Dator med bluescreens, hänger sig osv osv

Permalänk
Medlem

Dator med bluescreens, hänger sig osv osv

Ja min dator har generalknas, jag trodde det skulle lösa sig med en formatering och om installation av windows.

jaja fick massa bluescreens när jag körde win 2kpro
bytte till winxp, men det fortsatte, sen så bytte jag grafikkort för en polare haft problem med samma grej, så nu är det ett hercules 9200 som sitter i, men det fortsätter komma bluescreens,

vad är det som kan knasa? den blir inte för varm

Det är en AMD xp1800 på 1533mhz ligger på ca 40 grader, alla fläktar funkar osv.. vad ska jag göra felsökning på?

har fått flera förslag, och de flesta tror antingen ramminne, moderkort eller hårddisken...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det kan vara ditt RAM. Om du har mer än en RAM-modul i datorn så kan du plocka ut en åt gången för att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

hårddsik eller moderkort gissar jag itne på. Drvirutiner eller RAm tror jag.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Mmm, precis. Drivrutiner kan du mycket väl vara. Tanka hem senaste versionerna för allt och kolla att de funkar för Windows XP. Helst ska de vara certifierade (godkända) av Microsoft.

Permalänk

Så där är min dator med och det är ram som det är fel på. Har beställt nytt men får klocka ner så länge för att den ska fungera.
Du kan testa minnet med:
http://hcidesign.com/memtest/
http://www.memtest86.com/

Permalänk
Medlem

mm ska köpa minne när jag får lön nu, blir väl 2*512 :> eller nåt i den stilen, hur vet man vilket minne man ska ha? finns ju en del olika sorter att välja mellan :/

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.