SweClockers drop!

Hur kyler ni era hårdiskar?

Permalänk

Hur kyler ni era hårdiskar?

Hej!
Tänkte lägga upp en sånhär tråd för att få reda på lite hur man kyler sina diskar på olika sätt.
Själv har jag lite överhettnings problem nu och behöver själv veta lite hur man kan göra. Har en Antec Lanboy som tyvärr inte har fläktplats framför hårdiskarna utan under dem. Ska montera om dem för just nu ligger 4 stycken på varandra..... ska sätta 2 i 5 tums platserna.

Jaja iaf.
Hur kyler ni era hårdiskar?`

Mvh //D.K

Permalänk
Medlem

sitter en fläkt (80 lr 92) presic framför diskarna

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Jag använder denna:

Permalänk
Medlem

Kommer att vattenkyla mina.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jag använder denna:

http://www.inetdata.se/images/products/ZM2HC1.jpg

Vet inte mycket om hur man kan kyla hårdiskar så jag måste fråga vad det där är??
Och hur funkar den och funkar den bra?

Mvh //D.K

Permalänk
Hedersmedlem

Använder för tillfället tre stycken CoolerMaster DCD4002 för endel av mina diskar, men fläktarna är inte direkt jätteeffektiva men alu-konstuktionen hjälper väl endel antar jag. Har dock köpt stål-rännor som jag ska sätta vid 120-inblåset längst ner i chassi, det lär göra susen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

2x80mm framför diskarna

Permalänk
Medlem

2x80 mm bredvid diskarna.. Har inte plats framför så detta blev nästbästa lösningen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Använder för tillfället tre stycken CoolerMaster DCD4002 för endel av mina diskar, men fläktarna är inte direkt jätteeffektiva men alu-konstuktionen hjälper väl endel antar jag. Har dock köpt stål-rännor som jag ska sätta vid 120-inblåset längst ner i chassi, det lär göra susen.

http://www.sweclockers.com/temp/herman/pac_hdkylning.jpg

Hur efektiva är dom ungefär (grader -) och vart kan man köpa dem???

Mvh //D.K

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte kollat på mina nyare hårddiskar då de sitter på Promise-kontrollern, och då verkar DTemp som jag använder inte vilja rapportera någonting. Mina gamla IBM-diskar som är kända för att vara varma låg på ca 35c med ca 22-24c i rummet, och då med rätt bra luftflöde i lådan. Kanske därför de överlevde och lever fortfarande (dock inte i huvuddatorn).

Köpte dem på GTek, annars sök på någon prisjämförare. Finns nog iofs bättre lösningar idag än när jag köpte dem för ca 2 år sen. En fågel viskade även nyligen i mitt öra att Antec har en ny hårddisk-kylning på G...

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

2 x Papst 80mm 12dB

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

1 papst @ 5V framför disken, ligger runt 27~29grader.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk

ohhhh Dtool visar mellan 37 - 40 grader på mina 4 diskar..... borde göra nått drastiskt. Tömmer IBM'en nu och tar ur den ur systemet..... sen monterar jag om lite... måste verkligen skaffa riktig kylning. Funderar på att göra ett hål i taket på lådan och montera en fläkt där som blåser ur all varmluft....... så här varma får inte mina diskar vara.

Kan inte folk börja länka lite olika system för att kyla hdd's?
Nu e det brådis för mig att välja ut någon kylning.... bränner mig på diskarna när jag tar på dem.

Mvh //D.K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvalaSnubben
Vet inte mycket om hur man kan kyla hårdiskar så jag måste fråga vad det där är??
Och hur funkar den och funkar den bra?

Mvh //D.K

Det är Zalmans nya Hårddisk kylare.

Zalman ZM-2HC1

Jag köpte en häromdagen (295:-) - inte just för att kyla disken utan mest för att tysta ned den (kylningen får jag på köpet) och den fungerar fint.
Mycket av ljudet har försvunnit.
Jag har inte kollat upp tempen på hårddisken - men heatpipesen verkar fungera - de blir riktigt varma.

Permalänk
Medlem

Mina tre seagates gick från brännheta till snäppet över rumstemp när jag satte en zalman 80:a på 5V framför dem. Det behövs väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Det är Zalmans nya Hårddisk kylare.

Zalman ZM-2HC1

Jag köpte en häromdagen (295:-) - inte just för att kyla disken utan mest för att tysta ned den (kylningen får jag på köpet) och den fungerar fint.
Mycket av ljudet har försvunnit.
Jag har inte kollat upp tempen på hårddisken - men heatpipesen verkar fungera - de blir riktigt varma.

Vad har du för chassi? Jag undrar för att jag har ett antec sonata och är lite tveksam på om jag får plats med dom.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

en papst fläkt (12db)
ibmen känns något kallare mot fingret, och barracudan känns något varmare

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

Hmm varför måste man kyla diskarna? jag har ingen kylning på mina.. dom funkar fin fint..

fast dom sitter tätt i hopp i en midi tower..

Visa signatur

|| Ola Ekegren || Xog.gy || INITIAL D Fan ||
|| IBM Aptiva 2176 Retromod || Acid Burn ||

Permalänk
Medlem

En 80 mm framför ena,den andra utan.Maxtorn med en fläkt framför sig ligger på ca 26 grader med min ibm 75gxp utan fläkt ligger på ca 34 grader.

Permalänk

Hmmmm mitt nick stämmer inte riktigt just nu
Den tempen jag gav er igår var med öppen låda med en bordsfläkt riktad in i den..... glömde nämna det. Nu är det riktigt kris..... 43 på ena och 51 på andra.... det är riktigt illa. Blir till att ta fram sticksågen (om jag hade haft någon, får låna av grannen) och göra fläkthål på sidan i höjd med hårdiskarna och i på ovansidan av lådan.... det här funkar inte.

Mvh //D.K

Permalänk
Hedersmedlem

I ena datorn kör jag med två 60mm 24v fläktar på 12v. Diskarna håller rumstemperatur + nån grad eller två. En WD120SE och en Maxtor D540X (5400rpm)

Andra datorn har jag inte fixat nån kylning till ännu. Två WD Raptor sitter i 5,25" platserna i en Addtronics 6896ab. Inga fläktar i närheten av dem, dock så har jag hyffsat övertryck i lådan så mycket av luften åker ut på sidorna om dem. Visserligen blir de varma men inte värre än att man kan ta i dem. Har ne WD120SE i 5,25" platsen bakom floppyn utan nån kylning, blir lite varm men inte så det stör.

IBM disken i skitdatorn blir cirka 45-50 grader på bara några minuter. Med bortsliten täcklucka fram för rullar den på i runt 35 grader.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
Vad har du för chassi? Jag undrar för att jag har ett antec sonata och är lite tveksam på om jag får plats med dom.

Jag har inget "speciellt" chassi - ett vanligt

Men man måste sätta den på en 5.25 plats och då är det inget problem

Den tar upp lika mycket plats som en normal CD-läsare.

Permalänk
Avstängd

Inte ett dugg. Om jag nånsin får problem med mina hårddiskar, ska jag höra av mig till er

Aldrig haft några problem sen jag jag köpte min första 286:a

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvalaSnubben
Kan inte folk börja länka lite olika system för att kyla hdd's?
Nu e det brådis för mig att välja ut någon kylning.... bränner mig på diskarna när jag tar på dem.

Mvh //D.K

Kan posta lite bilder på mitt egenbyggda rack sedan när jag är klar. Det inkluderar iaf en 120mm:are som inblås ivf.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

1 80Gb IBM Desk* 120gxp kyls av en 92mm som ligger på den (hddn ligger på ovansidan så kretskortet ligger uppåt ) och 5cm ovanför fläktar en tempstyrd 120mm som blåser ner på 92mm-fläkten (som går i 12v btw )

Temp idle: 26º
Temp med stängt fönster och en rätt varm rumstemp: 30º
Temp med öppet föntster och rätt mycket nerladdning och överföring på disken: 28º

Aja, det funkar, men om/när fler diskar ska in så kommer det nog behövas ett lite mer effektivare sätt för att kyla dom... men det är luugnt har moddning i blodet

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

120mm papst på 7v framför mina 3 hdd, ligger på behagliga 32 grader.

Permalänk

Någon som vet bra 5 tumms plats kylning till hdd's? Den där CoolerMaster DCD4002 verkar intressant... eller något i den stilen.

Mvh//D.K

Permalänk
Medlem

120 mm fläkt bakom diskarna ovanför nätagget.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ingen kylning alls.