Permalänk

Fast IP med Comhem?

Jag undrar ifall det finns något smidigt sätt som gör att man kan behålla IP:et med IC2000 och Motorola-modemet? Det håller ju i bästa fall några dagar ifall man låter modemet vara igång. Vet även att man kan kolla diverse inställningar på http://192.168.100.1/ men jag känner mig lite osäker på vissa inställningar. Hjälp mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Om du tar emot IP via DHCP (dynamiskt) från din ISP så går det inte att kontrollera vilken adress man blir tilldelad. Om man har "tur" så kan man få behålla samma adress länge, har man "otur" så förändras adressen varje gång DHCP-lånet går ut. Det finns dock en metod som ibland fungerar för att få en speciell adress man vill ha. Det finns ett inbyggt stöd i DHCP-protokollet att skicka med en begäran om att få sig tilldelad en viss adress (DHCPINFORM). Detta fungerar dock inte om denna funktion är avstängd/förbjuden i den aktuella DHCP-servern. (T.ex. Bredbandsbolagets DHCP-servrar struntar i sådana begäran)

Jag vet inte om det fortfarande är så i ComHems nät, men när jag använde ComHem så gick det i de flesta fall att specicera vilken adress man ville ha, och man fick den också. Det fungerade iofs. bara så länge man inte blev utsläng på ett helt nytt "nätverk", dvs. att IP-adressen ändrade sig "för mycket" (om man t.ex. hamnade på ett nytt /16). I Linux gör man detta genom att starta dhcpcd med parametern "-s [ipadress]".

Permalänk

Tackar för infon! I värsta fall får jag väl fortsätta köra med mitt No-IP DUC.

Permalänk

Med mitt nemo modem hade jag samma ip i över 1 år men sen när jag vart med motorola får man nytt hela tiden !! (comhem)

Visa signatur

|MSI MAG B560M MORTAR|I5 11400f|32Gb ddr4|Sapphire RX 7600 XT 16 gb|

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är det två helt skilda system som ComHem kör med nu, ett "NeMo-system" (som är utvecklat av nått Isrealiskt företag), och ett DOCSIS-kompatibelt system (en väldigt spridd standard) med Motorola-modemen.... kan hända att det är lite olika inställningar i dessa olika system, och att de använder sig av olika DHCP-servrar. Jag kan dock inte svära på att det är så.