Permalänk
Medlem

Varma hdd:s

Sedan jag uppgraderade min dator för någon månad sedan har jag haft mycket problem med att datorn hänger sig.

Igår kännde jag lite på en av mina hdd:s och märkte att den var väldigt varm. Den satt precis tryckt mot en annan hdd. Jag har nu flyttat isär dom, och har en diskettstation mellan, så nu borde dom bli lite kallare.

Men nu till fårgan, kan för varma hårddiskar göra så att datorn hänger sig?

Permalänk
Medlem

Testa att sätt en 80mm fläkt framför dom och se om det blir nån skillnad. Kan vara så att dom blir så varma så datorn hänger siig.

Permalänk
Medlem

Okej. Ska prova det. Blir lite svårt att fästa fläkten bara.

Permalänk
Medlem

min blev så varm, så den sten dog igår jag har nu förlorat 200gb på hdd.. som har dött

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

jag stoppade in min hd i en cd-rom låda. med lite isolering och en 80mm fläkt så gick värmen ner 10 grader + att den inte låter ...

Visa signatur

:: LG LM70 Express ::

Permalänk
Medlem

hmm.. jag har 2 hdd med et par år på nacken precis intil varandra.. men de funkar fin fint..:S

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem

tror inte värmen på en hårddisk kan leda till att datorn hänger sig.
möjligen om man kommer upp i extrema temperaturer kanske.
tror snarare att dom varma hårdiskarna i sig leder till en ökad chassi temp som i sin tur leder till för varma komponenter ^^

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

håller med 20kr...skulle tro att din hdd kommer att leva ett kort liv om den är varm dock...

Visa signatur

K M K !