 deluxe, 1024MB,Powecolor 9700PRO all in wonder,Seagate 120GB S-ATA

Permalänk

Film går att redigera på de flesta system (kanske inte ditt gammla lämpar sig dock), det e bara en fråga om hur snabbt du vill att det ska gå att rendera effekter och övergångar.
Sen hur mycker film ska in och i vilken kavlité. 120GB räcker ju en bit, det kan jag lova. Personligen skulle jag föredra en disk till som man lagrar filmen på och använder en disk till bara systemet.
Men annars så ser ju allt bra ut, klart du klarar dig på en disk om du vill iaf:)

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle starkt överväga ett SMP-system. Athlon XP GÅR att modifiera så att den klarar SMP (slut en L5-brygga bara). Det kostar inte så mkt mer, och du tjänar rätt bra med prestanda...

Dock skall du nog köpa PC2100-minnen om du skall köra dubbla processorer - det finns nämnligen bara ett chip för AMD-baserad SMP, och det är AMD768. Och det stödjer ju bara PC2100...

(ja, detta blev krångligt och dåligt skrivet, men jag är tröttare än tröttast)

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Med två hårddiskar på varsin IDE-kanal så går det snabbast om man har sina originalfilmer på ena hårddisken och sparar det redigerade på den andra (så att den läser och skriver på skilda kanaler). Jag skulle gjort en partiotion för OS på ena HDn och en större partition för video på samma hårddisk samt andra hårddisken som en jättepartition för enbart video.

Min erfarenhet är att hårddiksarna begränsar hastigheten. Det är bara övergångar som renderas medans allt annat mest är kopiering från en fil till en annan. Sedan är det bra med snabb CPU och rejält med snabbt minne vid själva komprimeringen till slutformatet.