AT-AR220E + web/php/mysqlserver på Win98 (166 MHz)

Permalänk
Medlem

AT-AR220E + web/php/mysqlserver på Win98 (166 MHz)

1. AT-AR220E

Har bredbandsroutern AT-AR220E (Allied Telesys) 10mbps/max ut på WAN-porten?

Övriga portar till klienter kan ta 10/100 full duplex, står inget i manualen om maxhastighet för WAN.

Är det 100BaseTX som gäller på routern, hur vet man? Eller 100BaseT4?

Om det är 100BaseTX kan man ju använda en "snåldelare" på kabeln från routern och använda 2 ledare i kabeln till en dator och resterande 2 ledare till en annan dator med någon adapter, har jag hört. (Är det 100BaseT4 är det ju carrier sense/collision detection på resterande 2 av fyra ledare)

Går det att snåla? Förstår routern vad den ska göra (dvs ge Rx/Tx på 4 ledare om 2 par)? Adaptern leder väl in rätt så att Rx/Tx-linorna går in på cs/cd-linorna i kabeln till routern, eller? Vanskligt att chansa på stöd?

2. web/php/mysql-server på Win98 (166 MHz)

Om jag inte har ett publikt riktigt ställe att slänga upp mina alster händer det att jag tröttnar för jag får ingen levande feedback på allvar. Därför blev jag sugen på att dra igång en liten webserver som kunde stå och gå nånstans.

Datorn jag har att offra är inte det snabbaste, 166 MHz Pentium, 2 GB hårddisk och 16-32 MB RAM.

Det jag behöver i serverväg är en maskin som kan dra en webserver med PHP/MySQL. Gärna en liten FTP också så man kan snirkla sig in om man skulle behöva placera en fil.

Win2k kräver 128 MB RAM enligt MS, så det är bara att glömma. Men Win98 kräver inte lika mycket.

Tänkte använda Win98 med webservern Xitami och PHP/MySQL för Windows, har kört det förut. Men inte med Win98. Inte något direkt server-OS. Kan ej Linux. Är detta en katastrofal idé, eller kan det funka? (Lär inte få så många träffar om året...)

3. Disken
En fråga som hör till en annan del av forumet, men den är relevant för idén så... kommer hårddisken att dö efter en vecka? Det är frågan om en IDE-disk. Ska man kyla den med mer luftblås än vanligt... eller ska man plocka fram en gammal SCSI-disk istället?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk

2. Jag kör w2k på både en P100 med 64 MB RAM och en P200 med 96 MB RAM, 200:an delar bland annat internet och klarar det alldeles utmärkt, så att w2k kräver 128 MB är befängt, möjligtvis att det behöver det om man ska använda den till workstation. Men till lättare servertjänster fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

Någon linux dist vore att föredra för en server med dem specsen.. men det funkar nog ändå med win2k som thegoodone säger.. win98 kommer du behöva starta om rätt ofta och säkerheten är noll

Permalänk
Medlem

Okej, ja jag skulle föredra att få köra win2k på maskinen, bara den inte gnäller om för lite RAM.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Jag antar att ingen här kunde använda GNU/Linux innan dem testat det (eller något annat *NIX-sys). Det är bara att börja med någon enkel dist som slackware (installationen är lättare än win2k's), confar nätverkskortet(/nätverkskorten) sen drar du igång apache, mysqld så *vips* har du en fungerande server

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Okej, ja jag skulle föredra att få köra win2k på maskinen, bara den inte gnäller om för lite RAM.

w2k gnäller inte om för lite RAM, inte vad jag märkt hittils i vart fall.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en windows baserad server på den hårdvaran så torde NT4 vara mest passande.

Win2k på 32mb ram är ingen höjdare precis

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe_
Om du ska ha en windows baserad server på den hårdvaran så torde NT4 vara mest passande.

