Permalänk

Router med 10+ Mbps WAN port

HEj hopp!

Hu e det så att jag snart komer att få Scream VDSL så då har jag hört att routern ibland bara stödjer 10 Mbps genom WAN porten (WAN porten e den port man kopplar modemet till i routern, lr?). Det jag då behöver hjälp med är att få reda på vad jag ska ha för att det ska flyta på över hela bandbrädden, så inte routern segar ner linan för det villl man ju inte =P.

Jag vet inte om man ska gå på en switch istället för en router men det käns säkrare med en router. Sen hade jag tänkt mig att köpa till en eller två extra IP:adresser så då vet jag inte hur man ska göra för att få allt att funka som det ska.

Jag e ruggigt tacksam för all relevant hjälp.

Little Elk

Visa signatur

Antec Sonata + Antec Sonata AcoustiPack / Abit IC7 + v. 23 BIOS / Pentium 4 @ 3.0 GHz + Zalman CNPS7000A-Cu / 2 x TwinMOS 512 Mb PC 3200 DDR Ram / Club 3D Radeon 9800 Pro + Zalman ZM80C-Hp + Zalman ZMOPT1 / D-Link 530 TX 10/100 Mbit/s
Samsung DVD SD 616E / Nec DVD +- RW1300A / Iomega Zip 100 / Samsung Diskettstation

Permalänk
Medlem

Om du skall köpa till flera IP-Adresser är det lika bra att köra på en Switch direkt

Att hitta en Router med 26MBit Genomflöde kan bli svårt. Men enligt D-Link ska deras nya 604a klara runt 40Mbit/s. Frågan är om det stämmer, låter ju aningen bra.
Ett tips, Dlink´s 604or brukar vara enormt ostabila, men värmeproblemet är åtgärdat i nya versionen åtminstånde. Ett plus

Om du skulle kunna komma med en max summa på grejorna är det lättare att peka ut någonting.

Permalänk
Medlem

www.direktronik.se
art nr 21-1817 har en throughput på 91 Mbit

Permalänk
Medlem

Är det på Wan-porten eller LAN-portarna?

Permalänk
Medlem

Alltså, 91 Mbit throughput betyder att den kan routa (NAT:a) 91 Mbps mellan WAN och LAN porten.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

Asso jag har en D-Link 604 men den e säkert fyra år gammal. Sen så kommer jag "bara" att få 13 Mbps lina. Och jag hade väll tänkt att jag skulle lägga ut kanske 500 Kr. Absolut inte mer än 1.000 Kr.

Men det jag vill åt hos routern e brandväggen. Det kanske finns switchar med brandvägg?

Visa signatur

Antec Sonata + Antec Sonata AcoustiPack / Abit IC7 + v. 23 BIOS / Pentium 4 @ 3.0 GHz + Zalman CNPS7000A-Cu / 2 x TwinMOS 512 Mb PC 3200 DDR Ram / Club 3D Radeon 9800 Pro + Zalman ZM80C-Hp + Zalman ZMOPT1 / D-Link 530 TX 10/100 Mbit/s
Samsung DVD SD 616E / Nec DVD +- RW1300A / Iomega Zip 100 / Samsung Diskettstation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Alltså, 91 Mbit throughput betyder att den kan routa (NAT:a) 91 Mbps mellan WAN och LAN porten.

Japp, det är vad det borde betyda, men jag har sett detta uttryckas (felaktigt) på informationstexter på andra routrar.

Permalänk
Medlem

Den har en hastighet på 91 Mbits mellan Wan och Lan sida, därav benämningen throughput

Permalänk

Okej, Då vet vi alla nu att thrughput e mellan WAN och LAN men det jag undrar över e om det finns nån router med WAN port som klarar av 100 Mbps så man kan utnytja sitt internett maximalt. skulle tycka det va slöseri att inte andvända 3 Mbps...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Little Elk
Okej, Då vet vi alla nu att thrughput e mellan WAN och LAN men det jag undrar över e om det finns nån router med WAN port som klarar av 100 Mbps så man kan utnytja sitt internett maximalt. skulle tycka det va slöseri att inte andvända 3 Mbps...

Räcker inte den som klarar 91 Mbps?

Permalänk

Jag har en linksys BEFSR41, den säger sig ha ett 10/100 på WAN porten. Borde ju vara konstigt om den inte har en throughput på 100 då.

http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=34&scid=29&p...

-Z

Permalänk
Medlem

Little Elk: finns ju kanske inte så väldigt många ISPer som levererar 100 Mbit iofs så man klarar nog sig ganska långt med 91

ChristerZ: att den har 10/100 på Wansidan säger inte så mycket mer än att det är på den porten den har den hastigheten, throughputen har inget med det att göra.

Permalänk

Efter lite närmare efterforskning så visar det sig att det inte spelar någon roll om det finns 10/100 eller inte. För den delen så är min router gammal som gatan och den har troligt vis inte 10/100 överhuvudtaget. Jag väntar också på Screams VDSL tjänst så nu börjar man fundera. Vad ska man göra?? Har någon testat den på www.direktronik.se eller är det kanske dax att plocka fram dom galmla datorerna i garderoben och bygga en router själv??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Efter lite närmare efterforskning så visar det sig att det inte spelar någon roll om det finns 10/100 eller inte. För den delen så är min router gammal som gatan och den har troligt vis inte 10/100 överhuvudtaget. Jag väntar också på Screams VDSL tjänst så nu börjar man fundera. Vad ska man göra?? Har någon testat den på www.direktronik.se eller är det kanske dax att plocka fram dom galmla datorerna i garderoben och bygga en router själv??

Slit fram en gammal dator du. Bäst så.

Permalänk

Ok, har du lite tips på vad man ska använda. Är det verkligen så jävla mycket bättre med Linux än att t.ex köra en windows 2000 server? Eller kanske t.o.m w2003 server? Om man sen då lägger till i ekvationen att jag inte kan något om Linux? Om nu Linux är så mycket bättre så vill jag naturligtvis köra det, men vilken distribution ska man då köra? Behövs det programvara för linux maskinerna eller finns det i OSet??

Nu blev det många frågor här

Permalänk
Medlem

Ojojoj, är du verkligen säker på att du vill ha en sådan diskussion..?

Konstigt, de flesta diskussioner brukar alltid hamna där på något sätt.

Permalänk

Även jag inser att det inte finns ett vettigt svar på det hela. I och med att jag inte kan linux så ligger väl en windows server väldigt nära till hands. Men lite tips skadar inte, även gällande windows servern då alltså.

Permalänk

usch... Asso varför kan det inte vara enkelt det här... =(
Jag tror det blri så att jag väntar med att köpa något tills jag får mitt VDSL och så kör jag en marknadsundersönking då och kör lite egna tester och så. Det e ju alltid öppet köp i en vecka så man kan ju ta hem testa och lämna tillbaka. =P

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Ok, har du lite tips på vad man ska använda. Är det verkligen så jävla mycket bättre med Linux än att t.ex köra en windows 2000 server? Eller kanske t.o.m w2003 server? Om man sen då lägger till i ekvationen att jag inte kan något om Linux? Om nu Linux är så mycket bättre så vill jag naturligtvis köra det, men vilken distribution ska man då köra? Behövs det programvara för linux maskinerna eller finns det i OSet??

Nu blev det många frågor här

Den stora fördelen med Linux är att det inte kräver en så kraftfull dator som Win2k/2003. För att routa 100Mbit borde det nästan gå att använda vilken pentium som helst med ett par bra nätverkskort. Windows går knappt att installera på en Pentium medans linuxens konsoll fungerar hur bra som helst

Angående vilken dist. Det finns många distar som är specialanpassade från dessa uppgifter, exempelvis ClarkConnect och Freesco.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"