Permalänk
Medlem

Ström"brytare"

Hej jag undrar om nån har nåt tips om vad man kan använda till strömbrytare till en lcd, Inte en vippströmbrytare el lik. jag skulle vilja ha en sån som sitter på typ cd-rom spelare alltså bara ett tryck=igång ett til av men behöver man inte nåt spec chip till den eftersom den bara leder igenom ström nåt den e intryckt och så fort man släpper så slutar det leda.. nåra tips??

Mvh Jine

Edit: En sån här:

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

om du ska ha en sån så skulle ja gissa på att du får programera en enchippare. när man använder en sån strömbrytare som du beskriver så kortsluter man bara två "pinnar" och i och med det så startar en process. t.ex. när du startar datorn, det räcker med att man nuddar med ett metall föremål på poweron pinnarna.

men du kan använda en knapp som man trycker in fast även har två lägen. (In/Ut)

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Medlem

Jo jag e inte så bra på chipning o sånt men finns det inget sånt att köpa nån stans nån som vet?

Jo jag vet att jag kan använda en on/off stråm brytade men det e så jävla jobbigt eftersom jag ska ha den till min lcd och om man skulle ha en sånn skulle jag behöva hålla i min lcd"låda" för att stänga av /stätta på...

Iaf har du nåt tips om en enchippare som är färdig programerad för just detta?

Mvh Jine

Visa signatur

Permalänk

För att få det att funka behöver du en elektronisk koppling av något slag. Jag la upp en ritning på en sådan för några veckor sedan under ritningstråden här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&goto=lastpost&...
Kretsen använder ett relä för att agera strömbrytare, men om du bara ska koppla in en LCD eller något liknande som inte drar så mycket ström (<100mA) så kan du koppla in den direkt mellan plus och transistorn istället för reläet; då behövs inte dioden heller.
En enchipsdator fungerar naturligtvis också men det känns som overkill för en så enkel sak och det finns inga förprogrammerade att köpa för detta ändamål utan du måste programmera den själv.

Edit: Fast när jag tänker närmare på det vore det inte helt fel att använda en liten enchipsdatorn, typ AT 90S2323 t.ex. för det - kretsen blir väldigt kompakt på det viset - en 8-bens-IC, en kristall, två små kondensatorer och eventuellt en transistor och ett motstånd. Nackdelen är att en AT 90S2323 kostar närmare 50:- och du kommer inte undan programmeringen.

Permalänk
Medlem

Skulle det vara möjligt att programera ett chip typ AT 90S2323 för en som alldrig har programerat sånt förut lr är det för svårt??

Visa signatur

Permalänk

Nja. Har du sysslat lite med elektronik borde det inte vara några större problem. Vad du behöver är en programmerar av något slag. Dessa går att köpa för 400-500, eller så bygger du din egna för under en tia. Sen behöver du ett kopplingsdäck av något slag för att göra testkopplingar och för enkel programmering av kretsen. Själva programmet i fråga är extremt enkelt, men eftersom programmering normalt sker i assembler så kan det te sig ganska kryptiskt till en börja om du inte programmerat mycket innan och/eller är insatt i hur en dator fungerar i grunden. Det är dock inget som du inte kan lära dig på några timmar. All dokumentation och all mjukvara du behöver finns att ladda ner gratis på nätet.

Annars finns det utvecklingspaket med allt du behöver för att komma igång att köpa för under tusenlappen, men det är mycket pengar att lägga ut om du inte tänker hålla på med det mer i framtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Edit: Fast när jag tänker närmare på det vore det inte helt fel att använda en liten enchipsdatorn, typ AT 90S2323 t.ex. för det - kretsen blir väldigt kompakt på det viset - en 8-bens-IC, en kristall, två små kondensatorer och eventuellt en transistor och ett motstånd. Nackdelen är att en AT 90S2323 kostar närmare 50:- och du kommer inte undan programmeringen.

AT90S2323 har inbyggd oscillator också, så man klarar sig utan kristallen. Det blir en ännu mer kompakt lösning.

Men om man kollar hos Elfa ser man att de säljer en ATtiny15 som är några kronor billigare och har intern oscillator och dessutom A/D-omvandlare. Att döma av prissättningen tror jag att Atmel håller på att fasa ut sina gamla AVR-kretsar till förmån för ATmega och ATtiny-serierna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sikmeister
AT90S2323 har inbyggd oscillator också, så man klarar sig utan kristallen. Det blir en ännu mer kompakt lösning.

Men om man kollar hos Elfa ser man att de säljer en ATtiny15 som är några kronor billigare och har intern oscillator och dessutom A/D-omvandlare. Att döma av prissättningen tror jag att Atmel håller på att fasa ut sina gamla AVR-kretsar till förmån för ATmega och ATtiny-serierna.

