Permalänk
Avstängd

asp eller php anmälning

Hejsan..

Jag har håller på med en lansida som även ska innehålla anmälning. Hade tänkt mig typ i php men vissa säger att asp är bättre för detta. Har kanske inte nån dirket aning om hur jag skall göra så ideer vore fint.

Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

anmälning ?
till ett lan då eller nåt liknande ???

isf spelar nog inte php / asp nån roll
själv föredrar jag php.. men det är från person till person

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att skillnaderna mellan php och asp är minimala (förutom syntax och anropsord).
Du får bäst resultat om du använder det språk du är van vid. Jag har i och för sig själv aldrig pövat asp men php är relativt enkelt och dessutom liknar det c vilket är positivt om du har arbetat med det tidigare eller vill lära dig det senare.

Permalänk
Medlem

Varför skulle ASP vara bättre än PHP, eller tvärtom, för ett anmälningsformulär? De gör nog jobbet lika bra båda två. Som sagt, välj det språk du tycker verkar bäst eller som du vet någon annan som kan och kanske kan hjälpa dig. Jag föredrar PHP då jag aldrig i mina vildaste drömmar kan tänka mig att jag kommer köra windows på en server, iaf inte frivilligt, och därmed inte prioriterar ASP eftersom det inte har särskilt bra stöd för andra plattformar. Sen tycker jag PHP verkar mycket mer logiskt än ASP. echo "hej"; istället för Response.Write(Hej) (är det väl man skriver? Har för mig jag sett det nånstans) tycker jag är mycket lättare att skriva.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Avstängd

Okey, verkar inte som det spelar någon vidare roll då. Det jag funderade på nu är hur jag ska göra. Ska jag göra något slags formulär till nån databas som sedan länkas upp till internet? Vet inte riktigt, några ideer?

Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en databas. Det går även med textfiler, men jag anser att det är jobbigare. Med en databas behöver du ju dock mysql, postgresql eller liknande, har du tillgång till det? Textfiler funkar ju överallt, där behövs ju inget extra.

Antar att det lättaste är att köra ett formulär där besökaren skriver in lite uppgifter och sen sparas det i en databas. Sen används php/asp för att ansluta till databasen, hämta informationen och skriva ut den på sidan på ett snyggt sätt. Det är faktiskt det enda sättet jag kan komma på för att göra det. Förutom att köra textfiler då, men det blir ju samma procedur.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Avstängd

Kan bli lite krångligare att få tag i msql och dylikt, men det går ju alltid att försöka.

Vad menar du med textfiler? Hur funkar detta.

Så som jag har tänkt mig ska det vara är:

Personen fyller i ett slags formulär med tex, namn, nick m.m

uppgifterna skickas ev. till en databs som lägger upp detta så man kan se anmälda.

samt att ett mail skickas till användaren får ett mail om att man anmält sig.

vet dock då inte riktigt hur detta ska genomföras. Kanske hittar någon phpkunnig person som kan hjälpa mig.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Ptja, med filer får man använda filverktygen i PHP(eller ASP, men det verkar det ju inte som du ska köra). Formuläret är ju vanlig html, action="" i formuläret går till en phpsida, typ create_entry.php, och i den filen har du en liten felkoll(alla fällt ska vara ifyllda, innehållet i fälten får inte vara mer/mindre än x tecken osv), informationen skrivs till filen anmalda.txt (eller databasen, men det verkade ju inte aktuellt) med fwrite(), "du har blivit anmäld, tack" skrivs ut på skärmen, och användaren skickas till förstasidan(eller nån annanstans) m.h.a. en meta-refresh(kan använda Header("Location: sida.php"); såvida det inte ska skrivas ut något på skärmen först, t.ex. om du har tacktexten på sidan man skickas till), och sedan har du en sida där innehållet från filen läses in(fread()). Information om fwrite(), fread() och liknande finns på www.php.net. Sånt här finns nog information om på t.ex. phpportalen.net och andra liknande sidor. hotscripts.com kanske rentav har ett färdigt script som gör det du vill.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ok, tack så hemskt mycket filigran..
Ska se vad det blir av detta!

Mvh
Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt det smarta ni andra antagligen har sagt, men:
PHP är bäst om man kör apache.
ASP är bäst om man kör IIS.
Apache är generellt sätt bäst eftersom det funkar på fler OS.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

...och om du ska skicka mail går det enkelt med PHPs mail-funktion, kolla http://www.php.net/mail

Permalänk
Medlem

...vilket jag tycker vore väldigt jobbigt. Få ett mail för att man är intresserad. Tack, men nej tack. Man kan ju iofs få välja om man vill ha ett eller inte. Och måste man inte ha en mailserver för att det ska funka?

Citat:

For the Mail functions to be available, PHP must have access to the sendmail binary on your system during compile time. If you use another mail program, such as qmail or postfix, be sure to use the appropriate sendmail wrappers that come with them. PHP will first look for sendmail in your PATH, and then in the following: /usr/bin:/usr/sbin:/usr/etc:/etc:/usr/ucblib:/usr/lib. It's highly recommended to have sendmail available from your PATH. Also, the user that compiled PHP must have permission to access the sendmail binary.

Ser ut som det funkar dåligt på windows? Eller finns det en 'sendmail binary' till det oxo?

Det kanske rentav funkar om man använder t.ex. mail1.telia.com för att skicka mail? Alltså sin ISP:s mailserver? Isåfall får ni gärna upplysa mig, då jag har försökt använda mail() men aldrig orkat fixa en egen mailserver.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Sen tycker jag PHP verkar mycket mer logiskt än ASP. echo "hej"; istället för Response.Write(Hej) (är det väl man skriver? Har för mig jag sett det nånstans) tycker jag är mycket lättare att skriva.

Response.Write "hej"
echo "hej";

Ser rätt lika ut tycker jag

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Avstängd

Hmm, ser detta rätt ut. Får inte de riktigt att funka och jag har satt utnär jag inte riktigt vet hur det ska vara. NI som vet kan väll ändra och posta hur det ska vara!

<form method="POST" action="anamalan.php" enctype="php">
<anmalan.php="SaveResults" U-File=" |vad ska det stå här |" S-Format="TEXT/PRE" S-Label-Fields="TRUE" B-Reverse-Chronology="FALSE" S-Builtin-Fields --><!--anmalan.php="SaveResults" U-File="och vad ska det stå här" S-Format="HTML/BR" S-Label-Fields="TRUE" B-Reverse-Chronology="FALSE" S-Builtin-Fields --><!--anmalan.php="SaveResults" u-file="http://medlem.spray.se/da1337/anmalan.txt" s-format="TEXT/PRE" s-label-fields="TRUE" b-reverse-chronology="FALSE" s-builtin-fields --><p>
 </p>
<p>
 </p>
<p>
 </p>
<p>
 </p>
<p>
<!--anmalan.php="Validation" s-data-type="String" b-allow-letters="TRUE" b-value-required="TRUE" i-minimum-length="5" --><input type="text" name="T1" size="20"></p>
<p><input type="submit" value="Skicka" name="B1"><input type="reset" value="Återställ" name="B2"></p>

Mvh
Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Inaktiv

Hej

Jo, jag söker en liknande sak. Skulle behövt något typ av formulär som skickar all information man fyller i till vår mysql databas.

Permalänk
Medlem

Jare: Lägg det inom [.code][./code] eller [.php][./php] (helst [php] då det blir lite söta färger och man lättare kan skilja html från php) så blir det lättare att läsa.

Och vad fan är det där för nåt? Aldrig sett någon skriva PHP sådär.. vart hittade du det där nånstans?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

tja, det var en kompis som gav mig detta.. Jag har väll inte direkt någon aning om hur jag ska lägga detta inom [php] m.m..

Börjar ge upp hoppet om att få en phpanmälning.
det jag testade förut var att man hade ett formulär som senar skickade svaret via mail men det visade sig vara väldigt ocymetriskt och oanvändarvänligt så om du/ni har vidare förslag är jag väldigt tacksam för. Om det till och med är någon som har tid att göra vissa delar åt mig. Men aja får la se.

Mvh
Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Bara skriv [.php]din kod här[./php], utan punkterna.

Det är faktiskt inte så svårt som det kan verka. Kan skriva ihop en lätt variant.

//anmalan.php, där man skriver in sin anmälan. Helt vanlig html: <p>Skicka in en intresseanmälan</p> <form method="post" action="skrivanmalan.php"> <p>Namn: <input type="text" name="namn" /></p> <p>Nick: <input type="text" name="nick" /></p> <p><input type="submit" value="Skicka anmälan" /></p> </form> //skrivanmalan.php, där anmälan skrivs till filen <?php //några variabler för att underlätta det hela $fil = 'anmalda.txt'; //namnet på filen vi skriver till $namn = $_POST['namn']; //namnet man skrev in i formuläret $nick = $_POST['nick']; // och nicket $text = "<p>Namn: $namn<br /> Nick: $nick</p>"; // texten som sparas i filen //skriv till filen if (is_writeable($fil)) { // får vi skriva till filen går vi in här if (!$handle = fopen($fil, 'a')) { // går det att öppna den? echo "kan inte öppna filen"; exit(); } if (fwrite($handle, $text) === FALSE) { // går det att skriva till den? echo "kan inte skriva till filen"; exit(); } fclose($handle); // stäng filen Header("Location: laesanmalan.php"); // allt klart, inskrivet och fint så vi skickar vidare till sidan där man läser folk som redan är anmälda } else // om det inte gick skriva till den kommer vi hit echo "kunde inte skriva till filen, rättigheter"; ?> //och slutligen sidan där man läser filen, laesanmalan.php: <?php //några variabler för att underlätta det hela $fil = 'anmalda.txt'; $namn = $_POST['namn']; $nick = $_POST['nick']; $text = "<p>Namn: $namn<br /> Nick: $nick</p>\n"; if (is_readable($fil)) { // får vi läsa filen? if (!$handle = fopen($fil, 'r')) { // går det att öppna den? om vi sitter i windows kör vi 'rb' istället för 'r'. echo "kan inte öppna filen"; exit(); } if (fread($handle, $text) === FALSE) { // går det att läsa den? echo "kan inte läsa filen"; exit(); } echo "Totalt " . count(file('anmalda.txt')) . " personer anmälda.\n"; echo fread($handle, filesize($fil)); fclose($handle); // stäng filen } else // om det inte gick läsa filen kommer vi hit echo "kunde inte läsa filen, rättigheter"; ?>

Testat och funkar. Antar att du förstår hur du gör för att lägga till nya fält och så. Du ändrar bara på två ställen, i formuläret och där $nick och $name finns lägger du till $variabelnamn = $_POST['namn på fältet du la till i formuläret']. Nu var jag snäll tycker jag. Jag förtjänar en semla. 8]

Edit: ändrade lite. Tog bort whilen i laesanmalan.php som jag kom på är ganska onödig då den inte alls läser rad för rad.

Edit: Ändrade lite till. La till en "totalt antal anmälda" och gjorde så att det blev en newline(\n) efter varje anmälning, alltså så att varje anmälning hamnar på en egen rad i filen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ok.. vet ännu inte så mycket om php, märker att ämnet är ganska stort. Men vore jätteshyst om du kunde skriva ihop en lättvariant som jag senare kasnke kunde fortsätta på men som är funktionsduglig. Du bestämmerv:D

Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Har gjort en. Behöver du mer information finns alltid www.php.net.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Damn, det gick fort. Tack så jätte mycket. Cred till dig Filigran!!
En semla är du nog värd

Jare - glad igen

edit:
tack så mycket (igen)

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Uppdaterade det hela lite.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

hmm, tack igen filigran. men när jag skulle lägga upp den gick det bra men när man ska skrica till anmälningen vill den inte läsa för att det är rättigheterna det är fel på?! vad beror nu detta på

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Hedersmedlem

körs servern på ett linux system eller windows system?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

hej..
Vet faktiskt inte. slängde upp den på en temp. server som är spray så jag vet faktiskt inte..

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Du måste göra så scriptet har skrivrättigheter till textfilen, på unixserver gör man det med chmod 777 och på windowsserver genom att sätta på skrivrättighet på filen.. försök hitta ngt sådan på sprays server..

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Avstängd

Står i princip ingenting. När jag förde över grejerna med ftp satte jag ju iofs att dan hade tillåtelse att skriva men det gällde ju som sagt bara Unix servrar. Och ifs suger ju sprays webbhotell riktigt hårt. Aja får la se vad jag kan göra åt detta, men vidare förslag om hur jag ska göra välkommnas varmt!

mvh

jare-trött

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

http://www.1go.dk/webhotel/produkter.php -> Längst ned och tryck på "opret webhotell".
Där får du ett hotell som är gratis, utan reklam osv, du kan nå din sida genom en FTP-klient och jag tror att du kan chmod:a filigrans databasfil(textfilen) så att det fungerar att skriva till den.

Webhotellet stödjer även MySQL databaser och du får tillgång till PhpMyAdmin och kan då lätt skapa tabeller, celler, kolumner och skriva ett ännu enklare script, Eller använda ett av alla de som redan finns (läs: hotscripts.com ).
Fördelarna med MySQL istället för en vanlig textfil som databas är många, det går lättare att uppdater/skriva/ta bort/söka osv.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Avstängd

Oj, verkar vara ett bra webbhotell ska testa. Tack så mkt för tipset!

Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige