Hur snabbt reagerar en jordfelsbrytare?

Permalänk

Hur snabbt reagerar en jordfelsbrytare?

Är det någon här som vet det? Jag är medveten om att det kan variera från ett fakbrikat till ett annat, men finns det något genomsnittligt värde?

Tacksam för svar

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk

Varför vill du veta det?

Oavsett fabrikat så väl ändå huvudsaken att den fungerar och det ska väl alla göra hoppas jag Manglar du sladden med gräsklipparen så är det bara hoppas på att den funkar

Vill också påpeka att Sundsvall vart smekta av Västerås i hockey i onsdags 2-0 :D:D:D

Ditt val av placering av denna fråga kanske inte passar under "Hemmabyggen - Chassin" testa att lägga den nån annanstans som har lite mera anknytning till din fråga

Tack för mig

Permalänk
Medlem

en jordfelbrytar reagerar så snabbt att du inte hinner känna att du kortsluter 220W. Stoppa fingrarna i kontakten så får du se.. du kommer att bli överaskad. Vi snackar tusendelars sekunder.

Visa signatur

Intel P4C 2.6@3.25GHz || Asus P4C800-E Deluxe || GeForce Ti4600 || 2048 MB PC4000 DDR || CNPS7000Cu || ZM80A-HP || 2x 17" EIZO TFT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AgentXTC
en jordfelbrytar reagerar så snabbt att du inte hinner känna att du kortsluter 220W. Stoppa fingrarna i kontakten så får du se.. du kommer att bli överaskad. Vi snackar tusendelars sekunder.

Tror att jag klarar mig, jag har ingen jordfelsbrytare
Men jag skriver ett litet arbete om den, så jag skulle vilja veta hur snabbt den slår ifrån.

Och till Mathias:
Jag skiter i soplaget Sundsvall Har alltid varit ett Timrå-fan.

Tack för svaren.

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem

tror det beror på var i sinuskurvan man befinner sig när det kortsluts

men det är iaf under en tiondel av en sekund.
du hinner inte märka det

EDIT: Utlösningstid: ≤30 ms

Permalänk

Hehe, ok

Permalänk

Hur funkar en jordfälls brytare?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikaelkrantz
Hur funkar en jordfälls brytare?

Jordfelsbrytare heter det.
Jo dom funkar så att om det försvinner ström så bryter den fas och nolla.

Igenom jordfelsbrytaren går alla tre faserna och nollan, jordfelsbrytaren mäter och kontrollerar att det går lika mycket ström igenom nollan som det går i L1, L2 och L3, försvinner det mer än ett visst värde så bryter den alla faser.

Exempel.

I kåken där hemma så flyter det 10A igenom fas till belastningen och tillbaka i nollan, allt är frid och fröjd.
men sen kommer lille per på 5år och tycker att han kan köra en skruvmejsel igenom skalet på belastningen och in i kretsen, resultatet är att det flyter ström igenom lille per.

alltså så flyter en del av strömmen igenom lille per och en igenom nollan.
jordfelsbrytaren märker detta å bryter faserna på mindre än 30ms som TarzanBoy sa ovan.

slutsatsen är att kåken slocknar lille per överlever men får lite smisk av sin mamma för att han ska lära sig att inte leka med elektricitet.

Funkar den förklaringen?

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Avstängd

en jordfelbrytare ska lösa ut på någar MS sec.. innan .. datorn hinner skadas !

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TarzanBoy
tror det beror på var i sinuskurvan man befinner sig när det kortsluts

men det är iaf under en tiondel av en sekund.
du hinner inte märka det

EDIT: Utlösningstid: ≤30 ms

Hmm, tur att man inte har det själv

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Det går behöver iof inte vara mindre än just 30ms. Det är vid en viss felmarginal i strömflödet som Power_Slave just förklarade. Om jag inte minns fel så är det normalt att det är vid 20mA som den bryter, och då beror hastigheten på hur snabbt relät hinner slå ifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
en jordfelbrytare ska lösa ut på någar MS sec.. innan .. datorn hinner skadas !

Tror inte att dom uppfann jordfelsbrytare för att skydda våra datorer, utan våra liv. Swecare i ett "nötskal".;)

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed

Haha

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

30mA är det en "normal" jordfelsbrytare löser ut.

Sen finns det snabbare som man har i skoler också vidare, dom vi hade i skolan löste redan vid 15mA.

Det finns även jordfelsbrytare som fungerar som brandskydd, som löser ut vid ca 300mA. Men det är ju en helt annan grejj...

Tiden beror på sinuskurvan. Men det är ruggigt snabbt.

Källa: Våran lärare "Dhal" på El-Programmet.

Visa signatur

Jag skyller alla stavfel och andra grammatiska fel på min dyslexi.

Permalänk
Medlem

Vi kanske inte skall förlita oss förmycket på brytaren.
Typ vid ett blixtnedslag kan man ju hälsa hem med både Dator och Kablar.

Hadde en vid varje uttag typ en klarade sig efter ett nedslag i kraftstationen.

Permalänk

reagerar jordfelsbrytare på blixtnedslag? Visst den kanske slår ifrån pga andra anledningar men att den slår ifrån pga strömskillnader är nog lite svårt. Bryter den om det kommer mer ström på nollan än faserna?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power_Slave_
Jordfelsbrytare heter det.
Jo dom funkar så att om det försvinner ström så bryter den fas och nolla.

Igenom jordfelsbrytaren går alla tre faserna och nollan, jordfelsbrytaren mäter och kontrollerar att det går lika mycket ström igenom nollan som det går i L1, L2 och L3, försvinner det mer än ett visst värde så bryter den alla faser.

....

Det är en grunka till trefas motorer som du beskriver, har namnet på tungan med tyvärr får jag inte fram det.. motorskydd eller något sånt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

i ett trefas system går det ingen ström genom nollan normalt sett, ifall det gör det är det brott på en av faserna.... eller något annat väldigt fel.

det du tänker på är ett motorskydd, överströmsskydd, överlastskydd , kortslutningsskydd e t c.
finns många namn...

Fungerar ungefär som en trög säkring, desto större överström, desto snabbare bryter det från motorn.

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed

HAHA

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkitikkitavi
i ett trefas system går det ingen ström genom nollan normalt sett, ifall det gör det är det brott på en av faserna.... eller något annat väldigt fel.

det du tänker på är ett motorskydd, överströmsskydd, överlastskydd , kortslutningsskydd e t c.
finns många namn...

Fungerar ungefär som en trög säkring, desto större överström, desto snabbare bryter det från motorn.

/rickard

Säg aldrig att de går ström i nollan ,, beror ju på om de är D eller Y kopplat..
ifall de är y kopplat och belastning över faserna är olika stora så kan de bli "spill" ström eller va man ska säga..

Permalänk

fy, inte belastar du väl faserna olika

helt rätt.
Jag tänkte dock mer på t e x en trefas motor , som skall dra helt symmetriskt. Ingen ström är då lika med låg ström, eftersom man p g a lindningstoleranser aldrig f¨år exakt samma i t e x en motor.

spisar mm som går på trefas brukar vara inkopplade med olika värmeelement på de olika faserna.

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk

En jordfelsbytare i ett normalt hem löser ut då det går ström i jordledningen, inte nollan. Kortsluter man fas och nolla, så löser inte jordfelsbrytaren, utan säkringen.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros