Permalänk
Medlem

Statisk elektrisitet...

Vet inte vad denna tråden passar in, men förhoppningsvis hittar denrätt ställe till slt iaf.

Jaja, jag har nu köpt mig en dator. Tyvärr kommer den inte komma förrän nästa fredag/måndag om en vecka då vissa delar var slut i butiken =(

Till frågan då: Försvinner den elekromagnetiska spänningen nästan helt när man stänger av datorn, eller alstrar den fortfarande en massa spänning?

Permalänk
Medlem

Re: Statisk elektrisitet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Vet inte vad denna tråden passar in, men förhoppningsvis hittar denrätt ställe till slt iaf.

Jaja, jag har nu köpt mig en dator. Tyvärr kommer den inte komma förrän nästa fredag/måndag om en vecka då vissa delar var slut i butiken =(

Till frågan då: Försvinner den elekromagnetiska spänningen nästan helt när man stänger av datorn, eller alstrar den fortfarande en massa spänning?

Spänning är en enhet associerad med volt. Populärspråkligt antar jag att man kunde kalla det elektormagnetisk strålning, fast det är som bekant frågan om elektriska och magnetiska fält.
Svaret på din fråga torde vara, ja den mesta strålningen försvinner. Magnetiska fält i elektriska komponenter är beroende av flödesändrigar, medan elektriska fält beror av potentialskillnader (förenklat). Alltså borde magetiska fält så gott som försvina medan det kan finas kvar små elektriska fält då det finns gott om kondensatorer och annat i en dator som behåller energi.
Varför undrar du? Dessa fält är normalt sett skärmade av ditt chassi och rätt små hur som helst... För att inte tala om mikroskopiska när datorn är avstäng.

Påpeka gärna eventuella felaktigheter i mitt resonemang, det är väl mest tillämpad och generell fysik. Det kan finnas saker jag inte har tänkt på.

Permalänk

du får nog en större ESD (Electro static discharge)urladdning om du tar av en stickad tröja å sen tar i elementet

Visa signatur

Chieftech Dragon Midtower MSI K7N2 delta ILSR AMD XP2600 @ 2.11Ghz (+41c) Corsair 2x512Mb (PC2700) MSI FX 5900 VTD 128 @ 440/930 4x 120 GB Western Digital (8mb cache) Bios ver 7.6 480W ANTEC TRUE POWER PSU

Permalänk
Medlem

Har aldrig brytt mig om den statiska elektriciteten, då jag aldrig fått en stöt från något om man borträknar alla gånger jag pillat på elstängsel och dylikt.

helt onödigt inlägg, men iaf!

Permalänk
Medlem

Så ni säger att det inte är något (iaf inte mkt) elektriskt fält kring datorn då!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Så ni säger att det inte är något (iaf inte mkt) elektriskt fält kring datorn då!?

I normala fall, nej. Om den har delar som är trasiga eller felkonstruerade kan större läckfält förekomma, men så gott som all elektrisk utrustning som säljs i sverige idag är kontrollerad och typgodkänd.