bytt Epox 8rda3+ mot 8rda+ och temperaturen gick åt fanders!
Hejsan!
Mitt första inlägg här, och jag e inte alls någon expert, så jag hoppas ni ursäktar om jag använder lite udda terminologi.
Så här är det:
Jag hade ett Epox 8rda3+ förut. På den satt en Barton 2500XP, två 256mb minnen och ett stycke GeForce FX 5200.
Minnena skulle egentligen inte klara av 200mhz, men det gjorde de utan problem, och jag körde datorn som en 3200XP i ett halvår utan att den havererade (temperaturen låg runt 46-52 grader, beroende på om jag spelade eller inte).
MEN, vissa DX9 spel startade om datorn och det spelade ingen roll om jag klockade ner eller ej. Efter lite testande kom jag på att om jag stängde av det inbyggda C-media AC97 ljudet så funkade spelen bra.
Så nu har jag köpt ett Epox 8rda+ istället, med Soundstorm på. Samma processor, minnen och grafikkort har åkt på den nu.
...och det är total misär.
På standard 166mhz och 2500XP inställningar så åker fanskapet upp i 60 grader direkt! Och dessutom, om jag klockar den till 200mhz och 3200XP, som fungerade på det gamla kortet, så kommer jag inte in i Windows (datorn bootar, men XP slutar att ladda lite slumpmässigt innan login skärmen).
Utan att klocka minnena, så kommer jag bara upp i en 2800XP innan moderkortet säger ifrån (dvs. startar datorn i 1100mhz).
Jag kommer ihåg att när min kompis monterade fläns och fläkt på processorn förut, så var han noga med att inte ta för mycket kylpasta, för det skulle vara dåligt. Men den här gången så tog han i ordentligt, för att det överflödiga glider ju ändå undan, enligt honom. Jag har inte en susning.
Känner jag på flänsen så verkar den sitta stadigt, men jag kan vrida på den lite i sidled... vet inte om det var så på den gamla kortet, eller ej.
Vad skall jag göra? Jag tog ju inte ett sånt där nytt Abit an7 kort, för jag trodde jag skulle spara några slantar och dessutom slippa installera om XP.