Aha, det missade jag - det är ju klart ett bättre alternativ då, fast A/D-omvandlarne känns rätt meningslös i detta sammanhanget... Men man kan ju alltid använda kretsen för temperaturkotroll eller något liknande också samtidigt. Använder man den interna oscillatorn blir det ju IO-pinnar över till det.

Permalänk
Medlem

Okeej tack jag ska googla lite sen o titta runt.. Tack ingen!

Mvh Jine

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du använder dej av 2st sådanna brytare (en av och en på) skulle du kunna lösa det hela med ett billigt relä som inte behöver programeras

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

art till ett relä som skulle passa (elfa art)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta skulle funka perfekt. (5V versionen 37-162-06 )

Jag kom på att du kommer att behöva en vanlig 1pol strömbrytare (bistabil) som start och en som är sluten tills du trycker ner den och då bryter den kretsen (unistabil) som stop. Strömställare som skulle passa till detta är bland annat sådanna som sitter i vanliga datormöss.

Edit: Schemat nedan är felaktigt!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Jag kom på att du kommer att behöva en vanlig 1pol strömbrytare (bistabil) som start och en som är sluten tills du trycker ner den och då bryter den kretsen (unistabil) som stop. Strömställare som skulle passa till detta är bland annat sådanna som sitter i vanliga datormöss.

Du menar slutande/brytande och inte unistabilt/bistabilt. Och i ditt kopplingsschema ser det ut som du förväxlat pinnarna (väldigt kryptisk ritning för reläet som Elfa har, det medger jag), men som jag tolkar det ska du flytta tråden som går till pinne 6 till pinne 4 istället, och likadant på andra sidan att tråden som går till pinne 11 flyttas till pinne 13. Annars är det ju lysande.

Permalänk
Medlem

Japp så ska det såklart vara!! Sorry!
Här kommer ett fungerande schema..

Slutande/Brytande är det samma som Unistabilt/Bistabilt med det föstnämnda är förvisso mer svenska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är Start och stop 2 brytare asså?

Ska stop alltid ha kontakt lr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja den ska alltid ha kontakt till du bryter den genom att trycka på den..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bistabil vippa och en transistor som buffert borde väl vara det enklaste?

Annars är Atmels processorer billiga och enkla att ha med att göra. Det enda kruxet är ju att man måste bygga/köpa en programmerare.

Och ja, AVR:erna är på väg att fasas ut. AT90S8515 har tex slutat tillverkas till fördel för ATMega8515. Att de sedan inte fått igång pruduktionen på megan ordentligt är ju bara att beklaga. Rätt svår att få tag i , eller har iaf varit det ett tag nu. Nåja, det har inte med saken att göra.
ATTiny är en "perfekt" serie för såna här småsaker. Har man väl en programmerare så är det bara att bygga "vad som helst".
Det enda man kan säga om den inbyggda oscillatorn är väl att den inte är så exakt, så är det frågan om tidkritiska saker bör man använda en extern oscillator eller en kristall. Men i detta fall spelar det ju ingen roll.

Permalänk
Medlem

hmm om jag inte tar fel så är det där en mikro-brytare och en sådan fungerar exakt som han skrev ett tryck = ut ett till tryck = in på en cd läsare

Visa signatur

siika.....
amd Athlon XP2600+||Abit NF7S Rev 2.0||ocz tec 512 ddr 400Mhz||Geforce FX 5600EQ 256ddr||
VattenKylning @ cpu,gpu,nordbrygga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Slutande/Brytande är det samma som Unistabilt/Bistabilt med det föstnämnda är förvisso mer svenska.

Nix.
Unistabilt = stabilt i ett läge (uni = ett), dvs som en tryckknapp, som går tillbaka till sitt ursprungsläge när man släpper den.
Bistabilt = stabilt i två lägen (bi = två), dvs en strömbrytare typ lysknappen på väggen som stannar kvar i det läget du ställde den i sist.

För kopplingen ska du alltså ha en slutande och en brytande knapp och båda ska vara unistabila.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av siika
hmm om jag inte tar fel så är det där en mikro-brytare och en sådan fungerar exakt som han skrev ett tryck = ut ett till tryck = in på en cd läsare

Nej, en mikrobrytare är unistabil (se ovan), men den är däremot nästan altid både brytande och slutande och skulle fungera alldeles ypperligt för detta ändeamål. Man behöver bara maskera den lite med någon snygg knapp på något sätt eftersom mikrobrytare i sig själv inte är snygg och definitivt inte praktisk att trycka på direkt som knapp (den del som trycks ner är normalt ynkligt liten).

