starta/köra program från vb6

Permalänk
Medlem

starta/köra program från vb6

Hur ska man skriva om man vill starta ett program/öppna en fil (genom sökväg) i vb6?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Shell()

finns även API kommandon för att starta ikke exekverbara filer. T.ex.. startar du en .doc fil så startas word eller vilket program man nu har associerat med .dco.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

hur fungerar api kommandon?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i mapparna i startmenyn, där har du troligen API viewer.
Med detta kan du nu lista massa API:er du kan använda, dock inte alla för windows utvecklas ju med tiden.
Nu vet jag inte vilken som Timpa talar om men du väljer iaf den du vill ha sin fixas lite kod som du klistrar in längst upp i ditt program.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Public Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Inaktiv

Aqualize: Var i start menyn skulle API Viewer? Och finns det på Windows XP pro?

Permalänk
Medlem

Ligger under Microsoft Visual Studio 6.0 Tools i VS mappen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ah, jag fattar inget av api:erna, kan någon tala om vilken jag ska använda för att starta, t.ex. en .doc fil?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan inte starta .doc filer eftersom de inte är exekuverbara (stavning?). Däremot kan du säkert tiggar igång word genom att försöka köra en .doc fil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men jag menar typ som det som timpa sa:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Shell()

finns även API kommandon för att starta ikke exekverbara filer. T.ex.. startar du en .doc fil så startas word eller vilket program man nu har associerat med .dco.

så det går inte. Att använda API för att "starta" en fil av t.ex. typ .doc?

Visa signatur
Permalänk

hhehe jo vad timpa sa fast "in action"

Private Const SW_SHOWNORMAL = 1 Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" _ Alias "ShellExecuteA" _ (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, _ ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, _ ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long Private Sub Run(strFilename As String) ShellExecute Me.hwnd, "open", strFilename, _ vbNullString, vbNullString, SW_SHOWNORMAL End Sub Private Sub Form_Load() Call Run("Sökväg\Filnamn") End Sub

Edit: glömde ta bort ett snuff

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

det fungerade ju, tackar

Visa signatur