Permalänk
Medlem

SATA problem med Abit NF7-S

Hej,

jag försöker få mitt moderkort att hitta hårddisken jag just har kopplat in.

Hårddisken är en Samsung 40 GB 7200RPM ej SATA.

Jag har satt på den där adaptern som följde med mitt moderkort så att man ska kunna koppla in den på SATA kontakterna, jag vill göra detta eftersom att jag inte har en ledig plats på dom vanliga IDE portarna.

När jag startar datorn så får jag meddelandet att jag ska trycka antingen ctrl-s eller F4 för att gå in i SATA konfigurationen men när jag gör det så står det att den inte hittar någon disk.

Förstår inte varför eftersom att alla sladdar osv sitter rätt.

Hoppas någon vet vad som är fel...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner för S-ATA-kontrollerkretsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haali
Har du installerat drivrutiner för S-ATA-kontrollerkretsen?

Japp!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Är den formaterad?
Fixa något partitionsprogram och formatera den.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Är den formaterad?
Fixa något partitionsprogram och formatera den.

Har formaterat den också

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Är det en ATA100 eller 133 disk?
Det måste vara det för att det skall fungera (enligt instruktionsboken).

Permalänk
Medlem

tipset kan vara att plocka bort alla jumpers helt från disken. Funkar för vissa diskar om man ska köra dem över SATA.
Du ska inte behöva gå in i någon SATA-Config, det är bara till för raid-inställningar osv.

Vill du sen installera windows-operativ på disken måste du ha disketten med drivrutiner för SATA-Chipset'et att ladda när du startar installationen.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fenrus
tipset kan vara att plocka bort alla jumpers helt från disken. Funkar för vissa diskar om man ska köra dem över SATA.
Du ska inte behöva gå in i någon SATA-Config, det är bara till för raid-inställningar osv.

Vill du sen installera windows-operativ på disken måste du ha disketten med drivrutiner för SATA-Chipset'et att ladda när du startar installationen.

Okej, tack ska prova det!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”