Permalänk
Medlem

Uppgradering av datorn

Ok nu tycker jag att det är dags att uppgradera datorn, fast jag har ett problem jag tänkte övergå från Intel till Amd eftersom jag troligtvis uppgraderar datorn var 16:e månad,

jag tänkte införskaffa AMD 2700+ Barton ca 1000kr +1024DDr Twinmos 1300kr + något fint moderkort. Ska köpas från dator datorbutiken. tänkte ha en budget på 3200kr.
Nu är frågan om dessa är kompatibla med min dator, jag har en Dimension 8200 med Minitower chassi, Turtle beach ljudkort, huvudfrågan är väl om dessa passar inuti chassin och om jag behöver ett nytt fläkt.. jag har 2 fläktar.

All hjälp uppskattas, hmm hur får man reda på hur processor moderkortet klarar av?

sen undrar jag om det finns nåt hake med Barton den är ju så billig

tack i förhand

Permalänk

Först och främs finns det ingen Barton 2700+, den börjar på 2500+ och sen kommer 2800+.
Ett dell chassi bör väl ha en atx formfaktor och då ska ju alla moderkort i atx utförande passa i det.

Eftersom du ska köpa via datorbutiken så kolla i infon för moderkorten. Klarar den en max fsb på 400mhz så klarar den barton. Barton finns med 333 och 400mhz fsb.

En ny CPU kylare kommer du nog behöva eftersom dell väl bara kör med Intel grejer, det e olika fästanordningar för CPU kylarna på AMD och Intel så.

Finns väl ingen hake med barton, jag tycker då den fungerar bra.

AMD är ju billiga, förutom deras Opteron processorer då hehe.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Barton 2500, 2600, 2800, 3000 och 3200 finns. Barton 2500+ är att rekommenderas då den har lägst multipel vilket gör den till bästa klockningsprocessorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

så jag tänkte ta datorbutikens alternativ:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DBU026

om min cpu pajar för jag en ny av www.datorbutiken.com eller kommer de att babla att jag får skylla mig själv om jag överklockar?

då undrar jag om man måste överklocka hela tiden eller om man kan ha på vanligt? jag lär inte behöva 2.2 Ghz förran 6mån eller så.

Permalänk
Antielefant

Rekommenderat kan vara att köra klockat från början. Har inte märkt att 2500+ har nåt större problem att ligga på 2200 MHz och det snabbar ju även upp minnena ganska rejält.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync