Permalänk
Medlem

Behöver akut hjälp...

Jag har en dator som knappt är ett år gammal.
Jag köpte den på datorbutiken.com och dom monterade den. Den har funkat klockrent fram till för 1,5 vecka sen då den inte ville starta. Jag fick trycka ca 4-5 ggr på power knappen innan den gick igång.
Dagen efter var den stendöd.
Jag lämnade in den för felsökning och det enda fel dom kunde hitta var att mitt nätaggregat (360 W) gav knappt hälften av vad det ska ge. Så jag köpte ett nytt nätagg (550 W) och skruvade i det, men det händer fortfarande ingenting.
Är det någon vänlig person som kan hjälpa mig.
Ska tilläggas att den har lagt av en gång då jag inte var observant på att det åskade och blixtrade ute, satt med hörlurar och spelade och hörde inte åskan, men att den funkade fint i en månad efter det. Hade det varit det som var felet så borde väl datorn ha dött på en gång?

AMD 2000+ Throughbred, 1024 DDR (400Mhz), 200GB HD, Asus V9480TVD TI4800SE 128Mb DDR DVI TV-out VIVO Retail AGP.

Permalänk
Medlem

Re: Behöver akut hjälp...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krusty

Hade det varit det som var felet så borde väl datorn ha dött på en gång?

[/B]

inte säker.. du kan ha bränt någon strömreglerkrets lr nåt på moderkakan som gör att det blir konstigt.. lr igentligen så kan det vara vad som helst som tagit stryk.. blixtar i datorn är inte så bra

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]

Permalänk
Medlem

Om en blixt skulle hoppat in i datorn skulle nån säkring i nätagget smälla. (gjorde det för oss när vår jordfelsbrytare hade brunnit och vi kopplade runt den för tillfället, vilket innebar 340V i kontakterna... Blaaaaaamm hördes det från ovanvåningen )

"Det enda fel dom kunde hitta var att mitt nätaggregat (360 W) gav knappt hälften av vad det ska ge. Så jag köpte ett nytt nätagg (550 W) och skruvade i det, men det händer fortfarande ingenting."
Visst är det roligt när de inte kollar om datorn funkar efter de har "hittat" felet?
Jag tycker du bör ta kontakt med datorbutiken och säga att du har köpt ett nytt nätagg och att det fortfarande inte funkar.

Permalänk
Medlem

Har felsökt lite mera, med hjälp av en hel del kompisar. Många av dom brukar hänga här och efter ca 1.5 timme på ventrilo så kom vi fram till att det förmodligen är moderkortet som är kasst.
Så då är den stora frågan: Ska jag börja tjata på Datorbutiken och bli indragen i en process på 1-2 månader innan jag får ett nytt moderkort, eller ska jag köpa ett nytt likadant för 800 spänn. Just nu lutar det åt det andra alternativet då jag har en ruskig spelabstinens, men å andra sidan så har jag garantin kvar.
Tror jag köper ett nytt OCH skickar ner det trasiga till datorbutiken och får ännu ett moderkort, så har jag början på en uppgradering av den sega burk jag sitter på för tillfället.

Hursomhelst, tack för dom 2 svaren jag fick.