Confused!!Hur mycket mer drar en Amd jämnför med Intel?

Permalänk
Avstängd

Confused!!Hur mycket mer drar en Amd jämnför med Intel?

Börjar bli lite confusad då jag ska köpa mig ett nytt system har tyvärr kommit fram till att det får bli AMD igen då det är billigast...Men alltså vad drar mest ström en AMD Xp 2100+ eller en Pentium 4 celeron 2.2Ghz?...När det gäller den kallast processorn med orginalkylning så är det ju helt klart en Celeron som vinner med sina 30grader. Jämnfört med Amds på nästan 50-60grader med orginalkylning(varmt).Ser gärna att ni svarar i % eller så

Gärna lite snabba svar tack!*Pussa fnissa*

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det skulle spela för roll hur mycket de drar. Men jag kan ju säga att Celeron är helt värdelös om man jämför med en XP i prestanda.

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vegeta_ssj
Förstår inte vad det skulle spela för roll hur mycket de drar. Men jag kan ju säga att Celeron är helt värdelös om man jämför med en XP.

Varför det är så vikigt?Jaru bor man i en lägenhet där man betalar el så är det inte direkt billigt om man har en dator som drar mycket ström...Det enda datorn som drar lite ström just nu är min bärbara dator!

//Farbror B@loo

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem

Confusad?
Celeron (och P4) avger mindre värme när de kör i tomgång (dvs när du inte gör nått som belastar processorn), men när processorn får jobba hårt så avger de ungefär lika mycket värme.
Skillnaden är att standardkylaren till AMD-processorn är mindre och blir därför lite varmare, sen är tempmätaren i princip alltid dåligt inställd och det verkar vara tradition att visa för mycket på AMD-system och för lite på Intel-system (men det finns undantag).

Ska man räkna i värme/prestanda så vinner AMD-processorn stort eftersom den är betydligt snabbare än en Celeron 2.2 GHz.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Confusad?
Celeron (och P4) avger mindre värme när de kör i tomgång (dvs när du inte gör nått som belastar processorn), men när processorn får jobba hårt så avger de ungefär lika mycket värme.
Skillnaden är att standardkylaren till AMD-processorn är mindre och blir därför lite varmare, sen är tempmätaren i princip alltid dåligt inställd och det verkar vara tradition att visa för mycket på AMD-system och för lite på Intel-system (men det finns undantag).

Ska man räkna i värme/prestanda så vinner AMD-processorn stort eftersom den är betydligt snabbare än en Celeron 2.2 GHz.

Okej..får väl ta å köpa mig en Amd då*suck*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Okej..får väl ta å köpa mig en Amd då*suck*

Varför suck? Något fel med amd eller?:confused:

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk

Om man räknar i Watt så drar min dator: Ca 60W
Min skärm drar: Ca 55W

Men jag tvivlar på att det är nån större skilnad AMD och Intel i det avseendet..

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vegeta_ssj
Varför suck? Något fel med amd eller?:confused:

Jaru körde på en Duron 1300Mhz förut och säger såhär den drog ju fan mer ström på en månad än vad min Celeron på 2Ghz,512mb minne och 240gb minne drog på 2 månader

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaru körde på en Duron 1300Mhz förut och säger såhär den drog ju fan mer ström på en månad än vad min Celeron på 2Ghz,512mb minne och 240gb minne drog på 2 månader

Det har jag mycket svårt att tro om duronen inte hade x-antal håddiskar och fläktar nog för att simulera ljudet av ett jetplan. Processorn spelar ingen större roll i det sammanhanget.

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Medlem

offtopic det är grymt irriterande med folk som håller på med alla desso lunar-fasoner t.ex. *LeR*, *KrAmIz* och *Pussa fnissa*. var snäll att sluta

ontopic. vadå suck är du en intel fanboy eller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
offtopic det är grymt irriterande med folk som håller på med alla desso lunar-fasoner t.ex. *LeR*, *KrAmIz* och *Pussa fnissa*. var snäll att sluta

ontopic. vadå suck är du en intel fanboy eller

Off.Topic:Kunde inte motstå måste ju prova någon gång

On.Topic:Självklart att jag e :D..uppfödd med Intel å tänkte fan dö med Intel!

Veggeta_ssj:okej? tyckte Amd drog mer i ström..men det var någon konstig variant kommer fanken inte ihåg vad den heter dock

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en Celeron 2.2 då, men klaga inte sen när du märker att den är slöare än din gamla Duron 1300.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Hur dyr elräkningen blir beror ju på nätagget, inte CPUn. En Barton 2500+@3200+ med 1 stor HDD, ett par chassi fläktar och nån CD rom behöver nog ett bra 300W agg för att vara stabil, köper du en Celeron som är riktigt seg å har extremt dålig prestanda så kanske den behöver ett 250W agg och eftersom sådana är ovanliga idag kommer du nog ha ett 300W agg vilket som och då spelar de ju ingen roll vilken platform du väljer, eller hur?

Permalänk

*garv*

Hur många Watt ett nätagg än har så konsumerar datorn inte mer ström.

Ett system med ett 550W nätag drar exakt lika mycket som ett med 300W

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

hehe, blev lite orolig att lunar folket hade börjat ta över swec. nu kan jag sova gott igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Köp en Celeron 2.2 då, men klaga inte sen när du märker att den är slöare än din gamla Duron 1300.

Sant..Men har ju kört Celeron Tidigare å tyckte den var halvslö..Vill helst ha en P4:a men har inte råd tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
Hur dyr elräkningen blir beror ju på nätagget, inte CPUn. En Barton 2500+@3200+ med 1 stor HDD, ett par chassi fläktar och nån CD rom behöver nog ett bra 300W agg för att vara stabil, köper du en Celeron som är riktigt seg å har extremt dålig prestanda så kanske den behöver ett 250W agg och eftersom sådana är ovanliga idag kommer du nog ha ett 300W agg vilket som och då spelar de ju ingen roll vilken platform du väljer, eller hur?

Vad är dedär för snack? Hur dyr elräkningen blir beror på hur mycket komponenterna i datorn drar... att ett nätagg är 300W betyder bara att max effekt för för det är 300watt... inte att det drar 300watt! Olika processorer belastar nätagget olika mycket och därmed drar därför datorn även olika mycket beroende på vad man har. Om man har 2st datorer med 300watts nätaggregat men fast den ena har ett Radeon 9800XT istället för typ Gf4 Mx440 så kommer ju den med 9800XT dra mer än den med MX440... båda kommer inte dra 300watt

Permalänk
Avstängd

Okej nu kan vi ta en annan sak angående AMD som är lite knäppt om man frågar mig..Varför döper man e prollejäkel till 2000+ om den bara är på 1.6Ghz?hade det inte varit lättare och döpa den till 1600+ osv..ni fattar nog

Visa signatur

Permalänk
Citat:

och 240gb minne drog på 2 månader

jävlar vad mycket minne

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
jävlar vad mycket minne

Ops..mitt fel menade gb på hdd:n

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm... borde det inte kosta mer att köpa en ny dator än vad elräkningen kostar?

Klaga inte för mycket på mej om jag har fel, jag betalar inte elräkningen hemma

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Hmm... borde det inte kosta mer att köpa en ny dator än vad elräkningen kostar?

Klaga inte för mycket på mej om jag har fel, jag betalar inte elräkningen hemma

Gör inte jag heller då jag bor hemma! Men lite medlidanden har man med föräldrarna när en räkning på 4.000kr dimper ner säger såhär då tar man hellre fram den bärbara i 1 månad än låter den stationära rulla 40h/veckan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför det är så vikigt?Jaru bor man i en lägenhet där man betalar el så är det inte direkt billigt om man har en dator som drar mycket ström...Det enda datorn som drar lite ström just nu är min bärbara dator!

//Farbror B@loo

Säg att AMD drar 25 watt mer än en Celeron. Då ska vi räkna ut vad det kostar med dyr Vattenfall-lägenhetsel.

Elförbrukning + Energiskatt + Elcertifikatsavgift = ca 85 öre /kWh.
Extra förbrukning AMD 25 watt = 0.025 kWh x 85 öre = 2.125 öre / timme = 51 öre / dygn = 186 kronor / år.

15:50 i månaden....du kan kan köpa en chokladkaka mindre lr så.

Tips: Skaffa aldrig en eluppvärmd villa.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej nu kan vi ta en annan sak angående AMD som är lite knäppt om man frågar mig..Varför döper man e prollejäkel till 2000+ om den bara är på 1.6Ghz?hade det inte varit lättare och döpa den till 1600+ osv..ni fattar nog

Om du jämför en 2000+ på 1667mhz med någon annan prolle på 1,6-1,7 ghz kommer du nog fatta varifrån 2000+ märkningen kommer
deras rating är för att visa ungefär hur en Athlon XP presterar jämfört med en thunderbird i ghz, egentligen vet vi alla att dom vill jämföra med intels men officielltär det thunderbird.
AMD Athlon 64 2,2 ghz lr Intel Pentium 4 3,2 ghz, ja många skulle gå på inteln då den låter mycket bättre med 1 ghz mer, däremot så stämmer AMD Athlon 64 3400+ bättre då den presterar som en intel pentium 4 3,4 ghz ungefär

Permalänk
Medlem

Och de presterar något bättre än P4 2.0 ghz också enligt prolle tester runt om på nätet.
Speciellt i spel.

Permalänk
Medlem

Att någon ens funderar på elräkning kontra elförbrukning på datorn finner jag otroligt komiskt

Permalänk
Medlem

en dator drar ju relativt lite "el".

Permalänk
Medlem

har du inte råd att betala EL?omfg....:P

Visa signatur

i7 4790k 4 ghz 16 gb ram Radeon r9 powercolor 280 3 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinfi
har du inte råd att betala EL?omfg....:P

EL är svindyrt... Min elräkning ligger på 1900:- den här månaden men det är knappast datorn som pressar upp min elräkning. Jag käner en som har ett 20-tal datorer igång 24/7 i sin lägenhet och han har lägre elräkning än jag så datorn ska man nog inte skylla på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha kul och ha motorer på i lägenheten hela tiden elr?^^

Visa signatur

i7 4790k 4 ghz 16 gb ram Radeon r9 powercolor 280 3 gb