3 datorer utan korsad kabel? Utan swtich asso.

Permalänk
Medlem

3 datorer utan korsad kabel? Utan swtich asso.

Är det möjligt att få 3 datorer i ett nätverk utan att ha en hubb eller switch? Jag tycker det nästan borde gå om man har en dator med 2 nätverkskort och så är dom andra inkopplade till han med varsin korsad kabel. Då kanske det inte funkar så bra att typ tanka mellan dom 2 datorerna med bara ett kort men om man nu ska spela spel och killen med 2 nätverkskort är server så borde det väll gå.
Annars går det väll att göra som jag sa fast alla har 2 kort och är kopplade till varandra, men vi har inte kort så det räcker till det.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en switch bara? Kostar inte många kronor.

Permalänk
Medlem

Absolut inte svar på min fråga.

Permalänk
Medlem

du kan bygga den en egen passiv hubb genom att skarva tre sladdar på korrekt sätt!

du kommer dock behöva nån form av diod för att få rätt på det... googla på det!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Hedersmedlem

Japps, det fungerar, bara att skapa en nätverksbrygga mellan de två nätverkskorten.

Permalänk
Medlem

Ok, det hade ju varit intresant men jag har inte dioder hemma förutom lysdioder då

Permalänk
Medlem

sitter och funderar på hurvda det är tvunget med dioder, men jag vet faktiskt inte vad som händer om ett nätverkskort tar emot på TX kanalen... självklart samtidigt tar den även emot på RX...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Japps, det fungerar, bara att skapa en nätverksbrygga mellan de två nätverkskorten.

Vilket inlägg svarar du på?
Vad är en nätverksbrygga och hur gör man en sådan?
Svara snabbt är ni snälla.

Edit:
Googlade lite och hittade följande:
Med en nätverksbrygga kopplar du samman nätverkssegment på ett billigt och enkelt sätt. Det är viktigt att förstå vad ett nätverkssegment är för att förstå hur en nätverksbrygga fungerar. Ett nätverkssegment är en sektion av nätverksmedia som kopplar samman datorer. Anta till exempel att du har tre datorer: dator A, dator B och dator C. Dator A har två Ethernet-nätverkskort och dator B och C har ett Ethernet-nätverkskort var. En Ethernet-kabel som kopplar samman A med B skapar ett nätverkssegment. En Ethernet-kabel som kopplar samman A med C skapar ett annat nätverkssegment.

Men om då dator A är server i CS tex så kan dom bägge två joina och spela utan problem? Men dator A måste vara server lr?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Men om då dator A är server i CS tex så kan dom bägge två joina och spela utan problem? Men dator A måste vara server lr?

Spelar ingen roll vilkens om är server, det blir ett enda logiskt nät, det är själva tanken bakom det hela :).

Permalänk
Medlem

Gör ett ringnät

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Medlem

Precis, det kommer att fungera precis som om du hade ett vanligt nätverk med ex. hubb. De datorer med ett nätverskkort kommer att kunna skicka filer till varandra och det spelar ingen roll vilken dator som är server osv.

Den enda nackdelen är att datorn med 2 nätverskkort måste vara på när de andra två datorerna ska använda nätverket.

Permalänk

Jag har byggt mitt nätverk här hemma på det sättet.

internet
------------->|Router/Firewall|<------>|Brygga|<---->Gamecube

Jag gjorde såhär för att jag kör Gbit mellan de båda pc-maskinerna och gbitswitchar är fasligt dyra =(
Första pcn står som router med ICS winxp och den andra datorn med bryggade nätverkskort fungerar som en switch.

I windowsXP är det lätta att brygga 2 nätverskort, markera bara de båda anslutningarna i nätverksanslutningar delen, och tryck på "brygga".
Sedan väljer du bara ett gemensamt ip för de båda nätverkskortet.

Fungerar fint

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte XP på mittendatorn kan du testa det här programmet (har inte testat själv)
http://w1.581.telia.com/~u58107389/WinBridge.zip

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det funkar inte alls som det ska.
Det går bra att datorn med 2 kort har servern och att en spelar men när den andra datorn försöker joina så kommer ingen åt mig längre.
Den dator som först har joinat dissar och din andra kommer inte ens in.
Nu ska jag testa att köra med 2 kort i varje dator.
Hoppas det funkar.

Permalänk
Medlem

Hur menar du egentligen att du ska koppla ihop det hela med två kort i varje dator?

Permalänk
Medlem

Allt e löst, va ju tvungen att säga till datorn att jag skulle bryggkopla också