Win2k på 32mb ram är ingen höjdare precis

Givetvis men hur lätt är det att få tag på NT4 idag? Säljs det överhuvudtaget längre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Givetvis men hur lätt är det att få tag på NT4 idag? Säljs det överhuvudtaget längre?

Iofs... Tycker det borde gå att få tag på begagnat nånstans dock.

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maddoc
Jag antar att ingen här kunde använda GNU/Linux innan dem testat det (eller något annat *NIX-sys). Det är bara att börja med någon enkel dist som slackware (installationen är lättare än win2k's), confar nätverkskortet(/nätverkskorten) sen drar du igång apache, mysqld så *vips* har du en fungerande server

3 av 3 misslyckade installationer av varierande linuxmazariner vid olika tidpunkter och årstider kan inte ha fel, man är ett windowsbarn. Ska jag ha igång en linuxdist måste jag ha någon som pekar och klickar åt mig och säger "Ne men lille vän, inte ska du klicka! du ska skriva /etc/cab/bin/rootflower -mkzip -drvtools5B2 -loadlinx såklart!"

Vidare, win2k fungerar med 32MB ram, maskinen lever. Men hårddisken går varm så fort man drar i ett fönster...

... och nu har musen försvunnit.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Re: AT-AR220E + web/php/mysqlserver på Win98 (166 MHz)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
1. AT-AR220E

Har bredbandsroutern AT-AR220E (Allied Telesys) 10mbps/max ut på WAN-porten?

Övriga portar till klienter kan ta 10/100 full duplex, står inget i manualen om maxhastighet för WAN.

Är det 100BaseTX som gäller på routern, hur vet man? Eller 100BaseT4?

Om det är 100BaseTX kan man ju använda en "snåldelare" på kabeln från routern och använda 2 ledare i kabeln till en dator och resterande 2 ledare till en annan dator med någon adapter, har jag hört. (Är det 100BaseT4 är det ju carrier sense/collision detection på resterande 2 av fyra ledare)

Går det att snåla? Förstår routern vad den ska göra (dvs ge Rx/Tx på 4 ledare om 2 par)? Adaptern leder väl in rätt så att Rx/Tx-linorna går in på cs/cd-linorna i kabeln till routern, eller? Vanskligt att chansa på stöd?

dessa delare är till för att dela en kabel. du kan inte vinna flera portar i routern.
ex. du drar en kabel från undervåningen till övervåningen så kan du fuska och köra två datore på den med en spit i _varje_ ända.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
3 av 3 misslyckade installationer av varierande linuxmazariner vid olika tidpunkter och årstider kan inte ha fel, man är ett windowsbarn. Ska jag ha igång en linuxdist måste jag ha någon som pekar och klickar åt mig och säger "Ne men lille vän, inte ska du klicka! du ska skriva /etc/cab/bin/rootflower -mkzip -drvtools5B2 -loadlinx såklart!"

Vidare, win2k fungerar med 32MB ram, maskinen lever. Men hårddisken går varm så fort man drar i ett fönster...

... och nu har musen försvunnit.

Hastigheten i gränssnittet lär inte vara det bästa med 32 mb nej Men så fort du konfat klart så ska du väl inte röra maskinen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Hastigheten i gränssnittet lär inte vara det bästa med 32 mb nej Men så fort du konfat klart så ska du väl inte röra maskinen?

Ja, precis, så fort den är klar så ska den ju bara leverera websidor. Det gör den ganska hyfsat har jag märkt. Den gillar inte riktigt att montera ihop dynamiska bilder, men det får man väl ha i åtanke när man kodar.

Har tagit bort skärm, mus och allt och fjärrkör den. Gjort så windows skickar mig ett meddelande när den bootat om.
Hoppas nu bara att den inte börjar gnälla när den saknar tangentbord och mus.

varget >> läste på lite i kjell&co-katalogen och du bekräftar mina aningar, måste alltså ändå inhandla en switch eller en ny router för att få plats med ännu en maskin...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."