Den absolut enklaste lösningen på problemet vore naturligtvis att ha en bistabil tryckknapp. Nackdelen är att det inte funkar om du vill att LCDn alltid ska vara avstängd från början när du startar datorn.

Permalänk
Testpilot

en d-vippa kan kanske hjälpa: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012888.htm koppla ihop Q invers med D och sen tryckknappen på CK. varje gång man trycker så ändras utgången Q mellan 1 och 0. Tyvärr kan man inte få ut nån enorm ström med den så man kanske måste driva ett relä med den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
en d-vippa kan kanske hjälpa: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012888.htm koppla ihop Q invers med D och sen tryckknappen på CK. varje gång man trycker så ändras utgången Q mellan 1 och 0. Tyvärr kan man inte få ut nån enorm ström med den så man kanske måste driva ett relä med den.

Eller en J-K-vippa kopplad som en T-vippa, precis som min koppling som jag nämnde i min första post i den här tråden. Ritning finns att beskåda här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2637855...

Permalänk
Medlem

Dom sista inläggen fattade jag inte men jag tror jag kör på detta schema:

Men jag har 2 brytare som får kontakt när man trycker in den men jag har ingen som gör tvärt om alltså bryter kontaknen vid intryckt läge, Nån som kan tipsa om nån sån på elfa??

Mvh Jine

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Dom sista inläggen fattade jag inte men jag tror jag kör på detta schema:
http://213.141.94.251/~ptz0n/swec/rela.gif

Men jag har 2 brytare som får kontakt när man trycker in den men jag har ingen som gör tvärt om alltså bryter kontaknen vid intryckt läge, Nån som kan tipsa om nån sån på elfa??

Mvh Jine

Det finns massor av varianter och vilken du vill ha beror på hur du vill att den ska se ut.
Denna t ex finns i både slutande och brytande utförande: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/122375.htm

Permalänk
Medlem

Okej men jag hade tänk mig nåt liknande i denna stil:

Mvh Jine

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Okej men jag hade tänk mig nåt liknande i denna stil: http://www.elfa.se/images/lowres/l1581.jpg

Mvh Jine

Sådana finns inte som brytande (åtminstone inte på Elfa). Denna är det närmaste jag hittade: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/123892.htm Denna finns för övrigt även som bistabil (dubbeltryck) - med den skulle du inte behöva relä och bara denna enda knapp. Annars får du nog använda mikrobrytare istället typ denna: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2009692.htm eller brytare tagna ur en gammal datormus, som redan sagts tidigare i tråden.

En sak till: för att vara på den säkra sidan bör du koppla en diod parallellt med spolen på reläet. Placera den så den inte leder när strömmen till spolen är påslagen, dvs mellan ben 1 och 16 med ringen närmast pinne 16 (+5V). När ett relä släpper kan nämligen kontaktelementet inducera en ström i spolen och detta kan ge upphov till väldigt höga spänningar som kan skada din dator om du har riktig otur. Vilken typ av diod spelar ingen större roll, en 1N4001, eller 1N4148 funkar t ex utmärkt.

Permalänk
Medlem

Okje tack för hjälpen då!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag byggde min lcd så läste jag om LCD:er som hade bränts pga att dom inte hade någon strömmatning....dock inte säker på detta.

Visa signatur

Save A Tree! Eat A Beaver!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeoRanga
När jag byggde min lcd så läste jag om LCD:er som hade bränts pga att dom inte hade någon strömmatning....dock inte säker på detta.

Det låter ganska otroligt, men inte helt omöjligt. En del känsliga kretsar kan ta skada av att få signaler in om de är kopplade till en spänningskälla som inte är påslagen. Detta beror på att ett avstängt nätaggregat många gånger fungerar nästan som kortslutning mot jord när de är av, och får kretsen in en spänning på en signalingång så kan det tänkas att denna spänning överstiger genombrottsspänningen för transistorerna i kretsen vilket får en ström att flyta på fel håll genom dem och skadar på så vis dem. För att detta ska kunna ske måste LCDn vara inkopplad till plussidan på ett avstäng nätaggregat, är nätaggregatet på ser jag ingen möjlighet att det skulle hända, men för säkerhets skull koppla in brytare mellan plus på nätaggregatet och LCDn och inte mellan LCDn och jord. En annan säkerhetsåtgärd man kan ta är att koppla in resistorer på 1 kohm eller så på signalledningarna mellan parallellporten och LCDn - då begränsas strömmen som kan gå från parallellporten. Jag vet inte om det skyddar direkt mot det scenario som jag beskrev ovan, men det skyddar mot andra otrevliga fenomen såsom felkopplingar eller kortslutningar.