Permalänk
Medlem

Relä?

Jag har en liten radiostyrd bil, som ger ca 2,5 volt till en motor när jag trycker på gasknappen. Saken är den, att jag vill att den ska bli en strömbrytare istället, som släpper igenom mycket starkare strömar än 2,5 volt, när jag gasar.

Går det att göra, på ett smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

Har bilen inget fartreglage?
Ifall den inte har de och den ger ut 2,5volt så fort du gasar
så kan du säkert hitta ett litet relä som du kan dra med den spänningen
men du måste så klart byta ut motorn oxå..

Permalänk
Medlem

man mäter spänning i Volt och ström i Ampere

annars är det bara att göra som ovan sagt, ett relä direkt typ. kan dock vara svårt att hitta ett med 2.5v spolspänning så du kanske får köra en transistor typ

Permalänk
Medlem

Vikhe, visste att någon skulle påpeka det. :). I ren protest tänker jag inte ändra.

Jo, grejen var ju att jag vill bygga någonting eget, typ av en transistor då. Men skitsamma, jag behöver det inte längre.

Permalänk

Re: Relä?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag har en liten radiostyrd bil, som ger ca 2,5 volt till en motor när jag trycker på gasknappen. Saken är den, att jag vill att den ska bli en strömbrytare istället, som släpper igenom mycket starkare strömar än 2,5 volt, när jag gasar.

Går det att göra, på ett smidigt sätt?

Att du bara får 2,5 V över motorn när du gasar beror på att motorn drar mer ström när du gasar upp (motorn är mer belastad) vilket betyder att spänningen över den kommer att sjunka. Det troliga är att du egentligen får nästan fulla batterispänningen till den, men motorn belastar alltså batterierna så mycket att spänningen sjunker och det kommer alltså inte hjälpa om du sätter in relä i den. Vill du få upp spänningen behöver du nog byta ut batterierna mot en kraftigare typ. Vad för batterier sitter i den nu?